گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » اسلام دین فلاح ورستگاری:
اسلام دین فلاح ورستگاری:

اسلام دین فلاح ورستگاری:

دیدگاه نواندیشی : جناب آقای سید ظاهر نوید محسنی ازجمله نخبه گان و روشنفکران متعهد دینی کشور ما افغانستان  است که درکنار سائر مشغله های زندگی به مفهوم اصلی حیات بشر پی برده و برای آزادی انسان و تأمین عدالت در زمین بویژه در افغانستان از یوغ خرافات مشغول جهاد فرهنگی و سیاسی نیز میباشد . هرگاه برایش فرصت بدست می آید در راستای تحقق چنین  اهداف والای انسانی از هیچگونه سعی و تلاش دریغ نه میکند . ایشان که در یک خانواده روشن اندیش مذهبی به دنیا آمده از همان دوره سلطه استعمار برسرزمین افغانستان به صف مبارزین پیوسته است و دراین راه کارنامه ها و نمونه های ازتلاش ومبارزه اش نیز بجا مانده اند که آخرین کارنامه اش تأسیس وگرداننده گی  رادیو کتاب است که یکجا با همکاران ورزیده خود آنرابه مثابه رسالت پیامبرگونه درراستای جستجوی حقیقت  که دربرابر خداوند وانسان ستمدیده معاصراحساس می کنند به پیش میبرد وادا میکند .آخیرأ نیز که دریک گردهم آئی برخی از نخبه گان و روشنفکران میهن درکشورانگلستان وشهرلندن ازایشان دعوت بعمل آمده بود مقاله پرمحتوای تحت عنوان “اسلام دین فلاح و رستگاری” قرئت نموده است که با توجه به محتوای این مقاله بویژه عصیان متعهدانه وی که اسلام را به عنوان نقشه راه عقلانی و اجتهادی می شناسد و ازآن به دفاع برخاسته است تربیون نواندیشی ضمن سپاسگذاری ازاین دانشمند گرامی آنراخدمت شما عزیزان نیز تقدیم میدارد ازپروردگار برای ایشان عمر طولانی می طلبیم .

از مهتران مجلس به اساس اندوخته های علمی و تجارب شان و کهتران مجلس بخاطر آموختن دانش در کشور های پیشرفته، از خانم های مجلس بخاطر که زن بودن را در زن ستیز ترین کشور تحمل نموده اند اجازه می طلبم و مقاله اسلام دین فلاح و رستگاری را تقدیم میکنم.مقدمه: در این مقاله کوشیده شده تا فهم دقیق و محتاطانه با تکیه به قرآن و تاریخ، از اسلام ارائه شود. محتاطانه به این دلیل که قرآن کتاب فرا زمانی و فرا مکانی است، برای ما که اوسط عمر مان در کشورهای فقیر۴۰ تا۶۰ سال و در کشور های رشد یافته۷۰ تا ۹۰ سال است فهم و درک کامل آن سخت است. این مقاله بر مبنای خلاصه بودن تقدیم می شود، به آن امید که گام کوچک در جهت روشن شدن معنی اسلام و نشانه بسوی صلح، عدالت و برابری در وطن آبای مان باشد. من سعی میکنم حق مطلب ادا شود اما بیان من برای ارائه چنین مطلب عمیق ناقص است. از شما تقاضا دارم تا عارفانه بشنوید.ما وقتی میخواهیم از کسی چیزی بشنویم، پر از پیش داوری ها در مورد گوینده هستیم. این پیش داوری ها ما را از درک درست کلام محروم می سازد. اگر از این پیش داوری ها رها شدیم، معنی کلام را درک نموده، موفق به سیر در عالم بی کرانه ی معنی می شویم و به بی کرانگی و جاودانگی خویش پی میبریم که احساس شیرین و احتمالا «برترین فهم است». ۱ برای توضیح هدف مقاله، به این سوالها جواب میدهم:

۱/ اسلام در چه زمان و مکانی نازل شد؟

۲/ شعار اسلام چه بود و مخاطبش کی بود؟

۳/ بعثت یعنی چه و هدف بعثت رسول گرامی چه بوده است؟

۴/ آخرین خطابه اخرین پیامبر که من عنوان (وصیّت به تاریخ آینده) را به آن می پسندم.

۵/ نتیجه گیری: راه حل و پیش نهاد

اسلام در چه زمان و مکانی نازل شد؟

اسلام در سال ۶۲۲ میلادی و در مکه نازل شد. در شرایط نا گوار که یک قوم خود را نسبت به سایر اقوام بر تر میدانستند. زنان از تمام حقوق انسانی محروم بودند. برده گان و کنیزان بی رحمانه ترین شکنجه ها را تحمل میکردند. در سطح اجتماع قبیله های غالب بر قبیله های ناتوان میتاختند. چور، چپاول و زور گیری قانون مالی آن روزگار بود.

در چنین شرایط یک نفر که معروف به امانت داری و درست کاری بود بعد از ریاضت کشیدن های ممتد، از غار حرا پائین میاید و یک شعار کاملا جدید میدهد: يا أيها الناس قولوا لا إله إلا الله تفلحوا، در شرایط که مخاطب هرکس قبیله خاص خودش بود، مخاطب این شعار تمام مردم است، ناس، کل انسانها. با جدیت، مختصر ومفید اعلام میکند: اگر لااله الالله بگوئید رستگار میشوید!مردم متعجب میشوند! تبصره های گوناگون در سطح شهر مکه و اطرافش شنیده میشود! یکی میگوید او دیوانه شده، دگری میگوید جادو گر است! اما این شعار به سرعت طرفدار پیدا میکنند، اهل خرد متوجه می شود که جنس سخن فرق میکند، رستگاری انسان درشعار مطرح است. جوانان دسته، دسته جذب این شعارمی شود. صاحبان قدرت که مبنای قدرت شان قوم پرستی و برتری نژادی است، نگران می شوند به اوپیشنهاد می کنند که هرچه میخواهی برایت میدهیم، دست ازین تبلیغ بردار!با قاطعیت جواب میدهد:اگر خورشید وماه را بمن ببخشید دست ازاین دعوت بر نمی دارم، من مبعوث شده ام. جنس جواب هم زمینی نیست، نه تعلق خاطر به قبیله دارد ونه درصدد برتری جستن است! مبعوث شده ام!

بعثت یعنی فرستاده شدن، بر انگیخته شدن ۲ و هدف این بعثت را پیامبر خیلی روشن بیان میکند: انمابعثت لاتمم مکارم الاخلاق. مبعوث شده ام تا مکارم اخلاق را کامل کنم. معنی اخلاق بسیار گسترده است، باید فهم درستی از اخلاق داشته باشیم تا مراتب از مکارم اخلاق را درک کنیم. اخلاق، هنجار های مورد قبول جامعه که نشان دهنده درستی یا نادرستی رفتار های افراد است.مراتب اخلاق: اخلاق، اخلاق حسنه و بعد مکارم اخلاق داریم که یکی از مراحل آن سکینه و آرامش است. آرامش در برابر جهال و حرفهای جاهلانه شان، این مثل قرآنی منظورم را روشن میکند: و بندگان خداى رحمان كسانى‏ اند كه روى زمين به نرمى گام برمى دارند و چون نادانان ايشان را طرف خطاب قرار دهند به ملايمت پاسخ مى‏ دهند. سلام! آنهم چه پاسخ به سزای که جمیع خوبی ها را در بر دارد. ۲  این یک شاخص اخلاق حسنه است.در جامعه که سرگرمی شان قصه شمشیر، جنگ، خونریزی و لجاجت بوده پیامبر میاید و میگوید: بر انگیخته شدم تا مکارم اخلاق را کامل کنم. مکارم اخلاق یعنی چه؟ یعنی جمیع خوبی ها، گذشت ها، بصیرت ها. فرد و جامعه که جمیع این صفات را کسب کند، دارای مکارم اخلاق است. وقتی پیامبر از مکه پنهانی هجرت میکند، سختی های فراوان می بیند. اما ده سال بعد که حجت الواداع را انجام میدهد، تاریخ حیرت زده میشود، تاریخ که همیشه در خدمت شاهان بوده، در کنار شاه چند نفر با لباس های آراسته (برای توجیه گری) و یک نفر شمشیر بدست با قیافه خشن و فاقد هرگونه شعور و احساس انسانی بنام جلاد! را می شناسد.اما اینک چشمش خیره مانده است، صد هزار انسان با قلب مالامال از عشق به انسان و انسانیت! با قلب های آکنده از اخلاق و مکارم اخلاق به فرمانده شان که در کنار شان، در جمع شان، در جمع برده گان می نشیند، با بردگان غذا میخورد، جایگاه مخصوص ندارد! جالب تر از همه لباس این جمع است:‌ پارچه سفید، رنگ بی رنگی! دوخت و زینت بر این پارچه ها حرام است! شعار هم یکی است: ان الحمد و النعمت لک و لملک، لاشریک لکه لبیک! لبیک اللهم لبیک! برهنه سپهبد برهنه سپاه!تاریخ این «عجوزه عروس هزار داماد» سرگردان است تا فرمانده این سپاه را یابد، سپاه بدون شمشیر، که قدرت شان به شمشیر وسایل جنگی نیست، قدرت شان کلمه و کلام است که با عشق  قلب ها را تسخیر میکند. چشم تاریخ دنبال فر و شکوه ساسانی، رومی و در پی یافتن جلاد مشهور ترین چهره دربار سلاطین و قدرت مندان است! اما از چنین چهره، در این سپاه خبری نیست، اینجا سخن از کشتار نیست، بلکه عفو و بخشش است. این سپاه مکه را با صدور فرمانهای مکرر عفو، فتح میکند. در راه باز گشت از مکه فرمان میدهد تا منبر ی تهیه نماید تا اخرین سخنانش را با امتش بیان کند.

وقتی دستور آماده سازی منبر صادر میشود، فضا آکنده از بیم و امید و احساس می شود، صد هزار گوش منتظر است که معلم اخلاق برای شان چه میگوید؟ صد هزار چشم مشتاقانه در پی دیدار سیمای مطمئن و آرام معلم شان است. مردم که از شر لجاجت و دشمنی رها شده اند و گام های آغازین را در دریای بیکرانه توحید (یگانگی خدا و خلق) بر میدارند و منتظر شنیدن وصیّت به تاریخ آینده اند.منبر آماده می شود و جارچیان در سراسر سپاه صد هزار نفری آماده میشوند تا حرفهای پیامبر و معلم شان را در گوش تاریخ بلند تر زمزمه کند. پیامبر بعد از حمد و ثنای پروردگار میگوید: ای ربیعه برگوی، به حاضران و از حاضران بخواه که این حرفها را بگوش سایرین برسانند تا آویزه گوش تاریخ شود.۱/ تثبیت حقوق معنوی تهذيب نفس و تزكيه روح بشر: ای مردم ! شمارا به تقوی در برابر خدا وبه اطاعت از او توصیه می نمایم ۳۴/ دفاع از حق زندگی، ای مردم! تجاوز به خون همدیگر تان بر شما حرام است. بعد مکث میکند و تاکید می نماید: ای ربیعه با صدای بلند بگو تا بگوش همه حاضران برسد و آنان بگوش غائبان برسانند۴ ای مردم تجاوز به خون همدیگر تان حرام است. این جمله را با تاکید سه بار تکرارمیکند! آیا ما مدعیان مسلمانی شنیده ایم؟۵/ مال و ثروت برادرش را کسی تصرف کرده نمی تواند مگر به رضایت خودش. تجاوز به آبروی همدیگر تان بر شما حرام است. کسی که در نزدش امانتی است، باید آن را به صاحبش بر گرداند. ربا و سود خواری عصر جاهلیت دیگر از اعتبار ساقط است و نخستین سند ربوی عصر جاهلیت را که از اعتبار ساقط می کنم، اسناد ربوی کاکایم عباس فرزند عبدالمطلب است و نخستین خون خواهی دوران جاهلیت را که بی اعتبار اعلام می کنم، خون فرزند ربیعه کاکایم می باشد.ی مردم! پروردگارتان یکی و پدرتان هم یکی است، همه شما فرزندان آدم بوده و آدم از خاک آفریده شده است و بهترین شما نزد خدا، پر هیز گار ترین شماست، عرب بر عجم و عجم بر عرب و سرخ بر سیاه و سیاه بر سرخ، جز با تقوی دیگر هیچ امتیازی ندارد.در مورد زنان از خدا بترسید، شما اگر بر آن ها حقوقی دارید، آنها نیز بر شما حقوقی دارند. باید خوراک و پوشاک آنان را تأمین کنید. شما را به زير دستانتان توصیه مي كنم که از آن چه خود مي خوريد به آن ها بخورانيد واز آن چه خود می پوشید به آن ها نيز بپوشانيد.

ای مردم ! بدانید که خداوند سهم هر یکی از ورثه ها را در میراث تعیین نموده است، صاحب مال نمی تواند ثروت خودرا به یکی از ورثه خود وصیت نماید، همچنانکه نمیتواند به بیشتر از ثلث ثروت خود را به بیرون از ورثه خود وصیت نماید. کسانیکه این جا حضور دارند، آنچه را که آموخته اند برای کسانیکه حضور ندارند، باید برسانند. بعد از وفات من مانند کافران نگردید که گردن همدیگر تان را بزنید!به عنوان پیش گفتارعرض میشود:باباهمه تلاش‎های علمی و مفیدی که درزمینه جلوگیری از کج روی وکنترل اجتماعی صورت گرفته است،به دلیل عدم شناخت گوهرانسان، نسخه‎ ی بی‎ نقص جهت درمان دردها یا کنترل کجروی ‎ها ارائه نشده است. یکی ازابتلائات حیرت ‎انگیز جوامع معاصر، وجود کسانی است که برای بیماری‎ های اجتماعی نسخه درمان می نویسند، درحالی که خود انسان شناس نبوده وچیزی به‌نام ارزش‎های مطلق را برای بشربه رسمیت نمی‎شناسند.

  • اولین گام در جهت رسیدن به رستگاری اسلامی، قطع سوء استفاده از اسلام است. بجای فتوا دادن و کفر خواندن طرف مقابل و سود جستن از نام اسلام، به روح اسلام که گفت وگو تعامل است برگردیم. الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ. به سخن گوش فرامى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند اينانند كه خداهدایت شان نموده و اينان همان خردمندان اند.
  • در مورد سوء استفاده از نام مقدس جهاد برگشتن به روح مقدس جهاد اسلامی در سطح جهان (جهاد تدافعی) ودر سطح أفغانستان برگشت به روحیه جهاد ملی أفغانستان بر ضد امپراطوری الحاد وکفر.
  • برقرار ی روابط حسنه با دولت های دوست أفغانستان و بر قراری روابط با اهل کتاب با معیار های قرآنی وحفظ احترام همسایه ها در رسانه ها از سوی صاحب نظران. آنان برخوردار از هدايتى از سوى پروردگار خويشند و آنان همان رستگارانند.
  • هم چنان آیات ۱ تا ۵ سوره ۲ باید در نظر داشت: (الف، لام میم، اين است كتابى كه در [حقانيت] آن هيچ ترديدى نيست [و] مايه هدايت تقواپيشگان است، آنان كه به غيب ايمان مى ‏آورند و نماز را بر پا مى دارند و از آنچه به ايشان روزى داده‏ ايم انفاق مى كنند، و آنان كه بدانچه به سوى تو فرود آمده و به آنچه پيش از تو نازل شده است ايمان مى آورند و آنانند كه به آخرت يقين دارند. برای رسیدن به رستگار شدن این پنج آیت خیلی واضح سخن گفته است و با حوصله و دقت قابل فهم است.
  • خطبه حجت الوداع حضرت رسول گرامی اسلام (ص) خیلی واضح است.
  • وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ هود ۸۸

===========

۱/ اسفار اربعه ملاصدار ص۵۵ 

۲/ فرهنگ ده خدا

۳/ وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا

۴/ اوصیکم عبادالله بتقوی الله و أحثکم علی طاعته

 ۵/إن دمائکم .حرام علیکم  ولایحل لإمرئ مال أخیه إلا عن طیب نفس منه دیلی شهادت ویب سایت احتمالا متعلق به حزب اسلامی حکمتیار

 ۶/ زمر۱۸

 ۷/ الم ﴿۱﴾ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ﴿۳﴾ وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ﴿۴﴾ أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿۵﴾

2 نظر

  1. سلام به دست اندر کاران شبکه وزین نو اندیشی
    من اکثر اوقات از مطالب خوب و سازنده این تریبون استفاده میکنم. اما امروز وقتی صفحه را باز نمودم خودم غرق محبت و نوازش دانش مند ارجمند فروتن صاحب و سایر دست اندر کاران یافتم.
    از لطف و کرم شما بی نهایت سپاس گذارم. و امید وارم همه باهم بتوانیم گامی بسوی صلح عدالت محور در افغانستان برداریم.

    • شما محبت دارید و شفقت های همیشه گی تان توشه راه ما هست ! ارزومندیم یکجا با هم و به سلامتی و امید واری این راه پرخم وپیچ مبارزه برای آزادی و عدالت را بپیمائیم . شما سلامت باشید محسنی صاحب بزرگوار !

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا