فرمودی که این فرمائیشات هذیان گونه ی سیخکی ازکیست ؟ عرض کردیم ازشیخ الدین والدنیا حضرت خالد معرو ف به خنفی و از توابع تازه مسلمان شده نورستان که توسط طالبان به حیث سردسته چماقدارن ودر کسوت مقام وزیرامر بالمعروف ونهی از منکرنصب شده است ! گفت لابد در باره اصلاح امور جامعه تبحرو تخصص دارد . گفتیم ! نه خیر در باب امور تخریب از هرگونه ای که باشد از مهارت ویژه ای بهره مند است . گفت من گوش شنوا و دید بینای چندان ندارم خودت بفرما که آن شیخ دین و دنیا در باب تخریب اخلاق جامعه چه چیزی را فرموده است ؟ گفتیم : پدر آمرزیده ! همان دساتیری که جناب فرعون در دوران حیات قوم بنی اسرائیل بنام قانون صادر می فرمود مشارُالیه در عصر جدید نه تنها بنام قانون بلکه بنام شریعت بیان نموده است . پس بفرما گوش ات را کمی پنبه بزن و پاک کن تا این فرمائیشات را بخوبی ملتفت شوی ! حال گوش کن . ایشان در یک روز نیمه ابری در جمع مردم آگاه بدخشان بدون آنکه تصویر اش را که تازه به فرمان پیشوای معظم طالبان حرام و ممنوع اعلام گردیده است گفت : وزارت امربالمعروف ونهی عن المنکر مستقل یک قانون ما برخوردار شدیم از عالیقدر امیر المؤمنین حضرت شیخ صاحب حفظه الله اولین همین امربالمعروف و نهی عن المنکر قانون را توشیح نموده که انشأالله از طریق مطبوعات هم نشر میشود و شما هم خبر میشویند . در آئنده کسی گفته نه میتوانند که شما بی اصول و بی قانون هستید .یکسال به قانون ما همه علمأ و شیوخ خیلی زیاد تکلیف ها را کشیده و طبق قران کریم و مطابق با احادیث مبارک و متابعت از فقه حنفی هر ماده تشریح شده که ستر وحجاب چه حیثیت دارد ؟ قمار بازی چرا منع است ؟ ریش تراش کردن چرا ممنوع است ؟ چرا لباس کفری را ما می پوشیم لباس اسلام را نه می پوشیم ؟ دلائیل چیست درجامعه اصلاح چطور بیاید ؟ حق العبد چیست و حق الله چیست ؟ حقوق زنان چیست همه گیر یک قانون جامع و کامل است که توشیح شده است ما به همه جهان اسلام و علمأ دعوت می دهیم که بیا یند آن قانون را مطالعه کنند هر جای اگر اینها انگشت را ماند که این از اسلام و شریعت واز قرآن واحادیث از فقه حنفی کمزور است اوالأ ما تیار هستیم که پاسخ بدهیم برایشان ! عزیزان من : علمأ را من التماس میکنیم خواهش میکنیم از علمای کرام که شما کمر را بسته کنید همین عصر ما در همین تاریخ کمر را بسته کنیم جلوگیریی منکرات را کنید ، از طریق منبر شما روحانیون هستید از متنفذین و شما بزرگان ما خواهش میکنیم که همکاری همین نظام اسلامی عمومأ و همکاری امر بالمعروف ونهی عن المنکر خصوصأ همکاریی جدأ خواهند کردید شما همکاری نکنید ما جلوگیریی این ها را چطور کنیم ؟مواضع صریح طالبانی شیخ خالد حنفی در مورد انواع احکام فقه تاریخی مربوط حیات چند صد سال قبل بشر که در جغرافیای شبه جزیرة عرب به سرمی بردند از هیچ باشنده و شهروند قلمروی بنام افغانستان پوشیده نبوده و نه میباشد . ما با احترامی که بصورت طبیعی به هر زنده جان هدفمند الهی بویژه انسان قائلیم طبیعی است که خالد حنفی نیز جز همین موجودات محسوب میشود البته باید گفت که ما به مثابه انسان های مسؤل و پاسخگو به تاریخ خونین مردم افغانستان و سرانجام نزد آفریده گار جهان و هستی در خط مقدم روشنگری قرار داشتیم و هنوز هم این رسالت ما ادامه دارد .چنانچه استماع فرمودید و با گوش های تان شنیدید در بخش نخست سخنان و ارشادات شیخ خالد ایشان سخنانش را چنین آغاز کرد : وزارت امربالمعروف ونهی عن المنکر مستقل یک قانون ما برخوردار شدیم از عالیقدر امیر المؤمنین حضرت شیخ صاحب حفظه الله اولین همین امربالمعروف و نهی عن المنکر قانون را توشیح نموده که انشأالله از طریق مطبوعات هم نشر میشود و شما هم خبر میشویند . مشروعیت (Legitimacy) در لغت به معنای «قانونی بودن» و «مطابق با قانون» آمده است و اگر چه ریشه لغوی آن، از «شرع» گرفته شده و با کلمه هایی چون «شریعت» و «متشرعه» هم ریشه است، اما اختصاص به پیروان دین و شریعت نداشته و یک اصطلاح در فلسفه سیاست به شمار می رود واژه مقابل مشروعیت، که ما را در فهم آن مدد می رساند، غصب (Usurpation) است. کسانی که حکومت را به ناحق غصب کرده اند، سعی در کسب وجهه برای خود داشته و می کوشند با انتساب خود به خداوند و ارزش های دینی و یا با به اطاعت کشاندن مردم، مبنایی برای مشروعیت خود یافته و حکومت خویش را مشروع جلوه دهند. نتیجه آن که توجیه حاکم، در جهت اعمال حاکمیت خود و توجیه مردم مبنی بر پذیرش آن، ناظر به مشروعیت است هرچند میدانیم که جناب خالد حنفی که غالبأ از مدارس مذهبی کشور پاکستان به سطح بسیار نازل دروس اش را ادامه داده و شاید هم فارغ شده است مگر باید گفت که نصاب تعلیمی در مدارس مذهبی پاکستان بر اساس مفردات فقه تاریخی بنأ یافته است و نه میتوان به این پرسش ها جواب عقلانی ارائیه کرد که مشروعیت حضرت شیخ صاحب که به گفته شیخ خالد حنفی قانون امر بالمعروف و نهی عن المنکر را توشیح نموده است ازکجا منشأ گرفته و در کدامین شورای مردمی که خداوند ج در قرآن عظیم الشان می فرمایند مشروعیت، یکی از اصلیترین ستونهای بقای هر نظام سیاسی است. نداشتن مشروعیت سبب میشود اصلیترین ضامن حفظ حکومت قوه قهریه باشد. اگرچه در کوتاه مدت این امر امکانپذیر است اما در درازمدت تکیه صرف بر قدرت نظامی بدون داشتن پشتوانهای از مشروعیت دشوار است. نظامهای حاکم نیز در طول تاریخ بر پشتوانهای از مشروعیت تکیه داشتهاند و به دلایلی برای مشروع و موجه کردن حکومت و فرمانروایی خود تمسک جستهاند. چنانچه گفته شد هیچکسی نه میداند که جناب امیر المؤمنین شیخ هیبت الله آخندزاده در کدامین میکانیزم حقوقی وسیاسی جامعه زمام امور جامعه را در دست گرفته است ؟از یک منظر همه نظامهاى سیاسى موجود در جهان را مىتوان به دو نوع تقسیم کرد: نظامهاى سیاسى مبتنى بر قانون اساسى (constitational) و نظامهاى سیاسى فاقد قانون اساسى (البته در جهان کنونى به سختى مىتوان نظامى را یافت که فاقد نوعى قانون اساسى اعم از مدون و مکتوب و یا غیرمکتوب باشد، جز در نظام قبیلهاى و شیخ سالارى طالبانی .در نظامهاى قانونى، با هر فلسفه سیاسى، قانون اساسى به مثابه قانون، در جایگاه اتوریته عالى و مرجعیت نهایى قرار دارد. در نظامهاى سیاسى قراردادى (conventional) قانون اساسى، پیماننامهاى همگانى و میثاقى عمومى است. در چنین نظام قراردادى و دموکراتیکى، قانون اساسى، حقوق و حدود، قدرت و مسؤولیت، اختیارات و تکالیف متقابل دولت و ملت، ملت و ملت، قوا و نهادهاى داخلى نظام سیاسى (state) را مشخص مىکند. جهت معلومات جناب شیخ خالد حنفی مسؤل شلاق و تنبیه طالبان باید به عرض رساند که وقتی از قانون سخن به میان می آید ناگزیر باید نخست مسأله مشروعیت ملی و درعصر حاضر جهانی را حل نموده باشیم درغیرآن چنانچه قبلأ گفته شد نظام های توتالیتارکه فاقد مشروعیت ملی و جهانی اند به هیچ وجه من الوجود در عصر حاضر بقأ پیدا نه میکند .مسأله آمدن علمای جهان اسلام هم که نزد طلبای کرام وسائر اذناب طالبی معلوم و هویدا است تصور نه میکنیم جناب خالد حنفی از آمدن صدها هیأت از علمای جهان اسلام نزد طالبان اطلاعی نداشته باشد که نه تنها به مشوره های آنها کوچکترین ؤقعی قائل نه شدند بلکه در بسیاری موارد از دیدن و ملاقات با آنها نیز خود داری نموده اند