گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » ازشعارجــهان درخطـــــر است! تـــافتوای اسلام درخطر است!!
ازشعارجــهان درخطـــــر است! تـــافتوای اسلام درخطر است!!

ازشعارجــهان درخطـــــر است! تـــافتوای اسلام درخطر است!!

جمله «جهان در خطر است!» توسط دوکتور سید امیرشاه حسنیار استاد مضمون ایکالوژی ما در دانشکده زراعت دانشگاه کابل چهار ده قبل گفته شده بود وقتیکه از ایشان سوال میکردیم که چرا جهان در خطر است آیا جنگ جهانی سوم آغاز میشود؟ جواب میداد که نه، جهان را گرمایش زمین ، تغیر اقلیم و تخریب محیط زیست تهدید میکند. مرحوم و مغفور داکتر حسنیار بعدآ ریس دانشگاه کابل وبعد وزیر وزارت تحصیلات عالی افغانستان شد و چند سال قبل در آمریکا وفات کرد. داکتر امیر شاه حسنیار ماستری و دوکتورای خود را در رشته محیط زیست از دانشگاه ایالتی نیویورک ودانشگاه ایالتی کلرادوآمریکا بدست آورده بود.

این حقیر و فقیر سرتاپا تقصیر منحیث شاگرد کم فهم داکتر حسنیار دوازده سال قبل زمانیکه بالای کتاب خود کار میکردم دست به یک سلسله تحقیقات در مورد محیط زیست و آبهای زیر زمینی کابل زدم که یافته هایم همه در کتاب «مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست درج است»، در آن زمان به اساس یافته هایم پیشبینی کرده بودم که در سال ۲۰۲۵ شهروندان کابل به بحران آب آشامیدانی مواجه خواهند شد، هکذا پیش‌بینی کرده بودم که هرگاه آبهای زیرزمینی کابل عاقلانه مدیریت نشود در سال ۲۰۵۰ کابل بدون سکنه از نفوس آن خواهد شد الی تدابیر پیشگیرانه روی دست گرفته شود که یکی از آن تدابیر تغییر مسیر قسمتی از آب دریای پنجشیر به شهر است که با اینکار نه تنها باشندگان کابل از قلت و بحران آب نجات می یابند بلکه آهسته آهسته آبهای زیر زمینی در مدت چندسال دوباره چارچ میشود، اینکار نه تنها به بودیجه کافی نیاز دارد بلکه اجازه «جناب والا!» یعنی کشوردوست وبرادر!!پاکستان نیزلازمی است. در بیست سال «جمهوریت بی مسئولیت!» در هر حویلی جدیدآ اعمار شده یک حلقه چاه عمیق غیر معیاری و غیر تخنیکی در کابل حفر شد که توسط خدمتگار های مالکان این حویلی ها با همین آبهای شیرین زیر زمینی حویلی های مرمرین و موتر های مدل روز شان «غسل جنابت!» داده میشد که این خود اسراف در مصرف آب است. خدا اسراف کنندگان را در چندین آیه قرآن به شدید ترین الفاظ مزمت کرده، توجه کنید: إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطِينِ وَ كانَ الشَّيْطانُ لِرَبِّهِ كَفُوراً آیه «27» سوره اسرا کتاب خدا. ترجمه: همانا اسرافكاران برادران شيطان‌ اند و شيطان نسبت به پروردگارش بسيار ناسپاس بود.

در آیه ۳۱ سوره اعراف مهربانی میفرماید که: كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ. ترجمه: بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد، همانا خداوند اسرافكاران را دوست ندارد. تا زمانیکه در کابل بودم هر روز برای اطرافیان، دوستان، همکاران و همسایه های خود جار میزدم، فغان میکشیدم و حتی یخن میدریدم که در مصرف هیچ چیزی خصوصآ آب اسراف و زیاده رویی نکنید، تا جاییکه بعضی دوستان و همکارانم فکر میکردند من عصاب خود را از دست دادیم، چند روز قبل یکی از نزدیکترین اقاربم از کابل برایم نوشت که: «ما حرف های ده سال قبل شما را گوش نمی‌کردیم حالا تانکر ۸۰۰ لیتره آب را به ۶۰۰ افغانی خریداری میکنیم!.» در صورت بحران بیشتر آب آشامیدنی در کابل ممکن است آنعده شهروندان کابل که مانند سابق از بیت الخلا یا کناراب کنج حویلی استفاده میکنند بتوانند درکابل زندگی خود را ادامه بدهند، اما هرگز وهرگز آپارتمان های بلند منزل که همه به معیارهای عصری تشناب وکمود اعمارگردیده باآبخریداری تانکرازآن تشناب های عصری استفاده کرده نمیتوانند.           

     این حقیر از طریق همین صفحه پیشنهاد میکنم که هرگاه همانطوریکه داکتر غنی و حالا امارت طالبانی گاه و بیگاه همسایه غربی را تهدید به ساخت و ساز بندهای بیشتر آبگردان میکنند چنانچه عملآ در بیست سال جمهوریت دو بند بزرگ یکی بند کمال خان و دومی بند سلما در غرب کشور اعمار شد و بند سومی یعنی بند کجکی ترمیم و احیای مجدد شده به بهره‌برداری سپرده شد اگر طالبان دو سد بزرگ آبگردان در بالای دریای کنر اعمار کنند و قسمتی از آب دریای پنجشیر را تغییر مسیر دهند تا به شهر کابل وصل شود من نه تنها با اهل بیت خود به امارت بعیت میکنم بلکه به کابل عودت کرده و مانند یک غلام نوکری بزرگان امارت را نیز مینمایم، دردا و حسرتا همانطوریکه داکتر ناکامورا «کاکا مراد» را از جهت ساخت و ساز بند خیلی کوچک آبیاری ترور کردند با پلان نمودن ساخت و ساز بند های بزرگ بالای دریای کنر و پنجشیر توسط طالبان بازهم فتوای «اسلام در خطر است!» از آنطرف سرحد داده میشود و گلیم امارت را جمع می‌کنند، چنانچه که به همین بهانه ی «اسلام در خطر است» چهل سال جنگ را در افغانستان ادامه دادند تا به هدف نهایی شان رسیدند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا