گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » جائزه صلح نوبل به نرگس محمدی زن اصلاح طـــلب ایــرانی!
جائزه صلح نوبل به نرگس محمدی زن اصلاح طـــلب ایــرانی!

جائزه صلح نوبل به نرگس محمدی زن اصلاح طـــلب ایــرانی!

کمیته صلح نوبل جایزه صلح نوبل امسال را به نرگس محمدی،‌ فعال حقوق بشر زندانی اصلاح طلب  در ایران با شعار «زن زندگی آزادی » اهدا گردید . نرگس محمدی در حال حاضر در زندان اوین در ایران زندانی است اما از داخل زندان هم دست از تلاشش برای حقوق بشر و دموکراسی برنداشته است.رئیس کمیته صلح بین المللی نوبل گفته است، شعار “زن زندگی آزادی” معترضان “به‌درستی بیانگر فداکاری و کار نرگس محمدی است.

رئیس هیات نروژی کمیته نوبل صلح در اسلو به اعتراضات سال گذشته در ایران که در پی کشته شدن مهسا امینی در زمان بازداشت دست گشت ارشاد به راه افتاد اشاره کرد و گفت:‌ «با شعار «زن ، زندگی، آزادی» صدها هزار ایرانی در تظاهرات مسالمت آمیز علیه خشونت و ظلم مقامات بر زنان شرکت کردند. »او با اشاره به سرکوب معترضان افزود: «بیش از ۵۰۰ تظاهرکننده کشته شدند. هزاران نفر مجروح شدند از جمله تعداد زیادی که با شلیک گلوله‌های پلاستیکی ماموران پلیس نابینا شدند. دستکم ۲۰ هزار نفر بازداشت شدند.»

ز ندگی. او از مبارزه زنان برای حق داشتن یک زندگی با عزت و احترام حمایت می‌کند. زنان در این مبارزه که در سراسر ایران جریان دارد با آزار و اذیت، زندان و شکنجه و حتی مرگ روبه رو شدند.رئیس هیات نروژی کمیته نوبل صلح در اسلو در پایان سخنانش در پاسخ به سوالی گفت که پیام این اقدام نوبل صلح به حکومت جمهوری اسلامی ایران این است که به صدای مردمش گوش دهند.

«جامعه پایدار، جامعه مدنی نیاز به احترام به حقوق همه تک تک مردم دارد.»خانم ریس اندرسون در پایان ابراز امیدواری کرد که نرگس محمدی آزاد شود و بتواند در مراسم دریافت جایزه خود که چند ماه دیگر برگزار می‌شود شرکت کند.نام نرگس محمدی به مرور در یک دهه گذشته به عنوان یکی از صریح‌ترین منتقدان حکومت ایران جا افتاد. پیش ازآن اما حکومت اورا به خاطر نظارت بر وضعیت حقوق بشر در ایران تحت فشار قرار داده بود.نرگس محمدی در سال ۱۳۸۹ درمقام نایب رئیس وسخنگوی کانون مدافعان حقوق بشربازداشت شد. ازآن زمان، اخباراوبیش ازپیش درکانون توجه قرار گرفت.او عضو نهادی بود که دراوج فعالیتش در دهه هشتاد شمسی، نظارت بروضعیت حقوق بشرو دفاع از بسیاری متهمان و زندانیان سیاسی را بر عهده داشت.

کانون مدافعان حقوق بشر محل حضور شماری از شناخته‌ترین فعالان و وکلای حقوق بشری ایران بود: شیرین عبادی، محمد سیف‌زاده، محمدعلی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی، نسرین ستوده و ژینوس سبحانی.خانم محمدی اما علاوه بر کانون مدافعان به عنوان رئیس هیات اجرایی شورای صلح ایران و یکی از اعضای کارزار “لگام” (لغو گام‌ به‌ گام اعدام) هم بود. قابل ذکر است که برای جائزه سال 2023 جاری خانم محبوبه سراج یکی از فعالان حقوق بشر و حقوق زن در افغانستان درلیست اعلام شده کمیته جهانی  صلح نوبل وجود داشتند که به دلائیل خاصی نتوانیست این جائزه جهانی را بدست آورند .

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا