گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » دکترفروتن :طالبـــان تعبیر نادرســـتی ازاســـلام دارنــد.
دکترفروتن :طالبـــان تعبیر نادرســـتی ازاســـلام دارنــد.

دکترفروتن :طالبـــان تعبیر نادرســـتی ازاســـلام دارنــد.

یادداشت نواندیشی :خانم دکتور خاتول فروتن از فرهیخته گان و زنان مبارز جامعه و مردم افغانستان است بر علاوه رشته تخصصی ومسلکی اش  که رشته پزشکی میباشد درباره دین مقدس اسلام نیزازاطلاعات لازم ووافری برخوردار است ایشان از بدو تأسیس و ایجاد تربیون نواندیشی از همکارن فعال این تربیون میباشند . آخیرأ نیز در گفتگو با جناب آقای عزیز احمد فرد از ژورنالیست های مشهور افغانستان که از چندین سال بدینسو با رادیو بین المللی فرانسه همکاری دارد با خانم دکتور فروتن در باره اوضاع کنونی کشور بویژه در باره اندیشه های طالبان در افغانستان  و راه حل های مشکلات مردم این کشور جنگزده گفتگوی مفصلی انجام داده است که اینک با توجه به نقاط جدیدی که در این گفتگو به مشاهده میرسند ضمن سپاس از ایشان همچنان از جناب آقای عزیز احمد فرد ژورنالیست رادیو بین المللی فرانسه خدمت شما عزیزان تقدیم میداریم .   

     در ابتدأ جناب آقای عزیز احمد فرد ازمحترمه  خانم دکتور فروتن آنگاه که گفت : اسلام هیچ وقت مشخصی برای مرد پیام نیاورده است در هرجای قرآن و اسلام زن ومرد را مورد خطاب قرار داده و بیان کرده است . حتی به نظر من یکانه دینی که ترانس جندرها Transgender یا تغییرجنسیت ها حتی Homosexuals  یا همجنسگرایان را حق داده است دین مقدس اسلام میباشد …. چنین پرسشی مطرح کرد ! خانم خاتول فروتن شما دکتر طب هستید و همچنان شما یکی از خانم های مبارزی هستید . با آمدن طالبان به افغانستان مسائیل زیادی مطرح است و مشکل طالبان خاصتأ با خانم ها !در این راستا ما میخواهیم رشته کلام را به خانم ها بدهیم که از زبان خود خانم ها بشنویم که مشکل طالبان با زنان چیست ؟ آیا خود شما به عنوان یک فعال سیاسی و به عنوان یک شخصیت مبارزمیشود تعریف کوچکی از این مشکل بدهید وبا ما کمک کنید که پیدا کنیم که ریشه این مشکل در کجاست ؟  خانم فروتن در پاسخ به این پرسش چنین جواب داد : بنام خداوند جان وخرد ! آقای فرد عزیز نخست  تشکر میکنم از اینکه مرا دعوت کردید ، بسیار یک مطلب خوبی را انتخاب کرده اید که مشکل اساسی طالبان با زنان است واینکه این چرا هست بخاطریکه امروز زنان آگاه شدند از تمامی مسائیل ، چه مسائل سیاسی است چه فرهنگی است و چه مسائل ساینس و تکنولوژی است . درهر عرصه زنان به مدارج بلند رسیده اند و طالبها متأ سفانه با همان اندیشه های دگم شان باقی مانده اند درچنین حالتی ما میبینیم که یک تضاد بین زنان افغانستان و طالبها بوجود آمده است یگانه راه حلی را که طالب ها امروز می سنجند و می بینند حذف خانمها از تمامی رشته ها ی سیاسی و اجتماعی است . درغیر آن آنها نه میتوانند که به خانم ها کنار بیایند . امروز هم که ما وشما میبینیم که چه مکاتبی که بسته میشوند ؟ چه ورزشگاه های که بسته میشوند حتی حمام ها بسته می شوند نه میگذارند که خانم ها پاک باشند . در برابر این جوابات خانم فروتن آقای عزیز فرد چنین پرسش را مطرح ساخت .بلی خانم خاتول فروتن تا جای درک این مطلب که خانم ها پیشرفت کرده اند ساده است . زیرا امروز تمامی دنیا پیشرفت کرده است …این یک واقیعت جدید امروز است که میتوان آنرا تا اندزه ای تصؤر کرد ولی عقب ماندن طالبان تصور اش سخت است آیا میتوانید به من تشریح کنید که چرا طالبان در این مدت پیشرفت نکردند ؟ خانم فروتن درپاسخ به این پرسش گفت : بلی این بسیار ریشه های عمیق دارد . افغانستان یک کشور چندین ملیتی است متأسفانه از سالیان متمادی ، چه کشور های استعماری بوده و چه در نظر خود مردم افغانستان بصورت نا خواسته یک نظریه در فکرشان بوده که این کشور را فقط میتوانند پشتونها اداره کند و همیشه براین مسأله تأکید نیز می نمودند که هرپادشاه ویاهررئیس جمهوری که می آیند باید از قوم پشتون باشد اما متأسفانه که در پشت این مسأله همین قوم از تمامی داشته های از یک زندگی عادی نیز محروم بودند زمانیکه من در افغانستان در سن کودکی قرار داشتم میدیدم که مناطق پشتو زبان های ما بسیار عقب مانده بودند مردمان شان با مسائل روزمره اصلا آشنا نبودند و در پهلوی آن دولتها هم کوشش نه میکردند که در آن زمان در آینجا ( مناطق )مکاتب را تأسیس کنند ، مردم شانرا تشویق کنند . اقلأ اگر درس نه می خواندند با میتود های همان زمان آشنا می شدند . ما می بینیم که مثلأ در یک خانه یک فامیل باسگ و با گاؤ و گوسفند یکجا خواب میکردند در همان زمان ! اما حکومت کمونیست ها که آمد با یکبارگی همه شان به حزب خلق داخل شدند به شکل دراماتیک آمدند ووارد مرحله دیگری شدند .بدون اینکه پله های به اصطلاح تعلیم وتربیه و پیشرفت وترقی را بپیمایند به یکبارگی همه شان آمدند مثلأ از قریه ها به هر حال یکتعداد شان با خود گاؤ وگوسفند خود را نیز به مکروریان ها آوردند .

لهذا این بسیار درد آور است که ما توجه کم کردیم به این قوم ! ونه توانیستیم که این ها را با خود یکجا  به یک زندگی مشترک بیاوریم تا درپهلوی ما باشند و هموطن ما باشند ! امروز وقتی که بدین شکل به قدرت آورده می شوند یعنی از علم و از مکتب بیزار هستند ، از پاکی و نظافت نیز دوری می جویند بدون شک این گناهی ازهریکی از ما وشما است که چرا در این زمینه ما کار نکرده ایم ..وقتی خانم فروتن بحث را از یک زاویه دیگری مطرح ساخت آقای فرد ژورنالیست رادیو بین المللی فرانسه پرسش را چنین مطرح کرد :یعنی  خانم فروتن  آیا می شود موضوع را چنین درک کرد که پشت سر مشکل دینی که دنیا و افغانستان امروز با طالبان دارند اصلأ مشکل قومی نهفته است ؟  خانم فروتن در پاسخ این پرسش گفت : نه قومی نیست زیرا ما وشما می بینیم در بین مردم ازبک ما ، در بین مردم هزاره ما در بین مردم تاجیک ما نیز کسانی هستند که بصورت بسیار ابتدائی زندگی میکنند که آنها نیز نرسیده و از پیشرفت محروم هستند. دراین مورد من اصلأ مسأله قومی را مطرح نه میکنم بخاطر اینکه این درد مشترک ما وشما است. من پشتونها را بخاطر ازین یاد کردم زیرا اکثر بعضی ها می خواهند که این نظام (طالبان )رابه پشتونها متعلق بدانند .درحالیکه می بینیم سخنگویان (طالبان ) هم از تاجکان هستند وهم ازازبکها!طالبان میخواهند طوری نشان بدهند که گویا ما یک (طالبان ) یک نظام فرا قومی هستیم درحالیکه این طور نیست ! این ها کوشش کنند که پشتون های آنطرف سرحد به کمک پاکستان یک نظام گُنگی را به ما وشما بیاورند و اصلأ نه فهمیم که مشروعیت اینها در کجا است ؟ توانمندیی آنها در چیست ؟ و یا اینها چه نوع نظامی دارند ؟ همین نظام اسلامی را که اینها میگویند یا حکومت امارت اسلامی امیراز اینها کیست ؟ برای ما باید نشان بدهند . به تعقیب سخنان محترمه دکتور فروتن آقای فرد ژورنالیست رادیو بین المللی فرانسه از ایشان پرسید : پس نسخه حل مفید و مثبت و خیر خواهانه چه میتواند  باشد ؟ خانم فروتن در پاسخ چنین گفت : آنگاهی که حضرت محمد صلی الله علیه وسلم به پیغمبری مبعوث می گردید یعنی یک دیالوگی بین پیغمبر خدا صلی الله علیه وسلم درکوه  حِرا با ملائیکه صورت می گیرد به خانه که می آید با اولین کسی که مطلب بزرگی را در جریان میگذرد بی ، بی خدیجه است که خانمش است ویک زن است . وقتی که بی بی خدیجه داستان را میشنود پیامبری اش از جانب یک زن تصدیق میشود و اولین کسی هم که به اسلام ایمان می آورد یک زن است بعد از آن دختر های پیغمبر به آن می پیوندند وما وشما می فهمیم که پیغمبر اسلام محمد صلی الله علیه وسلم اولاد مردانه نداشت و اگر داشت هم در طفولیت از بین رفته بودند یعنی اسلام اصلأ در دامانی در فکر یک زن شکل می گیرد و قبولش می کند و به مردم ابلاغ میکند . وپس از آن که بعضی ها میگویند حضرت علی وی هم یک طفل بود یعنی اصلأ اسلام برای اطفال و برای زنان آمده است که زن ها را از بدبختی ها ، از زنده بگور شدن ها ، از کنیز بودن  از اینها نجات داد . یعنی یگانه راه حل همین است که ما روشنی بیاندازیم که اسلام با زن و باحقوق زن مخالفت ندا رد وقتی ما این را بگوئیم طالبان خود بخود دیگر راهی ندارند ، جز خشونت و جز آنچه که فرار باید کنند .                                                                     

                          آقای فرد ژورنالیست رادیو بین المللی فرانسه سوال دیگری را چنین مطرح کرد . شما می گوئید که اسلام بوجود آمد برای دفاع از حقوق زنان و برای جلوگیری از زنده بگور شدن زنان میشود و انسان شناختن زنان می شود گفت که تا این قسمت مثبت است و لی در خواندن و مکتب رفتن و حق انتخاب را که امروز طالبان از زنها گرفته اند به نظر شما در اصل اسلام این حقوق زنان دارند ؟ اسلام هیچ وقت مشخصی برای مرد پیام نیاورده است در هرجای قرآن و اسلام زن ومرد را مورد خطاب قرار داده و بیان کرده است . حتی به نظر من یکانه دینی که ترانس جندرها Transgender یاتغییرجنسیت ها حتی Homosexuals  یا همجنسگرایان را حق داده است دین مقدس اسلام میباشد متأسفانه که اینگونه مسائل مطرح نه میشود .ویک مشکل بزرگی که ما داریم این است که اسلامی که برای ما وشما آورده شده اسلام مردانه است . تمامی تفاسیر و تمامی احادیث و فقه همه چیزی را که ما می خوانیم مرد ها نوشته اند و هیچ زن در این نقش ندارد حتی در مورد حیض یا عادت ماهوار زنان در مورد ولادت و حتی در باره همبستر شدن وغیره امور  مردها برای زنان تعیین تکلیف میکنند که اصلأ برای هیچ زنی قابل قبول نیست .حتی همین تفاسیری را اگر از من به عنوان یک زن مسلمان بپرسید اکثریتی از اینها را نفی میکنم . بخاطریکه از لحاظ طب و طبابت نیز میتوان قضاوت کرد آنچه را که اسلام گفته است بسیاری مفاهیم آن با علوم معاصر انطباق دارند . درحالیکه این احادیث و بعضی مسائل دیگری که آمده اند همه چیز ها را نفی میکنند و به نفع مرد همه چیز ها را تحلیل و تجزیه می کنند . اینجاست که درد زن ها دوباره اوج میگیرد زیرا امروز اسلام ، اسلام مردانه است .                               
         
آقای عزیزفرد سپس مسأله را اینگونه مطرح ساخت : پس خانم فروتن اگر مسأله را از دید شما مطرح کنیم پس مشکل در اسلام نیست بلکه در تعبیری است که طالبان از اسلام دارند . اگر اینطور باشد آیا شما فکر میکنید که امکان دارد ما با طالب ها در باره تعبیر با طالبان وارد گفتگوومذاکره  شویم و کاری بکنیم که طالبان نیز یک کمی پیشرفت کنند و در تعبیر خود یک کمی اصلاحات بیاورند آیا این امکان دارد یا اینکه ممکن نیست این طالبهای را که ما میشناسیم ؟ خانم فروتن در پاسخ این پرسش گفت : ما دونوع طالبان داریم طالبانی که افغان اند و از کشور افغانستان که زمینه های تعلیم و تربیه برای شان مساعد نه شده ، حتی با آنها ما باید دلسوزی داشته باشیم و منحیث اولاد خود آنها را ببینیم با آنها می شود که کنار آمد و با آنها گپ زد ، من خودم در سال ۲۰۱۶ وقتی به افغانستان رفته بودم یکتعداد زیادی از اینها را من تداوی کرده ام بسیار مردمان خوبی هستند می شود آدم همراه شان صحبت کرد ایشانرا توسط همین تفسیر نو از اسلام روشن ساخت و با آنها به گفتگو پرداخت . البته باید گفت که این کار به یک شب ممکن نیست ما باید بسیار از حوصله مندی کار بگیریم . اما طالبانی که امروز وطن ما را ومردم مارا تباه کرده اند اینها کسانی هستند که از کشورهای خارجی آورده شده اند . مثلأ از بلوچستان ایران ، مثلأ از ازبکستان و تاجکستان ، مثلأ از چچنیا حتی زبان های ما و شما را بلدنیستند اینها کسانی هستند که با اینها باید جنگید و برای آنها نباید موقع داد ونباید برای اینها اجازه داد که در امور کشور ما مداخله کنند باید این ها شناسائی شوند .آقای عزیز فرد در پاسخ به جوابات خانم فروتن چنین پرسشی را مطرح ساخت .

خانم فروتن ! ولی میشود لطف کنید در این تفکیکی که شما کردید ولی رهبریی امروز طالبان از کدام نوع اش است ؟ چون به نظر می آید که لحاظ هویت وابسته با خود ما هستند این شخصیت های شناخته شده طالبان که امروز در رأس قرار دارند ولی از نظر طرز برخورد بیشتر به نوع دوم شما باهت دارند ؟ خانم دکتر فروتن در پاسخ به این سوال آقای فرد چنین اظهار داشت . بلی در پشت پرده نوع دوم شان هستند . مثلأ ملا هیبت الله اصلأ وجود ندارد اما به اسم از وی که امیر المؤمنین تعبییر اش کرده اند و شبکه های استخباراتی پاکستان آنرا تنظیم میکند و آدم های چون ذبیح الله مجاهد و سائر کسانی چون متقی که مردمان خود ما وشما اند که در روی صحنه هستند و درپشت صحنه وابسته گان با شبکه های استخباراتی مانند القاعده همان داعش و تمامی کسانی که امریکا و انگلیس آنها را تربیه کرده وبرای شان پول می دهند اینها در عقب صحنه هستند

.وقتی خانم فروتن چنین جواب ارائه کرد  آقای فرد تحلیلگر رادیو فرانسه مسأله را اینگونه مطرح ساخت . خانم فروتن ! آیا از این گروه طالبانی که از خود ما هستند و امید تفاهم با اینها وجود دارد صدای تا با حال شنیده شده است ؟  خانم فروتن در جواب گفت : بلی ! چرا نه ؟ ….سپس در آخیر گفتگوی آقای فرد با محترمه خانم فروتن چنین پرسید : خانم فروتن ! آیا به نظر شما امریکائی ها در این دوباره دادن قدرت به طالبان اشتباه کردند یا اینکه حتی بدتر از اشتباه خواستند بد ترین سیاست را بازی کنند حتی به شکل انتقام گیری ؟ خانم فروتن در جواب این پرسش چنین گفت : امریکائی ها اگر آدم عادلانه قضاوت کنند دوست افغانستان هستند از زمان کندی تا با حال ما روابط خوبی با امریکا داشتیم . نه میشود که ما هرکشور را بگوئیم که با ما مخالف است .

امریکا یی ها می خواهند در منطقه یک دوستی داشته باشند ، قوت های نظامی داشته باشند البته ازکشورهای چون چین ، روسیه ، ایران ! اما اینجا ما مردم بودیم که از دوستی امریکا در ست استفاده نکردیم ما کسانی را نمائنده های خود ساختیم که یا به شکل عذر می خواهم مانند آقای کرزی که مداری بود . یا آقای اشرف غنی که خودرا در مدارج بسیار بلند قرارداد وخود را مغزمتفکر نامید ، یا آغای خلیلزاد را که گفتیم اینها نتوانیستد که کشورافغانستان وامریکا را با هم پیوند بدهند بلکه منافع خود را زیاد ترمطرح کرد .آقای فرد : خانم فروتن به عنوان سوال آخیر می خواهم بپرسم که راه خروج با درنظر داشت این تشریحاتی که کردید و با درنظر داشت اینکه در میان صفوف طالبان آدم های هستند که می شود همراه شان به تفاهم رسید و بادر نظر داشت اینکه گفتید  امریکا هم دوست ما است با این همه خوشبینی راه کدام طرف است و چطو پیشبینی میکنید پیشرفت افغانستان و بالاخره خارج شدن ازا ین مخمسه ای که در آن قرار داریم .؟

خانم فروتن در پاسخ به این پرسش چنین گفت : بلی ! کاریست که امکان دارد اما وقت لازم است من افغانستان را منحیث یک مادر خود و یک مادر زخمی و مریض و یک مادری می بینم که اولادهایش رهایش کرده و چهار طرف همسایه ها هم به جانش چسپیده تا از گوشت و پوست و استخوانش استفاده کنند . راه حل این است که اولاد اش دوباره به این وطن بیایند و این مادر را آهسته ، آهسته آب بدهند ؛ نان بدهند ، تغذیه اش کنند برایش انرژی بدهند ، ما از راه های دورمیتوانیم نظریات بسیار خوب  بدهیم اما باید کاری بکنیم که اگر در بیرون از کشور هم هستیم اقلأ همین تضاد ها را دامن نزنیم ، بدبینی ها را دور کنیم و تفاؤت های که بین ما وشما ایجاد کرده اند این ها را آهسته آهسته ازخود دور کنیم . برنامه های بسازیم که مردم علاقه بگیرند . سفر ها بکنیم . خارجی ها را تشویق کنیم که به وطن ما بیایند . با طالبان هم مفاهمه کنیم . احمد مسعود این روز ها یک نعمتی است برای افغانستان وی را نیز باید تقویه کنیم که بیایند به افغانستان همراه با طالبان یکجاشود .وخانم ها من فکر میکنم که یگانه راه حل بیرون رفتن از ین بن بست خانم های افغانستان است امروزانقلاب زنها صورت می گیرد واین انقلاب!انقلاب درس وقلم ودانش است نه انقلاب توپ وتفنگ !البته این مبارزه طولانی است وامید وارهستم که خانم ها بتوانند افغانستان راازاین بن بست نجات دهند .

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا