گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » روزیادبودقربانیان افغانستان!
روزیادبودقربانیان افغانستان!

روزیادبودقربانیان افغانستان!

یادداشت هیأت تحریریه نواندیشی:چنانچه آگاهی دارید تربیون نواندیشی: منبرفریاد همه زجرکشیده گان دنیا بو یژه افغانستان است که به دلائیل و انگیزه های مختلف از سوی مستکبران و قدرتمندان مورد تحقیر و آزار قرار میگیرند  

روی همین ملحوظ نیز سعی داریم که در گام نخست دردهای جمعی را انعکاس دهیم که در قالب نهاد های اجتماعی وبشری چنین رسالت بزرگی را مسؤلیت ایمانی ووجدانی  خویش می دانند ، بنیاد حق که متبلور حقوق اساسی قربانیان افغانستان در اروپا است یکی از همین نوع بنیاد های مدنی  به شمار میرود . اما با تأسف که این بنیاد محترم نیز نتوانیسته چنانچه لازم است انعکاس دهنده فعال در امر اطلاع رسانی و روشنگری واقعی فریاد قربانیان افغانستان باشد .

هرچند زحمت کشی های بی الائیشانه وشبانه روزیی کادرمحترم  رهبریی بنیاد حقوق اساسی قربانیان افغانستان  را باید ستود ، چنانچه گفته میشود اکثر اعضای رهبریی این بنیاد را انسان های مهذب و دانشمندی تشکیل می دهند که بدون تردید گوش شنوا دارند و حرف فرد مقابل را نیزبصورت خوب  و دقت کامل استماع می نمایند . آخیرأ نیزبتاریخ ۲۷  آپریل سال ۲۰۱۸ میلادی که مصادف با ۷ ثور ۱۳۵۷ هجری شمسی می گردید به مناسبت  یاد بود از فاجعه کودتای روز هفتم ثور ۱۳۵۷ در شهر دنبوس هالند محفلی را ترتیب داده بود که با توجه به آمادگی های که از بسیار قبل برای آن اتخاذ نموده بودند باید از همه جهات مورد نظر به وجه مطلوب و احسن به پیش برده میشد که متأ سفانه این کار بویژه درحوزه اطلاع رسانی طوری که لازم بود صورت نه گرفت . ما به عنوان علاقه مندان این بنیاد گرامی تلاش نمودیم که اگرممکن باشد بتوانیم فریادهای که درچنین یاد بود برمی خیزند به جهانیان بویژه به دوست داران تربیون نواندیشی برسانیم من شخصأ به عنوان کسی که در بخش فنی این تربیون مشغول خدمت هستم به سرپرست محترم تربیون نواندیشی بار ها عرض و گوش زد نموده ام که اگر بتوانند خبر مکمل جلسه را به ما بفرستند تا منتشر کنیم اما با تأ سف که این کارنه تنها  صورت نگرفت بلکه از قول مسؤلان این بنیاد گفته شد که آنها در همان روز گزارش را فرستاده اند که با دریغ مسأله کوچک را نهایت پیچیده ساختند اما سرانجام به کمک انجنیرصاحب میر عبدالصبور میرزاد از همزنجیران ما و ازهمکاران خوب تربیون نواندیشی گزارش کوتاهی از همان محفل را بصورت مختصرترتیب و اینک خدمت شما عزیزان تقدیم میداریم .

باعرض احترامات

 

شهر دنبوس، هالند

بنیاد حقوق قربانیان افغانستان (بنیاد حق) به مناسبت سیاهروز کودتای ۷ ثور ۱۳۵۷هـ ش منحیث سرآغاز مصیبت وفاجعه در افغانستان بروز شنبه مؤرخ ۲۸ اپریل ۲۰۱۸م برای چهارمین سال متواتر روز یاد بود قربانیان افغانستان را در هالند برگزار نمود.

بنیاد حقوق قربانیان افغانستان، همه ساله در آستانه هفتم ثور جهت یادبود ازجنایات ضد بشری و نقض گسترده حقوق بشری و یادبود از قیام ها و قربانی های مردم مسلمان و آزادیخواه افغانستان از آنزمان تا اکنون روز یاد بود قربانیان افغانستان را برگزار مینماید. طی این مجلس صاحب نظران، قربانیان و خانواده های شهداء از هالند و سایر کشور ها اشتراک نموده و جنایات جنگی و نقض حقوق بشری در افغانستان را در چهار دهه گذشته مورد بررسی قرار دادند. محفل با تلاوت آیاتی از قرآنکریم با قرئت گیرای قاری نوجوان افغان آقای امینی  افتتاح گردید.متعاقبا آقای نیازی رییس بنیاد حق سخنرانی نموده تحولات چهل ساله ، جنایات کمونیستان ، مقاومت و قربانی ملت مسلمان افغان را مورد بررسی قراردادند.

این گزارش متعلق به گردهم آئی بنیاد حق یا حقوق قربانیان در سال ۲۰۱۷ است که در هالند برگزار گردیده بود 

آقای نیازی ایجاد صلح وامنیت در افغانستان از طرق مسالمت آمیز یک ضرورت پنداشته بر ضرورت عدالت انتقالی در افغانستان تاکید نمودند.بعدا نمایش صحنه های دلخراش وقایع حنگ و جنایت در افغانستان همراه با دکلمه شعری از استاد خلیل الله خلیلی توجه محفل را بخود معطوف ساخت .

سخنران بعدی آقای نسیم رهرو یکی از زندان دیدگان زمان کمونیست ها از سازمان آزادیبخش افغانستان بود که با مروری بر حوادث و جنایات ۴ دهه اخیر علاوه نمود که تحول هفت ثور شکست تمامی بنیاد های مادی و معنوی ما را در بر داشته و باید بدون اینکه به اصطلاح برف بام خود بر بام دیگری بریزیم دو باره از خود آعاز و در نتیجه در جهت تحقق عدالت در جامعه تلاش کنیم.داکتر صاحب انصاری متخصص روانشناسی  سخنران بعدی بودند که با ارایه کردن و بنمایش گذاشتن دست آورد های پژوهشی و علمی در مورد روانشناسی جامعه بعد از جنگ اظهار داشتند که اگر ما در زندگی فردی واجتماعی خود به این چند اصل اختلاف ، اتحاد ، ارتباط ، انتظام و اعتدال اعتقاد و باور پیدا کنیم و آنرا در عمل پیاده کنیم  بدون شک شاهد همپذیری همدیگر خواهیم بود. که این خود حرکتی خواهد بود در جهت ایجاد یک جامعه عادلانه و متوازن.

مرتضی نیکزاد از زندانیان فاجعه هفتم ثور داستان زندانی شدن را بیان میکند 

ضمنا در اظهارات شا ن در مورد توانایی جامعه و انسان که میتوانند هر نوع تغییری را خود رهبری و ایجاد کنند اشاره کرده و خواستند که باید این احساس را که ما ضعیف بوده و چیزی از ما ساخته نیست  از خود و جامعه خود دور سازیم.بعدا حاضرین شعرزیبایی از خانم سراج را استماع فرمودند.

متعاقبا معاون سفارت جمهوری اسلامی افغانستان بیانیه شانرا ایراد و از تحقق عدالت انتقالی در افغانستان پشتیبانی نموده ابراز داشتند که دولت افغانستان با نهاد های بین المللی حقوق بشر درین رابطه همکاری دارد. اما درعین حال به  اصل تناسب / مصلحت های ملی در رابطه با تطبیق عدالت تاکید نمود.

سخنران بعدی آقای اندشمند بودند که نسبت معذرتی نتوانستند اشتراک ورزند. آقای صادقی فشرده مقاله شانرا در مورد جهاد و مقاومت در برابر ابر قدرت بیان داشته و ابراز داشتند که دگرگونی حالات و نقش بر آب شدن آرزوی های ملت بیشتر  نتیجه مداخلات بیگانگان و نا کارگی و عدم کفایت حکام و دست اندرکاران سیاست میباشد.بعدا مستندات وعکس ها از گور های دستجمعی به نمایش گذاشته شد که فضای سالون را پر از احساس و اشک ساخت.

متعاقبا آقای نیازی نقشه  سه بعدی (مودل) زندان پلچرخی را به نمایش گذاشته و از زندانیان خواست تا خاطرات شانرا در زمینه ابراز دارند. از جمع زندان دیده ها آقای فرهود خاطرات اش را باز گو نموده و از کثرت تعداد زندانیان و اعدام های دستجمعی و مسلسل یاد اور شد.بعدا آقای یونسی سخنرانی شانرا در مورد عدالت اجتماعی از دیدگاه اسلام ایراد نموده بر تامین صلح و تحقق عدالت در جامعه  تاکید نمودند.بعدا جلد دوم کتاب رنج های مقدس از نسیم رهرو توسط آقای فرهود به معرفی گرفته شد که بیشتر انعکاس رنج های خانواده های زندانیان میباشد.متعاقبا استاد و سه محصل ماستری بخش فکتیمولوژی  پوهنتون لایدن مقالات و فشرده تحقیقات شانرا با حاضرین محفل شریک ساختند.در ین بخش  محفل به سخنرانی های آزاد اختصاص داده شده بود. حاضرینی چند سخنان  و خاطرات شانرا در مورد حوادث و وقایع ابراز داشتند.متعاقبا بررسی و جمعبندی محفل توسط صبور میرزاد صورت گرفت.در نهایت قطعنامه محفل توسط آقای مصدق قرایت و محفل پایان یافت.

از جمله نکات برجسته این اجلاس سالانه را تأکید بر مستند سازی جنایات جنگی و نقض حقوق بشری در افغانستان، مبارزه بر علیه اصل عدم مجازات و ارجگذاری و زنده نگهداشتن یاد، خاطرات و مصایب قربانیان در طول این ادوارتشکیل میداد. اجلاس یادبود قربانیان افغانستان با صدور یک قطعنامه در یک فضای صمیمانه و دادخواهانه خاتمه یافت 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا