گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » ده دقیقه سرتنبه گی دونالد ترومپ وویرانی سالها تلاش جهان!
ده دقیقه سرتنبه گی دونالد   ترومپ وویرانی سالها تلاش جهان!

ده دقیقه سرتنبه گی دونالد ترومپ وویرانی سالها تلاش جهان!

امریکا ازبرجام خارج شد اتحادیه اروپا می ماند  !

هرچند برخی از عناصر افراطی در ایران از همان آغاز مخالف معاهده هسته ای ایران با کشورهای خارجی بوده اند و رژیم کنونی ایران نیز چنان تحت تأثیر قرار گرفته بود که حتی بلند رتبه ترین ارکان جمهوری اسلامی اعلام داشته بود که اگر امریکا از برجام خارج شود ما همان روز معاهده را پاره میکنیم و تولید هستوی را از سرمیگیریم . اما وقتی امروز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ساعت دو بعد از ظهر به وقت واشنگتن اعلام کرد

که آمریکا ازتوافق هسته‌ای باایران خارج می‌شود و تحریم‌های هسته‌ای آمریکا برمی‌گردد.حسن روحانی رئیس جمهور ایران در واکنش به این اظهارات دونالد ترومپ اعلام کرد وگفت: “از این لحظه توافق برجام بین ایران و پنج کشور است. در این شرایط باید منتظر باشیم تا شش کشور بزرگ جهانی نسبت به توافق چگونه عمل می‌کنند. به وزارت خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته با مذاکره با کشورهای اروپایی و روسیه و چین رایزنی و مذاکرات لازم انجام شود.”

دونالد ترامپ روز سه شنبه با حضور در مقابل رسانه های مستقر در قصر سفید با بیان اینکه در چند ماه اخیر در تعامل با متحدان و شرکای خود در تمامی جهان از جمله فرانسه، آلمان، انگلیس بوده و همچنین با دوستانشان در خاورمیانه مشورت کرده است، افزود: همه ما در درک این تهدید یکپارچه هستیم و متقاعد شدیم که ایران هرگز نباید به سلاح هسته ای دست یابد.وی اظهار کرد: بعد از تمام این مشورت ها برای من روشن است که دیگر نمی توانیم از بمب هسته ای ایران تحت نظام پوسیده توافق کنونی پیشگیری کنیم، توافق هسته ای ایران پر از ایراد است و اگر کاری نکنیم می دانیم که دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد.رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: در مدت کوتاهی حامی شماره یک تروریسم در آستانه ابتیاع خطرناکترین سلاح جهان خواهد بود، بنابراین من اعلام می کنم که آمریکا از توافق هسته ای ایران خارج خواهد شد. در لحظات آینده یادداشت رئیس جمهوری را امضا می کنم که تحریم ها علیه رژیم ایران اعاده شود.

وی افزود: ما اجازه نخواهیم داد آمریکا به گروگان گرفته شود توسط توافق هسته ای، ما اجازه نخواهیم داد که شهرهای مختلف آمریکا مورد تهدید و تخریب قرار گیرد و اجازه نخواهیم داد رژیمی که فریاد مرگ بر آمریکا سرمی دهد به ویران بارترین اسلحه دست یابد.رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: ما از توافق ایران خارج می شویم و با متحدان خود علیه ایران همکاری می کنیم تا بتوانیم برای تهدید هسته ای ایران یک چاره دائمی واقعی پیدا کنیم که شامل تلاش هایی برای برچیدن موشک های بالستیک ایران، جلوگیری از حمایت های ایران از تروریسم و جلوگیری از فعالیت های نابخردانه در خاورمیانه خواهد بود.توافق ایران، روسیه، آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا که در سال ۲۰۱۵ به دست آمد، درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران است که به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می شود. از سوی دیگر مجلس نمائنده گان امریکا نیز که اکثریت آن در دست جمهوری خواهان امریکا است خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می دهد که رهبران کنگره در مورد تصمیم آقای ترامپ برای خروج از توافق اتمی ایران دچار دودستگی هستند.بعضی از آنها از این حرکت استقبال کرده اند چون برجام را استوار بر پایه های سست می دانند.

اما سایرین نگرانند که آمریکا در حال نقض یک تعهد بین المللی است بدون آنکه حتی جایگزینی برای آن داشته باشد.میچ مکانل رهبر اکثریت جمهوری خواه سنا گفت که توافق ایران “از همان ابتدا معیوب بود” و “ما می توانیم بهتر از این عمل کنیم.”اما چاک شومر رهبر اقلیت دمکرات سنا گفت به نظرنمی رسد دولت ترامپ طرحی برای آینده داشته باشد. آقای شومر زمانی با برجام مخالف بود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا