گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » به کدامین جرم مارامی کشید؟
به کدامین جرم مارامی کشید؟

به کدامین جرم مارامی کشید؟

دیدگاه نواندیشی :  ۲۵ نومبر همه ساله  در تاریخ زندگی انسان عصرجدید به عنوان روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان نام گزاریی و طی محافل وبرگزاریی  گردهم آئی ها از آن تجلیل بعمل می آید . ما به عنوان رسانه و تربیون نواندیشی اکیدأ باور داریم که به قول دانشمندی زن خدا راازآسمان به زمین فرود آورد و در هستی به جانشینی آفریده گار رساند و میدانیم که حقیقت اسلام با حضور و نقش‌آفرینی زنان رقم خورده است . پرسش اصلی چنین  است که چرا به‌رغم آن دیروز و به‌رغم این‌که اسلام دین رهایی و رهایی‌بخشی بود، امروزه در حوزهٔ حقوق زنان این تبعیض‌ها وجود دارد؟ چرا به‌رغم آموزه‌های فلسفی قرآن که به‌صراحت نافی هرگونه تبعیض جنسیتی است…وخلقناکم من ذکر و أنثی….هنگامی‌که در جوامع مختلف مذهبی  بویژه کشورعزیز ما افغانستان  وجههٔ حقوقی به خود می‌گیرد، تبعیض‌آلود می‌شود و متأثر از موقعیت فرهنگی و بومی جامعه سنتی افغانستان می‌بینیم که این تبعیض‌ها مثلاً بردگی، که به‌صورت اشکالی‌ از کنیزی یا اسارت‌ در جنگ‌ها) ادامه می‌یابند و به‌یک‌باره ملغی نمی‌شوند؟ مساله ی زن و نسبت او با مرد از موضوعات مهم مورد توجه در قرن حاضر بوده و اندیشمندان گوناگون هریک به فراخور حوزه ی کار خود به جهات مختلف آن پرداخته اند.  این مطلب بصورت کوتاهی در گفتگوی شبکه تلویزیونی آرزو با جناب استاد عبدالرؤف توانا یکتن از دانش آموخته گان عرصه اسلامی در افغانستان مورد بحث قرار گرفته که اینک خلاصه آنرا به امید آزادی و عدالت برای زنان و مردان افغانستان خدمت شما عزیزان تقدیم میداریم

مجری برنامه : امروز ۲۵ نومبر که برابر است با روز جهانی مبارزه علیه خشونت بر زنان ما قرار است امروز با استاد عبدالرؤف توانا عالم دین و استاد دانشگاه به موضوع جایگاه ، منزلت وحقوق زنان دراسلام و اجتماع امروزی ما بپردازیم ! استاد!بفرمائید که جایگاه زن دردین مبین اسلام چیست ؟ و درکجا مؤقیعت دارد ؟استاد عبدالرؤف توانا در پاسخ به این پرسش مجری برنامه گفت که اسلام عزیز در راستای پاسداری از حقوق زن اهتمام ویژه ای از آغاز نزول وحی تا امروز داشته است . زمانیکه قرآن کریم نازل می شد دختران را به جرم دختر بودن زنده به گور می ساختند قرآن کریم در دفاع از حقوق زن برپا خاست وپیروانش را دستورداد از آنانیکه دختران را زنده بگور میکردند سوال میکنیــم ” بای ذنب قُتلت ” ودختران مظلوم ودردمند به جرم کودکی دختر کودکی را به چه جرمی شما زنده بگورمیکنید ؟

واسلام آمد حقوق زن ومرد رااز منذر بنده گی یکسان اعلام کرد .  زن ومرد هردو بنده خدا ست و به مثابه دو روی یک سکه یا دو بال یک پیکر ، به مثابه روح وجسم ، اسلام آمد اعلام کرد که جنت زیر پای مادران است .اسلام آمد اعلام کرد که رضایت خداوند در رضای والدین است . اسلام آمد اعلام کرد که تشخیص شناخت مرد و برخورد وی با خانواده اش معلوم ومشهود است . بهترین انسان کسی است که با خانواده اش با همسرش رابطه خوب داشته باشد . همان طور که شما در آغاز مقدمه بسیار زیبای تذکردادید مقدمه بسیار شیرین و عزتمند که اسلام به زن استقلالیت و حریت داد ! خانه براندازی نکرد اساس خانواده ها را متزلزل نه نمود زنان را علیه شوهران و دختران را علیه پدران به تمرد و عصیان وادار نکرد این پیامی بسیار جامع و هدفمندی است که یک تصویر حقیقی را از اسلام به نمائیش میگذارد وشعربسیار زیبای را نیز گفتید که :اسلام مطابق دین فطرت سلیم انسان است . زن در اسلام مدرسه هست . زن در اسلام دانشگاه است .زن دراسلام باغبان گلهای خانواده است .از منظر اسلام یک کشور،کشورقدرتمند وشگوفا ووابسته به یک جامعه متعالی ومترقی است وپیوند مستقیم دارد باخانواده های با عظمت که نقش تأثیر گذار در خانواده مادران داشته باشند . نقش مادران به مثابه باغبان گل های خانواده ، دربوستان خانواده این مادران هستند که در تربیت فرزندان اهتمام دارند . خدمات ووظائفی که مادران انجام میدهند ویک شبی که مادر کودک را درآغوش می گیرد ومورد مواظبت قرار میدهد وبه مدت نه ماه آنرا دربطن خود نگه میدارد و مدت طولانی به عنوان یک عضؤپیکرش که اگر مرضی ،مریضی یا مشکلی ایجاد شود درساختار سیستم بدن از اوهشدار داده میشود ومتوجه میشود که کودک ما به مشکل مواجه میباشد . از بام تاشام ! با همه مشکلات ها در تربیت اطفال اهتمام میکند . بعد از مرحله کودکی مراحلی که نوجوانی و جوانی اش بوده ؛ شما متوجه باشید که نقش عزتمند وتأثیر گزار زن به مراتب از مرد در تربیت گلهای خانواده قطعأ با مرد قابل مقائیسه نیست ….

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا