گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » شعــــاردرمانی جـــو بایدن! وغلــــط فهـــمــــی طالبــــان !
شعــــاردرمانی جـــو بایدن! وغلــــط فهـــمــــی طالبــــان !

شعــــاردرمانی جـــو بایدن! وغلــــط فهـــمــــی طالبــــان !

وقتی جوبایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا بروز جمعه نهم ماه سرطان ۱۴۰۲ هجری شمسی  برابر با ۳۰ ماه جون ۲۰۲۳ میلادی  در سالون کنفرانس های قصر سفید ظاهر شد  و راجع به اوضاع اقتصادی و سیاسی  امریکا سخن میگفت درست   در آخرین لحظات کنفرانس مطبوعاتی آنگاه که وارد درب خروجی می شد با یک پرسش خبرنگار یکی ازرسانه ها مواجه شد که پرسیده بود داستان شکست و خروج مفتضحانه نیروها ی امریکای از افغانستان چیست ؟

بدون درنگ ازدرب خروجی بسوی سالون آمد وبا لحن شکسته اما آمرانه که غالبأ اشاره اش به حمله چند ماه قبل طیاره بدون پیلوت  امریکا برمنزل رهائیشی ایمن الظواهری رهبرمصر تبار القاعده بوده که در یکی محله های مجلل شهرکابل به قتل رسیده بود . ایشان در پاسخ به پرسش خبرنگار گفت: که نه خیر!آنچه را من در باره افغانستان گفته ام به یاد دارید ؟  من گفته بودم القاعده در آنجا وجود نخواهد داشت . گفته بودم از طالبان کمک خواهیم گرفت . حالأ در افغانستان چه اتفاقی افتاده است وچه چیز جریان دارد ؟

روزنامه ها و اخبار تانرا بخوانید خواهید دریافت که من درست می گفتم !باوجود چنین  سرتنبه گی آقای جؤ بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا که در برابر دیپلماسی دروغ و استخباراتی طالبان متحمل شده بود وزارت امور خارجه آمریکا بروز جمعه یک  نسخه محرمانه گزارش خود در مورد خروج آشفته از افغانستان را بعد از حدود دو سال منتشر کرد که در آن از «اشتباهات» دولت بایدن در مدیریت بحران تخلیه از کابل «شدیدا انتقاد» شده است.به گزارش خبرگزاری ها از وزارت خارجه امریکا در گزارش آمده که تصمیم‌های دو رئيس جمهور آمریکا برای خروج از افغانستان، دیپلمات‌های وزارت خارجه را با چالش‌های جدی مواجه ساخت که درپی حضور قوی و دوام‌داردرکابل بودند.مقام‌های آمریکایی تخمین‌های متفاوت درمورد زمان مقاومت دربرابرطالبان داشتند وبه نحو موثری برنامه‌ای برای بدترین سناریونداشتند ومتکی به«تضمین‌های» رئيس جمهوروقت افغانستان شده بودند که«تمرکزبردفاع ازکابل می‌کند ومی‌توانند طالبان را مدتی دورنگه دارند.»هرچند طالبان نتوانیسته اند با دلائیل روشن  تفاوت فکری و اعتقادی خویش را با تمامی گروه های افراطی مذهبی منجمله سازمان القاعده که با مقتضای  منافع استخباراتی و استراتیژیک کشور های منطقه و جهان رنگ عوض میکنند به اثبات برسانند با آنهم عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه طالبان بدون آنکه اشارات وتنبیهات جوبایدن رئیس جمهور امریکا را که در سن بالاتر از هشتاد سال زمام امور کشورقدرتمند وبزرگی چون ایالات متحده امریکا بر عهده دارد تشخیص کنند در فضای مجازی تویترش آنرا گروه های بیست گانه تلقی نمود و نوشت : ما این اظهارات جوبایدن رئیس جمهور امریکا را که در افغانستان اکنون گروه های تروریستی حضور ندارند  درک حقیقت است

هیچکسی نه میتواند انکار کند که شجرة النسب فکری طالبان ریشه درگفتمان سلفی گرایی ، اشعری گری وغیره فرقه های خشونت پرور دارد .نباید تعجب کرد که چرا عناصر و مؤلفه های پراگنده طالبانیسم که به مثابه یک  پروژه استخباراتی با نام های طالبان ، القاعده و داعش مسمی گردیده است نگهبانان شبکه های استخباراتی کشور های خارجی میباشند . چنانچه هرسه گروه ( طالبان ، القاعده و داعش ) در زمینه حقوق سیاسی و مدنی شهروندان بصورت یکسان از گفتمان اقتدار گرای غیر اجتهادی مذهبی  تبیعت می نمایند . چناچه می بینیم در بسیاری زمینه ها ی مربوط به حقوق شهروندان بویژه زنان مواضع یکسان دارند .           

البته این شعار که ما به هیچکسی اجازه نه میدهیم تا سرزمین افغانستان را به ضرر دیگران مورد استفاده قرار دهند یک شعار فریبنده و پوچ است .اکنون که در انتخابات ریأ ست جمهوری امریکا بیان شهکاری های هریکی از کاندیدا ها ست جوبایدن رئیس جمهورایالات متحده  امریکا بصورت تلویحی به عملیاتی اشاره نمود که در نتیجه آن چندی قبل و در قلب شهر کابل اما به کمک اطلاعاتی یکی ازجناح های طالبان ایمن الظواهری رهبر القاعده توسط طیاره بدون سرنشین به قتل رسید . طبیعی است که نه تنها آن جناح خاصی از طالبان که در قتل ایمن الظواهری همکاری نموده بودند بلکه قبلأ نیز شواهد روشن جنگ طالبان با القاعده و داعش درسرتاسرافغانستان بویژه در سمت شمال وجود دارند .

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا