گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » خونریزی ازنایجریا تاافغانستان !
خونریزی ازنایجریا تاافغانستان !

خونریزی ازنایجریا تاافغانستان !

یادداشت نواندیشی : برادران  جناب حامد کرزی (بوکوحرام ) اندوه می آفرینند عنوان  نوشته ای است که به قلم  جناب آقای نصیر مهرین یکتن از روشنفکران نامورو رجال برجسته فرهنگی  افغانستان برشته تحریر درآمده است هرچند این نوشته زیبا و استوار بر حقائق قبل ازتشکیل  حکومت وحدت ملی که در سال ۲۰۱۴  میلادی از سوی آقای جان کیری وزیر خارجه وقت ایالات متحده امریکا و یان کوبیس نمائنده سرمنشی سازمان ملل متحد درافغانستان  اظهار وجود کرد

نگاشته ده است اما از اینکه متأسفانه تا هنوز هم با توجیه غلط  دینی وشرعی  مانند هم کیشان شان در نایجیریا خون فرزندان افغان را نه تنها جائز میدانند بلکه انجام خونین ترین جنایات علیه بشر را مورد کسب پاداش الهی و رسیدن به حور و غِلمان بهشت نشین می شمارند  با بی رحمی میریزانند لهذا نواندیشی نیز با سپاس از جناب آقای نصیر مهرین این نوشته زیبا را دوباره منتشر میسازد

_____________________________________________________________

سیزدهم آپریل سال جاری بود، که نبشتۀ کوتاهی را، با عنوان ” برادران ” حامد کرزی، در نایجریا نیز خون می ریزند، انتشار دادم. با آنکه طی هفته های اخیر، پاره یی از رویداد ها وجریانات افغانستان، بیشتر مشغلۀ ذهنی ام بوده اند، اما، اهمیت توجه به سیر حیات وحشت بار تروریسم را به حاشیه نرانده است. درست است که آثار سیلاب و رانش زمین، بسیار دل آزار وغم انگیز اند، اندوه حاصلۀ آن را در سیمای گوناگون واکنش ها وتلاش های بخشی از هموطنان می نگریم، ولی نمی تواند چنان مشغولیتی را بار بیاورد که دیوجهل و وحشت تروریسم را به فراموشخانه ببرد. از این منظر که به خطر تروریسم در منطقه وافغانستان نگاه می کنیم، سیلاب و رانش زمین در فاریاب و بدخشان، نیز محکی می شوند برای تشخیص دوستان و مخالفان تروریسم. وقتی رئیس جمهور یک کشور به فاجعۀ بزرگ اعتنا نمی کند، مگر برای انتقال مردۀ طالبی که دست در آزار مردم داشت، امر می دهد که طیارۀ اختصاصی آماده شود. وقتی پیکر افسر مظلومی را که قربانی وحشت ترور طالب شده است، با حالت تأسف بار در عقب موتری میگذارند و انتقال می دهند، و . . .

دیگر جلوه های پرسش انگیز نیستند. گویای دلبستگی رئیس جمهور ویاران او به گروهی جاهل، ضد مدنیت، زن ستیز ( ظالم در حق خواهر و مادر و زن ) وتمامی مظاهر رشد وتعالی علمی – فرهنگی بشریت است. گروه طالبان این صفات را دارد.هم کاسۀ طالبان، یا گروه “بوکوحرام” ( تحصیل وتعلیم، علم ومعرفت و دستاوردهای مادی را حرام وضداسلامی می داند). در نیجریه، با همان صفات خون می ریزد. چندی قبل، بیش از ۲۰۰ دختر دانش آموز را ربود.

قتل های وحشت بار وفجیع بوکوحرام، که تا حال ایجادترس نموده، برای خانواده های دردمند آن دختران اندوه ونگرانی بسیار آفریده است. بوکوحرام اعلام داشت که این دختران را می فروشد. ویا شاید هم آنان را که اسیر اند، خود در آغوش تنفر انگیز بگیرند. دور از احتمال نیست که این اقدام تاکتیکی شود برای بوکوحرام و انگیزه یی برای پیوستن جوانان بی شماری به بوکوحرام که با ناهنجاری های گسترده اجتماعی و محرومیت ها دست وگریبان استند.اندوه و تشویشی که بو کوحرام برای کلیت جامعۀ نایجریه ومنجمله دختران وخانواده های آنان ایجاد کرده است، دیریست که در مکتب ها، مؤسسات ومراکز مختلف اداری جامعۀ ما دق الباب دارد. از آن جایی که این تروریبست ها روابط برادرانه وبین المللی دارند، از همدیگر می آموزند. بعید به نظر نمی رسد که گروه طالبان تروریست دست به چنان اقداماتی نیز بزند.

طالب خواستگاه ذهنی وسیاسی آن را دارد. عقب گاه مناسبتر نسبت به بوکوحرام را در داخل خاک پاکستان در اختیار دارد. دولتی را درافغانستان سپرگونه مدافع خویش دارد.این است که اطلاع از چنان کارنامه های سیاه وضد بشری بو کوحرام، زنگ خطر جدی تری را در گوش افغانستان نیز می آویزد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا