گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » طالبان پل برپل مافیای گذشته!
طالبان پل برپل مافیای گذشته!

طالبان پل برپل مافیای گذشته!

آنروزی که خبر رهائی کودکی بنام عبدالرؤف ترکمن تبار از چنگ ستــــــاد مشترک گــــروگانگیری « طالبان و مافیایی سابق » به دست طالبان شنیده شد شورانگیز ترین ودرعین حال مرموز ترین خبری بوده که در فضای مجازی منتشر می شد .  انتشار این خبر اگراز یکسو موجب تسکین قلب یک خانواده داغدارمی گردید از سویی هم رموز و پیچیده گی آن لزومأ نیاز به  یک افشاگری مینمود تا بسیاری از رسانه ها در پرتو پیگیریی های انسان دوستانه به قضیه گروگان گیریی که سپس ثابت شد این گروگان گیریی کار ستاد مشترک مافیای حاکم وگروه  طالبان بوده است که برای رسیدن به اهداف مشترک دست به گروگان گیری زده بودند این قضیه را دنبال کنند .

رادیوآزادی از جمله رسانه های بوده که با دلائیل گوناگون این قضیه را تا آخیر دنبال نموده است و تربیون نواندیشی نیز برویت گفتگو های محترم ظریف نظر از مجریان و یکی از مسؤلان با سابقه این رادیو با حاجی نبی پدر عبدالرؤف نام کودک ترکمن تبار افغان و حتی خود عبدالرؤف کودک یازده  ساله که حین به گروگان رفتن نه سال عمر داشت مصاحبه ای انجام داده است گزارش مختصری را تهیه دیده ایم که اینک فشرده  آنرا با سپاس از محترم ظریف نظر و رادیو آزادی خدمت شما عزیزان خوانند ه تقدیم می گردد

ظریف نظر : درسال ۲۰۲۰ که پسر ونوردیده تان عبدالرؤف جان اختطاف گردید انظر شما علت اختطاف از نظر شما چه بود ؟ حاجی نبی پدر عبدالرؤف : تشکر ، وقتی عبدالرؤف جان را اختطاف کردند اختطاف چی ها از من دونیم میلیون دالر مطالبه کردند .شما میدانید که ما در حکومت سابقه نیز تظاهرات کردیم و در مقابل دروازه ولایت دست به تحصن زدیم اما این قضیه در دولت سابقه نه تنها نتیجه نداد بلکه شش بار بر من حمله صورت گرفت . که در این حمله یک برادر زاده من که محمد صادق نام داشت و ۱۵ سال داشت نیز به شهادت رسید و در مجموع در این حمله تقریبأ ۸ نفر شهید شد و ۴۸ نفر نیز زخمی شدند .اول که اختطاف بود سپس مسأله میان دوستم ، عطأ ، وداعش وطالبان و دیگر دسته های قدرت  در منطقه به یک معضله سیاسی مبدل شد وقتی همه سیاسیون سقوط کردند و تنها طالبان در قدرت ماندند به سلسله مراجعات قبلی و همکاری آنها به طالبان مراجعه کردیم وبه قندهار رفتیم که یک نفر را نیز دستگیر کردند و پس از ۱۴ روز عبدالروف جان را برای ما آوردند و از چنگ ربائنده گان آزادشد

یکنفر از تاجران را از مزارشریف که در اختطاف دست داشت دستگیر کردند …اما ما بخاطر رهائی عبدالرؤف یکنیم میلیون دالر هم گفتیم ولی عبدالرؤف را رها نه کرد . ظریف نظر پس از گفتگوی کوتاهی با عبدالرؤف جان که از خاطرات تلخ دوران اسارت اش بیان داشت از حاجی نبی پدر عبدالرؤف پرسید : شما چه مقدار مصرف کردید ؟حاجی نبی چنین جواب داد : مصرف ما بی حد واندازه مصرف کردیم که گفته نه میتوانیم . البته به قدری مصرف شده است که اگر همان مصارف را به اختطاف چی ها هم میدادیم شاید خواست آنها را پوره می کرد .چنانچه ما قبلأ نوشتیم و باور کامل داریم که به دلائیل مختلف بویژه فقدان تفکر و اندیشه مدیریت کشور درگفتمان طالبانی و نه تنها عدم وجود نحوه ای مدیریت جامعه در این قرئت بلکه آنرا حرام شمردن سبب شده تا متولیان قرئت طالبانی به مثابه نگهبانان صادق نظام های توتالیتارواستبدادی در طول تاریخ جوامع انسانی بویژه درکشورهای شرقی واسلامی انجام وظیفه نمایند.چنانچه امارت طالبان درهردودوره حاکمیت شان خطوط رژیم های اسلاف خویش را دراوج نادانی برمفاهیم مدیریت سیاسی درعرصه ملی بصورت کامل عملی نموده و کفش رژیم های قبلی وساقط شده راپوشیده اند  . نباید تعجب کرد که چرا طالبان و همکاران خشونت گرای جهانی آنها که در گروه های همچون القاعده ، بوکوحرام ،داعش وتحریک طالبان پاکستان وغیره درتبانی بامافیای جهانی ازروش وشیوه واحد گروگانگیری  برای مهارساختن توده ها استفاده میکنند ؟ جواب این پرسش را در گفتگوی محترم ظریف نظر با پدر عبدالرؤف کودک ربوده شده ترکمن تبار افغانستان در می یابید .

ظریف نظر : حال دوسیه این موضوع ادامه دارد یا تحقیقات می شود ؟ آنها گرفتار شدند یا نه شدند ؟  …برای اینکه این موضوع بسیار یک موضوع پیچیده داخلی شد حتی رئیس جمهور سابق افغانستان آقای غنی هم وعده داده بود که این قضیه را دنبال میکنند ، آقای امرالله صالح گفته بودند منتها آنها هم نتوانیستند هیچ کاری را بکنند ، ازنظرشما که این موضوع این قدر طولانی شد ازنظرشما چه است ؟ حاجی نبی : ما در رسانه ها هم گفته ایم شما هم شنیده باشید که شخصی بنام اختر لوچک بود که شخصأ خود رئیس جمهور و آقای محب از وی حمایت میکرد ، یک تاجربود و از آن تاجر آقای دوستم حمایت میکرد .یک طالب داعشی بود که از و……حمایت میکرد .

در آن حکومت قبلی خود معاون صاحب ریاست جمهوری بود امرالله صالح سر قضیه ما هفت روز کار کرد وپس از هفت روز از قضیه عبدالرؤف فرار کردند که گفتند ما نه میتوانیم وی معاون رئیس جمهور هم بود و گفت که شما بروید پیش رئیس صاحب جمهور گپ بزنید و یا با رئیس صاحب امنیت گپ بزنید که ما نه میتوانیم …از اختطاف چی ها همان دولت حمایت میکردند و فاسد بودند ، خود رئیس جمهور فاسد بود که از اختر لوچک حمایت میکرد . اگرحمایت نه میکرد خو باید سرنوشت عبدالرؤف معلوم می شد . یک تاجر بسیار مشهوری را عباد معاون امنیت و دوستم حمایت میکرد ، تعداد دیگری که بودند از آنها دیگر بزرگان بلخ حمایت میکردند .از یکتعداد دیگری دیگر بزرگان بلخ حمایت میکردند . یکتعداد در بین طالبان هم در این موضوع دست داشتند که دستگیر کردند تنهاآنها را چهارده روز بندی کردند و آزاد شدند ، عبدالرؤف را آوردند و آنها را آزاد کردند باید آنها را سخت مجازات می کردند ، مردم را کشتند و چهل وهشت نفر را زخمی و هشت نه نفر کشتند این خو کار آسان نبود حتی در خانه ما انفجار کردند و در راهی که ما میرویم در موتر انفجار دادند هرچند بسیار زندگی را برای ما تنگ ساخته بود مگر باز هم ما مبارزه خود را کردیم …..

ظریف نظر : …..چرااین مسأله تعقیب نه شد هرکسی که گناهکار باشد گناه شانرا ثبوت نکردند حتی کسانی که اعتراف کردند آنها آزاد شدند چرا این موضوع به شکل درست و اساسی تعقیب نه شد ؟ …

حاجی نبی : ببینید تمامأ ویدیو های کسانی که در اختطاف دست داشتند تمامأ بصورت مستند نزد ما موجود است و هیچگونه انکار کرده نه میتوانند . وقتی بازداشت هم کردند یکنفر را هم پس از رهایی عبدالرؤف نگه نکردند تمام شان آزاد شدند و هیچکس هم فعلأ بخاطر اختطاف عبدالرؤف تا فعلأ کسی در قید امارت نیستد . فقط چهار نفری از افراد اختر لوچک بمبی را که بالای ما پرتاب کرده بود آنها را گرفتند ، یک محکمه شش سال قید کردند ، محکمه دیگری سه سال و محکمه دیگری میگویند که ما اینها را آزاد می کنیم . … فعلأ یکنفر هم به اتهام اختطاف عبدالرؤف در بندی خانه وجود ندارد . زیرا آنها را که دستگیر هم کرده بودند به شمول مخدوم عالم که آورده بودند و بنام قاری اسحق هم آورده بودند ، آنها را هم آزاد ساختند فعلأ هم ما خبر داریم که مخدوم عالم قوماندان امنیه غزنی است و قاری اسحاق هم چنان ! یک اختطاف چی بنام قاری اسمعیل است که میگویند وی ولسوال شیرین تگاب است ..همه شان در قدرت هستند خیلی مردمان بودند که ما نام های شانرا گرفته بودیم خیلی زیاد هستند که از آنها هم در قید امارت نیست و همه شان آزاد هستند .ظریف نظر : بعضأ در رسانه های مجازی بعضی کسان پیام می گذارند که گویا در این موضوع خود پدر عبدالرؤف هم ملامت است از نظر شما آنها چه چیزی را نشان میدهند که شما ملامت باشید هرچند ما برای آنها می نویسیم که کدام پدر است که اولاد خود را تا این حد زجر بدهد و با این نوع یک مجبوریت بیاورند ؟

حاجی نبی : ما بخاطری ملامت هستیم که جانب مقابل ما میلیونر بودند و میلیونر هستند و آنها را پس ازرهائی عبدالرؤف امارت حتی یکساعت هم نتوانیست نگه بدارند ..آنها در هرجای نوشته میکردند در فیس بُک ها و در هرجای نفرها داشتند بنام چند تا مأمورین سابقه است که آنها در فیس بُکها می نوشتند و آوازه می انداختند که هله پدر عبدالرؤف وی را به ترکیه برده ، در ازبکستان مانده ، پیش خودش هست ، این است وآن است تا اگر بتوانند ذهن مردم را تغییر بدهند اما بالاخره از نزد آنها عبدالرؤف را برای ما آوردند ، چرا آنها را بندی نکردند و چرا سوال و تحقیق درست نکردند که آنها آزاد میشوند و باز هم بی گناه برآمده میروند علت اش چیست ؟ 

ظریف نظر : می گویند که با کسی که در مزار شریف مالک یک شرکت کلان است  که شما در آنجا با آنها کارهم میکردید هم میگویند که رابطه فامیلی داشتید این مشکل رابطه فامیلی هم دراین موضوع تأثیر داشت یا نه ؟ که کدام رقابت فامیلی باشد و یا نباشد !این طور چیزی هم هست یانه ؟حاجی نبی :  بلی ما همراه شان تقریبأ بیست سال کار میکردیم بیست سال با آنها کار شرکت را پیش میبردیم  وبا دست زدن به چنین کاری آنها که با دوستم شریک بودند و شریک دوستم بودند چون در همان زمان هم قدرتمند بودند وپول داشت وقتی پول داشت قدرت دارند دیگه ! آنها قدرتمند بودند پس از جداشدن ما !همین پلان را جور کرده بودند و ما هم خبر نداشتیم تقریبأ دوماه سه اه در خانه ما بمب پرتاب کردند و ما هیچ خبر نه شدیم و نه فهمیدیم که آنها این کار را کرده باشند بعدأ برای ما وقتی معلوم شد که کسی بنام ذبیح نام از گروپ شان دستگیر شد در حکومت سابق تقریبأ شش ساعت مقاؤمت کردند و ذبیح نام را تسلیم نکردند برای ما معلوم شد که همان وقت هم عبدالرؤف در کلوپ اینها نگهداری می شد که از کلوپ شان به کمر بند بلخ انتقال داده بودند که پس از آن وی را به خانه ای که گر گري میگوید در بلخ و از بلخ به بورکه بطرف طالبان انتقال داده بودند . بازما که به سرحد طالبان میرفتیم و پشت اش می گشتیم بعدأ وی را از بلخ بردند به آقچه و از آقچه و سپس به جوزجان که تقریبأ سه ماه بوده و بعد ازسه ماه این را به ولسوالی اند خویی که سه شب نگهداری کردند و سپس به فاریاب نزد همان قاری اسحق که با طالبان ارتباط داشت و نگهداری می شد . این تمامی مسائل به امارت معلوم است اما اینکه چرا سر این قضیه را پُت کردند و مجرمان را دستگیر نکردند این هم نزد من یک سوال است و من هم در همین مورد گیچ گشته ام که چرا امارت به این ها جزا نه میدهند اینها هم که استخبارات شان قوی است و پولیس شان هم قوی است و تمامأ مجرمین هم برای شان معلوم است که چرا جزا نه میدهند علت شانرا نه میدانم آیا همان طرف مقابل ما که میلیونر است بخاطر همین به جزای شان نه میرسند ؟ این هم برای ما سوال بزرگی است

ظریف نظر : تمامی سوالات یکطرف اما امرالله صالح که بسیار زیاد در مصاحبه خود جدی به شما وعده کرده بودند حتی صدای از اولادهای خود را هم که از طرف آنها گفت که آنها هم خواهش کرده بودند وبه بسیاربه شدت گفتند که این موضوع را تعقیب میکنیم .چطورشد که آنها یکدفعه ایی عقب نشینی کردند یک سوال بسیاربزرگ است برای ما !

حاجی نبی :   شاید امرالله صالح تحت تأثیر اختطاف چی های گروپ کلان سیاسی شده باشد که در اختطاف دست داشتند و اختطاف عبدالرؤف هم که بود این هم سیاسی شده بود بعدأ ، می خواست هر کسی رقیب خود را بزند از طریق اختطاف عبدالرؤف در شمال رقیبای خود را بزند ..اول خو یک مظاهره شد و بعد از آن مظاهره که کلان شد آنرا سیاسی ساختند هرکس بخاطر هدف خود ، بخاطر استفاده از آن یاد اوری می نمودند آقای امرالله صالح هم شاید فکر میکنم که یک جنبه سیاسی بوده در غیر آن این آدم باید برای ما پیدا میکرد . ….

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا