گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » نگاه متفاوت درباره یک نشست!
نگاه متفاوت درباره یک نشست!

نگاه متفاوت درباره یک نشست!

یادداشت نواندیشی :  چنانچه اطلاع دارید آخیرأ دوجریان مخالف حکومت طالبان موسوم به جبهه مقاؤمت ملی برهبریی محترم احمد مسعود و جبهه آزادی برهبریی جناب  یاسین ضیأ از افسران رژیم جمهوریی ساقط شده در راستای توحید فعالیت ها وعملیات نظامی علیه جنگجویانی موسوم به  طالبان که پس از فرار اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان وارد کابل شدند وبرخلاف تعهدات والتزامات مندرج در معاهده دوحه بصورت یکجانبه اعلام حکومت نمودند طبیعی است که به دلائیل و انگیزه های مختلف علیه حاکمیت طالبان گروه های زیادی در جامعه عرض اندام نمودند و با استفاده از وسائیل ارتباط جمعی نظرات خویش را به نشر سپردند .درباره این پیوند سیاسی که کاملأ طبیعی و معمول بوده نزدیک به اکثریتی ازرسانه ها میز های مدوری را ترتیب دادند ودر باره آن ابراز نظر نمودند که در همین راستا رسانه ای محترم دیپلوماسی روزنیز که به مدیریت مرد فرهیخته جناب حسام الدین برومند منتشر میشود موضوع نشست انلائین رهبران این دوجبهه را با سه تن از تحلیل گران و کارشناسان ارجمند امور سیاسی  افغان هریک جناب آقای عنایت الله طوفان ، محترم نادر کبیری و جناب آقای عظیم ابرومند به بحث گرفته است که با سپاس از جناب عنایت الله طوفان همکار گرامی تربیون اندیشی  به این تربیون نیز مواصلت ورزیده است که سخنان هرسه بزرگوار را با انتشارمتن کوتاهی از سخنان شان خدمت شما سروران گرامی نیز تقدیم میداریم                           

جناب حسام الدین برومند گرداننده بحث که با طرح سوالی از محترم نادرکبیری چنین آغاز کرد . ….جناب کبیری !شما این نشست مشترک و اتحاد وهم آهنگی نظامی مخالف طالبان را چگونه تحلیل وتفسیر مینمائید ؟ محترم نادر کبیری اینگونه  پاسخ را ارائیه نمود : البته من نسبت به این جریان ها که از مقاؤمت زیاد و از جبهه آزادی کمتر !البته شهدای که یکسال پیش شهید شدند من آنها را شهید میدانم که توسط طالبها بسیارناجوانمردانه به شهادت رسیدند من باوردارم که مردم افغانستان آن شهدا رافراموش نه کردنی است . چنانچه درمصاحبه قبلی هم گفتم در این اوضاع پرتلاطم چهار چیز است که تمامی جهان را همین اکنون سراسیمه ساخته واوضاع جهانی را به سویه جهانی خراب ساخته است یکی بی عدالتی دیگری جنگ است یکی خرابی محیط زیست است ویکی هم سراسیمه گی تقریبأ از تمامی بشریت است حال من هرنوع اتحاد ، همبسته گی ، همدلی خصوصأ که اکنون برسر موضوع سرنوشت وطن صحبت میکنیم دراین رابطه من با شدت ازآن حمایت و سپاسگذاری میکنم .
   پیشنهاد مشخص من این است که با اتحاد همه جوانب همه کسانی که در قضیه افغانستان شرکت دارند همین اتحاد احمد و ضیأ را سرمشق بگیرند کوشش کنند که تمامی مبارزین افغانستان علیه طالب یکدست شوند و تقاضا کنند که یک : زن حق کار دارد ، زن حق تحصیل دارد ؛احزاب سیاسی آزاد و انتخابات شعار مشترک همه  باشد ؛علیه طالب مبارزه کنند ؛ کسانی که مبارزه مسلحانه هم میکنند و میتوانند ودر وطن است و به همین نتیجه رسیده اند به آنها هم تبریک میگوئیم بکنند این کار را ؛ من خودم هنوز به این نتیجه نرسیده ام در این مسأله نه مخالفت دارم در مبارزه مسلحانه نه طرفداری اش را میکنم ؛ فعلأ بی طرف هستم اما گروپ های مختلف بی طرف نیستند کل شان باید یکدست ، یک قول ویک شعار داشته باشند و شعار شان آزادی احزاب سیاسی ، انتخابات وحقوق زن را محترم شمردن بیاید بروید به پای انتخابات اما فعلأ امروز من شاید پنجاه ویک فیصد طرفدار حزب باشم و چهل ونه فیصد طرفدار جبهه آزادی و مقاؤمت وغیره ..ارقامی رااگربدهم . خواهش من از خود من ودیگران این است که همین را تا وقتی که طالب نه شده هم همین شعار را بگوئیم هم در عمل کوشش کنیم اگرمثلأ حکمتیار نه میخواهند یا مقاؤمت نه میخواهند کوشش کنیم که یکدست بسازیم وظیفه ما این باشد نه برضد مسعود ، احمد مسعود یا استاد ربانی شهید شعار دادن و همچنین برضد حکمتیار !
در ادامه این بحث آقای حسام الدین برومند گرداننده بحث و گفتمان اعلام خبر همبستگی و اتحاد دوجبهه جنگی آزادی بخش بر ضد طالبان را اینگونه مطرح نمود . جناب طوفان صاحب !دیدگاه مشخص شما در مورد این اتحاد وکارائی لازم شان در آئنده چیست ؟ آقای عنایت الله طوفان در باره این اتحاد چنین پاسخ داد : در موضوع وحدت اینجا کدام اختلافی وجود ندارد که گویا اتحاد کرده باشند . اتحاد اینها هم آهنگی در عملیات های طالبان است . ائتلاف برای رفع اختلاف نکرده و کسی اختلاف نداشت . بخاطری ازینکه یک هم آهنگی درست صورت بگیرد نظر به اینکه طالب را اینها از قبل می شناختند طالب را تقریبأ بیست وپنج سال قبل و حضور شان در افغانستان که آمده بودند شناخته بودند که طالب یک گروه ….تباری متحجر استخباراتی و نیابتی در افغانستان چیزی بیش نیست با همان تفکر بدوی ی که دارند استخبارات منطقه و جهان از همان زاویه ضعف این تفکر وارد فاز حیات سیاسی ازینها شدند و اینها را ابزاری برای سرکوبی و بدنام ساختن اسلام از یکطرف برای به تاراج بردن منابع ملی سرشار افغانستان از طرف دیگر و برای اهداف استراتیژیک خود شان در منطقه اینها را بحیث سربازان واگنر پروژه نیابتی خود اینجا به گونه های مختلفی حمایت میکنند . ولی از لحاظ قانونی ، منطقی و از لحاظ انسانی شما می بینید که طی سه سال هیچکسی اینها را برسمیت نه شناخت وبه مشروعیت برای شان قائل نه شدند بلکه تحریم هم کردند و با آنکه به ظاهر تحریم کردند اینها را حمایت های استخباراتی میکنند . ……..
درآخیر این بحث که بصورت زنده پخش و نشر میگردید جناب حسام الدین برومند گرداننده محترم این برنامه سوال اش را از نزد محمد عظیم ابرومند یکی از رجال برجسته حوزه فرهنگ و سیاست مقیم کشور آلمان  اینگونه مطرح ساخت : جناب ابرومند صاحب ! ما در این مبحث از اتحاد سخن گفتیم ، البته اتحاد دونیرو ، چون زیر سیطره ء طالب هستند امکان آن وجود دارد که متلاشی هم شوند روی همین منظور این پرسش بوجود می آید که این اتحاد را شما شکنند می یابید یا با این وحدتی که کردند و تأکید شان بر سر نبرد مسلحانه است که از راه تسلیحات و از راه مهمات و از راه فشار نظامی بتوانند طالب را متقاعد بسازند و یاهم کنار بزنند ! آقای محمد عظیم ابرومند به این پرسش چنین جواب دادند : سوال خیلی مهم وارزشمندی را شما مطرح کردید که ذهن هرافغانی را که دلسوز به وطن است برای شان مهم جلوه میکند اگر اجازه دهید که قبلأ یک مقدمه ای خیلی مختصر بیان کنم         
   
من از یک نگاه دیگری می خواستم به قضیه افغانستان نگاه کنم . و همین مطلب ذهن مرا بسوی تاریخ گذشته متوجه میسازد که ما در طول حد اقل پنجاه سال با خون مواجه هستیم ……..احمد مسعود یک جوان مبارز ، فهمیده ودانشمند در پهلوی آن در آغوش یک پدر مبارز تربیه شده است به نظر من این در چهار چوب همین احساسات جهانی در حالتی قرار گرفته که رهبریی یک مقاؤمت ملی را از طریق  یک مفاهمه آغاز کند ، یک اشتباه بزرگی که احمد مسعود و جبهه مقاؤمت کرد این بود که پیشنهاد سلطه حاکم طالب برای مفاهمه برایش بود که بیاید در داخل افغانستان و داخل کابل شوید و ما به شما یک مقام و مصؤنیت می دهیم . اما آنها بخاطر همین مشورتی که در چهار چوب افغانستان بود و در فضای پنجشیر یا اندراب با مشاورت نا درست مواجه شد و به در اثر سلطه خشونت آمیز طالب کشته شدند چراکه همه طبقات و سیاسیون باورداشتند که سطه طالب سلطه مطلق العنانی است و دکتر نعیم سخنگویی کمیسیون سیاسی با وضاحت اعلام کرد که ما سازمان های سیاسی رادرافغانستان نه می پذیریم البته قبل ازورود شان به افغانستان ؛ …….. این موافقه ای احمد مسعود با آقای یاسن ضیا توافقی است که در فضای جدید وپولیتیک بوجود آمده که به اثر فشار های دول خارجی صورت میگیرد . ……ما این را یک فشار جیوپولتیکی میدانم وتصؤر میکنم که این عمل در نتیجه فشار کشور های مانند ایران ، روسیه بالای این دو حرکت بوجود آمده باشد و این باعث ازین شود که برایشان امیدواری خلق میکنند که شما بروید وطالب را میتوانید از طریق فشار نظامی براندازی کنید . البته طالبان که یک گروهی با مغزهای شستشوشده ومملو از نفرت اند نه میتوان با جنگ وخشونت آنرا تغییر داد ….

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا