گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » افغانها را بیرون نکنید!
افغانها را بیرون نکنید!

افغانها را بیرون نکنید!

دوسه روز پیش بود که واکنش های سیاسیون و نیمه سیاسیون افغانستان وکشوردوست و برادر پاکستان و به قول آقای حامد خان کرزی دوست جگریی ما را می دیدیم و می شنیدیم که چشم مان به یک بحث در ویبناری  که از شبکه تلویزیونی GeoNews پاکستان نشر شده بود و درآن چند تن از فرهنگیان و اهل “سیأ”ست کشوردوست و برادر”جگریی ما “پاکستان اشتراک نموده بودند ومسأله اخراج مهاجران افغانستان ازکشور پاکستان را که برخی ازآنها  بیش ازچهاردهه درسرزمین پاکستان زندگی میکنند مورد بحث قرارداده بودند. با توجه به سن وسال اشتراک کننده این بحث حساس استراتیژیک امنیتی میتوان گفت که شاید اشتراک کننده گان این گفتگو نتوانند مسأله مهاجرت افغانها درکشورهمسایه پاکستان را که بیشتربویی استخباراتی را گرفته است و طبعأ کنکاش آن فهم قویی امنیتی واستخباراتی را لازم دارد به نتائیج مطلوبی برسانند  با آنهم بصیرت ذاتی برخی از فرهیخته گان این جمع  به شمول خانم علینه فاروق گرداننده این گفتمان تاریخی در شبکه تلویزیونی GeoNews پاکستان نظریات این میز مدور حاویی نقاط مهمی است که نه میتوان آنرا در بررسی اهداف استراتیژیک پاکستان از نظر بدور انداخت .ما با توجه به طولانی بودن این گفتگو قسمتی از آنرا انتخاب نموده ایم و آنرا به نشر میرسانیم . وقتی خانم  علینه فاروق گرداننده برنامه از آقای اعزاز سید یکی از تحلیلگران معروف پاکستان که خود دارای آثاری درباره دهشت افگنی و تروریزم میباشد  در پاسخ  پرسش مطروحه خانم علینه فاروق چنین گفت : سپاسگذارم ، علینه ! نخست باید بگوئیم که موضوع افغانستان و پاکستان وابسته به این است که در مرز میان دوکشور همسایه که دارای کانال های گوناکونی میباشد. که یکی از آن کانال معمول است که مردم با نشان دادن گذرنامه رفت و آمد می کنند و یکی کانال غیررسمی و غیرمعمول است که مردم ازآن عبور میکنند .البته افغانهای که در پاکستان اقامت دارند آنها را برگشت دادن هرچند سازمان بین المللی مهاجرت UNHCR نیز سعی دارد و کم بیش برنامه های مختلفی جریان دارد تا مانع این حکمنامه شوند وآنها UNHCRاین راهم گفته که به صورت فردی برای هربرگشت کننده مبلغ 400   دالر خواهند پرداخت.مگرمامیبینم که اگربرای هرمهاجر مبلغ 400 دالرپرداخته هم شود آنها دوباره به پاکستان خواهند آمد.اینجا دومشکل وجودداردیکی اینکه این پالیسی راکدامین منبع درپاکستان وضع کرده که این یک موضوع بسیار پراهمیت است چنانچه برادرعزیزماجناب ارشاد بهتی باتوجه به این اقدام ارتش آنراخیرمقدم دانسته ومبارکباد گفت !

چنین سخنان تهنیت آمیزجناب بهتی یک حادثه درهمین ارتباط به یاد من آورد که وقتی آقای راحل شریف رئیس ارتش پاکستان در مقابل  نخست وزیر نوازشریف دراجلاس که در باره فیصله اعزام نیروهای ارتش  به کشور یمن  در پارلمان پاکستان  جریان داشت که آیا سربازان پاکستان به یمن بروند یانه ؟ شما شاید به یا دداشته باشید که جناب شیخ رشید که آن وقت درمجلس پاکستان بر کرسی اپوزسیون نشسته بود  وقتی شیخ رشید ازتعمیر پارلمان پاکستان بیرون آمد من و مطیع الله جان ایستاده بودیم و از شیخ رشید پرسیدیم که چه فیصله شد ؟ و جناب شیخ که بسیار خوش به نظر می آمد درست مانند همین برادرم جناب ارشاد ! جناب شیخ رشید گفت ! که این فیصله رئیس ارتش است که به یمن سربازان را نه می فرستیم گفتیم اعزام سربازان به یمن فیصله حکومت منتخب است شیخ رشید گفت ، نه ، نه ! این فیصله رئیس ارتش است فیصله نوازشریف صدراعظم نیست !. این یک اقدام و فیصله بسیار خوب است و نه فرستادن سربازان به نفع ما است !! ما پرسیدیم که اگر این فیصله به جایی منفعت به ضرر کشور تمام شود چه کسی مسؤل خواهند بود ؟  شیخ رشید گفت که آنوقت باز جناب نوازشریف مسؤل خواهند بود .!!! ایشان همان وقت حتی در مقابل دوربین ها این حرف را زد که در آنصورت نواز شریف مسؤل خواهند بود . همین فیصله ( فیصله اخراج افغانها ) که بوده هرچند برادرم ارشاد این فیصله را خوب میداند و روی همین اصل نیزوی  رئیس ارتش را ستایش میکند هرگاه همین فیصله( فیصله اخراج افغانها ) به ضرر پاکستان ثابت شود باز همین جناب ارشاد بهټی حکومت کنونی  را ملامت خواهند کرد . ….باید بگویم که کدامین پالیسی کامیاب میباشد و بقأ پیدا میکند ؟ آن سیاست بقأ دارد که راجع به آن تمامی طبقات و همه مردم ساکن دریک کشور تصمیم بگیرند و ازطریق مطبوعات ووسائل ارتباط جمعی به نشر برسد و با دعوت شهروندان مختلف به بحث شود . این طور نه میباشد که یک روز شما بگوید  و به روز دوم با تنهائی فیصله کنید و بگوئید که اینگونه مسأله است .شما میگوئید که مهاجرین افغانستان این نوع زندگی میکنند و یا آن گونه باید زندگی کنند !

این صحیح نیست . بسیاری از شهروندان پاکستانی تان از همین جا به امریکا ، اروپا و  کشورهای دیگر بصورت غیر قانونی میروند آنها درآنکشور ها کار میکنند ، مالیات می دهند وبه بخشی ازسیستم آنکشورها مبدل میشوند و بالاخره از حقوق شهروندی بهره مند میگردند من یک خانمی بنام سلمأ زاهد را می شناسم که در اکتوبر ۱۹۹۹ ازپاکستان همراه با همسرو فرزندانش به کشورکانادا رفته است و بعد ازپانزده سال یعنی در سال ۲۰۱۵ همین خانم در پارلمان کانادا بحیث وکیل انتخاب شد همین اکنون نیز عضو یت پارلمان کانادا را دارد .

مردم ما میروند درکشور های خارجی کار میکنند و به جزی از سیستم آن کشور ها مبدل میشوند و مالیات میدهند سیستم آنها را پذیرفته اند تا آنجا که به عضویت پارلمان آن کشور ها در آمده اند . شما برای پاکستانی های مقیم آنکشور ها خواستار حقوق شهروندی میباشید ولی برخلاف این داعیه کسانی که به پاکستان می آیند شما برای اعطای حقوق شهروندی به آنها نیستید . این جا برادران و خواهران افغان ما که از سه نسل بدینسو زندگی میکنند و در همین کشور پاکستان به دنیا آمده اند و در این کشور به مکتب رفته اند چنانچه اکثریت شان زبان مادری شانرا نه میدانند که زبان نیاکان شان است آنها فرهنگ نیاکان شانرا نه میدانند ، آنها در آنجا نه میتوانند زندگی کنند ، مخصوصأ از زمانی که حکومت طالبان استقرار یافته است .

بشنوید شما پول گرفتید ودربرابرارتش اتحاد شوروی روانه ای جنگ کردید ، وقتی درمقابله به اتحاد جماهیر شوروی مجبور به هجرت شدند کسانی به این کشور (پاکستان ) آمدند و بعضی ها به ایران رفتند و بعضی ها هم به هندوستان ! سپس شما دوباره از طالبان افغانستان  حمایت کردید و گفتید که برادران ما اند ! عمران خان صدراعظم شما گفت که طالبان امریکایی را شکست دادند و طالبان زنجیر های برده گی را شکستاندند . به کمک شما طالبان به قدرت رسیدند و هزاران مردم ازدست مظالم طالبان فرار کردند و طالبان که به زور اسلحه و تفنگ به قدرت آورده شده بودند نه به اساس رأی مردم ! وشما مسؤل اعمال آن ها (طالبان ) هستید اکنون تمامی مردمی از دست شما و از دست جهان ترک خانه ها کردند و اکنون شما به آنها میگوئید که از اینجا بروید ! از خدا بترسید کمی به این فکر کنید که وقتی شما در کشور های خارجی باشید و خواهران و برادران شما در کشورهای بیگانه باشند برای آنها حقوق می خواهید اما وقتی فرزند کسی به خانه ما بیایند ما حاضر به دادن حقوق برای آنها نیستیم . بدون شک مهاجرین افغانستان که به کشور ما آمده اند نیاز دارند تا با ترتیب دادن و اجرای  قوانین مهاجرت وقتی در این سرزمین مالیات می پردازند و سرمایه گذاری میکنند باید به عنوان شهروند از همه حقوق شهروندی بهره مند شوند .

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا