بعثت پیامبر اسلام (ص) در حقیقت روز برافراشته شدن پرچم رسالتی است که خصوصیات آن برای بشریت، ممتاز و بینظیر است.مبعث در حقیقت پرچم علم و معرفت را برافراشت. بعثت با «إقرء» شروع شد: «إقرء باسم ربک الذی خلق» و با «ادع إلی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة» ادامه یافت؛ یعنی دعوت همراه با حکمت. دعوت اسلامی در حقیقت گسترش حکمت در سراسر عالم و در طول تاریخ است؛ همچنان که بعثت، پرچمداری و برافراشته شدن پرچم توحید و عدل است؛ یعنی در میان مؤمنین، بندگان خدا و آحاد بشر، عدالت استقرار پیدا کند؛ همچنان که رسالت، برافراشتن پرچم اخلاق والای انسانی است؛ «بعثت لأتمم مکارم الاخلاق». خدای متعال خطاب به پیغمبر میفرماید: «و ما أرسلناک الا رحمة للعالمین»؛ یعنی همهی چیزهایی که بشر – در همهی زمانها، در همهی شرایط و در هر نقطهی عالم – به آن نیاز دارد، در این بعثت گنجانده شده است؛ یعنی علم و معرفت، حکمت و رحمت، عدل و برادری و برابری؛ چیزهای اساسیای که جریان زندگی سالم انسان به اینها وابسته است سالروز بعثت پیامبر اکرم(ص)، روز بزرگی برای بشریت است که بعد رسالت پیامبر اسلام محمد (ص ) سلسله نزول کتب و ارسال رسل به صورت همیش خاتمه یافت، و این رسالت عظیم بعد ازرحلت آنحضرت بدوش علمای امت مسلمه سپرده شد.بعثت درحقیقت، نقطه آغازین اسلام است چراکه دین اسلام که در سالهای نخستین خود با پیروانی اندک و در شرایط سخت آغاز شد، بعدها در سراسر جهان انتشار یافت و دلهای فراوان را به سوی خود جذب کردروز مبعث، بیشک بزرگترین روز تاریخ بشر است؛ زیرا هم آنکسی که طرف خطاب داوند قرار گرفت و مأموریت بر دوش او گذاشته شد – یعنی وجود مکرم نبی بزرگوار اسلام صلیالله – بزرگترین انسان تاریخ و عظیمترین پدیدهی عالم وجود و مظهر اسم اعظم ذات اقدس الهی است بعثت متعلق به انسان و برای انسان است؛ انسان هم لایتناهی است و ابعاد عظیمی دارد و محدود در جسم و در ماده و در زندگی چند روزهی دنیا نیست؛ فقط محدود در معنویات هم نیست؛ محدود در یک قطعهی مشخصی از تاریخ هم نیست. انسان، همیشه و در همه حال انسان است و ابعاد وجودی او، ابعاد لایتناهی و ناشناختهای است. هنوز هم انسان موجودی ناشناخته است. بعثت، برای این انسان و برای سرنوشت این انسان و برای هدایت این انسان است. پیامبر اكرم(ص) در جامعه ای كه به شدت در جاهلیت به سر می برد به پیامبری برگزیده شد تا آن جامعه ظلمانی را به نور و نورانیت تبدیل كند، هدف از بعثت پیامبران دعوت به توحید بود. توحید صرفاً یک نظریهی فلسفی و فکری نیست؛ بلکه یک روش زندگی برای انسانهاست؛ خدا را در زندگی خود حاکم کردن و دست قدرتهای گوناگون را از زندگی بشر کوتاه نمودن. «لاالهالاالله» که پیام اصلی پیغمبر ما و همهی پیغمبران است، به معنای این است که در زندگی و در مسیر انسان و در انتخاب روشهای زندگی، قدرتهای طاغوتی و شیطانها نباید دخالت کنند و زندگی انسانها را دستخوش هوسها و تمایلات خود قرار دهند. اگر توحید با همان معنای واقعی که اسلام آن را تفسیر کرد و همهی پیغمبران، حامل آن پیام بودند، در زندگی جامعهی مسلمان و بشری تحقق پیدا کند، بشر به سعادت حقیقی و رستگاری دنیوی و اخروی خواهد رسید و دنیای بشر هم آباد خواهد شد؛ دنیایی در خدمت تکامل و تعالی حقیقی انسان. دنیا در دید اسلام، مقدمه و گذرگاه آخرت است. اسلام دنیا را نفی نمیکند؛ تمتعات دنیوی را منفور نمیشمارد؛ انسان را با همهی استعدادها و غرایز در صحنهی زندگی، فعال میطلبد؛ اما همهی اینها باید در خدمت تعالی و رفعت روح و به جهت معنوی انسانی قرار گیرد تا زندگی در همین دنیا هم شیرین شود. در چنین دنیایی، ظلم و جهل و درندهخویی نیست و این کار دشواری است و به مجاهدت احتیاج دارد و پیغمبر این جهاد را از روز اول آغاز کرد. پیام مهم بعثت، تحول و چرخش کامل از همه انحرافها و بدیها به سوی نیکیها و ارزشهای اسلامی و قرآنی که ره آورد بعثت است. پیام بعثت، تلاش همیشگی و خستگیناپذیر آنهایی است که به اسلام و پیامبر(ص) ایمان آوردند. ما مسلمانها وظیفه داریم در هرجا و هر زمان که هستیم، محیط خودمان را از آلودگی، سستی، تبعیض و پلیدی شرک پاک کنیم و دنیا را به محیطی امن و پاک تبدیل کنیم تا درپرتو آموزههای آسمانی رسول خدا(ص) در دنیا و آخرت، دل شاد و پیروز باشیم شایان ذکر است ، عید مبعث ، زمان بعثت پیامبر اسلام از منظر اهل سنت و جماعت در ماه مبارک رمضان در میان شب های۱۷ ،۱۸ ، ۱۹و ۲۱ ماه رمضان می باشد و بیست هفتم رجب، شب سیر و سفر پیامبر اکرم (ص) به بیت المقدس و از آن جا سفر معراج به آسمان ها و دیدن عالم ملکوت می دانند.اما بر اساس رویات از برادران اهل تشیع، حضرت محمّد مصطفی (ص) در روز ۲۷ رجب عام الفیل به پیامبری مبعوث شدند ، که امرور را مصادف به سالروز بعثت پیامبر اسلام (ص) می دانند .مسلما آنچه برای امت واحده اسلام اهمیت دارد و آحاد جامعه اسلامی به آن افتخار ، ایمان و یقین دارند ، اصل بعثت پیامبر (ص) و نزول قرآن کربم است . بعثت و معراج پیامبر اعظم (ص) روز و شب های مبارک است مهم نیست که در کدام تاریخ چنین امر مهم انجام شده است چنین شب وروزی بزرگ را به کافه امت مسلمه مبارک است .امید روزی که اسلام درجهان حاکم ، قرآن کریم قانون اساسی امت مسلمه شناخته شود ، این امت به عزت و اقتدار از دست رفته خویش برگردد .