گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » تنگناها وارشادات تازه داروغه ها !
تنگناها وارشادات تازه داروغه ها !

تنگناها وارشادات تازه داروغه ها !

در حالیکه از آسمان آتش می بارد و اززمین فریاد میجوشد و همه چیز رنگ خون وبوی باروت را گرفته است ، داروغه های از ارگ و سپیدار و اپوزسیونی که گاهی از آزمیر شریف ترکیه وگاهی هم از درگاه عالیه  شمشتوی دارالامان  جوقه های از بینوایان و درد دیده گان میهن را برای شنیدن خطبه های فریب ودروغ فرامیخوانند.بلی این برای چندمین باراست که دراوج یک تظاهرریأکارانه و مباهات مصنوعی برالقابی چون سرقوماندان اعلای نیروهای مسلح ورئیس جمهورمنتخب مردم افغانـــستان !! و آنسو ها نیز بر امیر مجاهد ، رهبر جهاد و آزادی ، امیر صاحب ….و صدها لقب صغیروکبیر دیگر آنقدر خطبه های وحشتناکی به گوشهای مردم می خوانند و آن چنان بدور از واقیعت های زمینی به شیوه فالبینی مطرح کرده که اکنون باور پیداکرده اند هرآنچه را که می بینند باورنکردنی اند .

اقیانوس عظیم توده ها این گرسنه گان عطش زده با زبان خشک در دهانی تفتیده و در ازدحام متراکم انسانها که تا بلند ترین بلندای تاریخ شعله وارموج می زنند نه تنها ناظر بر این قیافه های کارتونی میکروفون بدست اند بلکه با طنین رسای عصر حاضر شکست رسوائی  این دست نشانده گان کاذب را نیز اعلام میدارند . البته اعلام این شکست مفتضحانه را نه به دلیل اینکه گویا مخالفان ساطور بدست  آنها چنان از اراده و منطق قوی بهره مند اند که به گفته شاعر« آفتاب آمد دلیل آفتاب !!» نه هرگز نه !

مخالفان و موافقان دارای یک هدف و یک استراتیژیی اند ، قصرسلام خانه زیارتگاه  تمامی شیاطین عالم شده است ؛ هر روز و هرشب مردم تحقیر شده این سرزمین به گوشه ای ازاین قصر می ریزند و علیه این و آن فریادی از ” مرده باد ” سرمیدهند  . مرگ بر من ، مرگ بر تو و نتیجه اش مرگ بر همه “ما ” هرچند از دیر فریادی ، شعاری ازین دست برمیکشیم و جماعتی را به جنگ به برادر می کشانیم گویا به زعم خویش “شاه ” کاری را کرده ایم و آن هم چه شاهکاری !؟ دورنه میرویم همین  سخنان ضد ونقیض محمد اشرف خان غنی را که در در پنجمین سمپوزیم بین‌المللی زنان افغان ایراد فرمود بطور نمونه خدمت شما عزیزان تقدیم میداریم .

 شنیدید دوستان گرامی که حضرت اشرف خان غنی از یکسو مدعی صلح بدون قیدو شرط با مخالفین که عمدتأ طالبان افغانستان اند میباشد واز سوی دیگر به پیروی از ضرب المثل معروفی که دروغگو حافظه ندارد وقتی آنچه را که همین چندی قبل مبنی بر ” استقرار صلح بدون قید وشرط با مخالفین ” برزبان آورده بود به یاد می آورد و در خطبه شقشقه ای که در محضربی بی گل دامت برکاته  بانوی اول کشور یا بانویی که وایسرای حقیقی مملکت به شمار می آیند قانون اساسی افغانستان را تعیین کننده شکل نظام و جهت آئنده کشور معرفی میکند ، اما حضرت اشرف خان غنی براین اکتفا نه میکند بلکه می افزائید که : بنابراین بحث ما سر ازین نیست که چگونه قانون اساسی را باید داشته باشیم بلکه آن بحث یکصد سال مشروطه ما به انجام رسید .بحثی که از ۱۸۹۶ شروع شد در ۲۰۰۴ به پایان رسید یا در ۲۰۰۳ ؛ قانون اساسی ما ختم مجادلات و مشاجرات صد ساله ما است .بسیاری از ما از جمله صاحب همین قلم در ابتدأ فکرمیکردیم و بارها و بارها در آن غوغای عجیب و غریب انتقال قدرت به عنوان مدعیان یک تفکر وایدئولوژی  فریاد زدیم ، نویشتیم که نه میتوان نهال سیستم بازار آزاد سرمایه را درزمین جوامع سنتی مذهبی به هراسم ورسم وشیوه ای غـرس کرد !

زیرا هرگونه  تغییر و تحؤلی مثل زایمان بالاخره هم نوزاد و ثمره و نتیجه دارد وهم درد و فشار و کثافت ! این کاملأ طبیعی است  که بزور برچه و تفنگ و خشونت و باریزو درشت کردن عملیات میتوان از فشار درد کاست اما به گند وبویش چنان دامن زد که شهروندان یک جامعه از هرچه اقتصاد ، آزادی و پیشرفت است مأیوس شوند و بگویند که از طلاگشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید .!!! اکنون باید پرسید که آیا آن همه شعارهای دلگرم کننده اما  کاذب ارگ که زیرنام  آشتی بدون قید وشرط  با مخالفین بیان میگردید صحیح بوده یا این خطبه ء طویلی که در محضر حضرت بی بی گل دامت برکاته خوانده شد ؟ بدون شک به دلیل اینکه در نظام بازار آزاد سرمایه دوستان دائمی و دشمنان دائمی وجود ندارند وهمیشه منافع و سودهای فروان اقتصادی ملاک دوستی و هرنوع دشمنی پنداشته میشوند حرف صحیح و مبتنی بر اصول اساسی بازار آزاد نیز همین است که حضرت اشرف غنی در پنجمین سمپوزیم بین المللی زنان ارشاد فرمودند .

مخالفین و مخالفت  را فتنه نامیدن !

عده ای خواننده گان عزیز از ما می پرسیدند که ” فتنه “ چیست و ارتباط آن با تنگنا در عصر حاضر کدام است ؟  حتی عده ای پا را فراتر نهاده سوال میکنند که ” فتنه ” معاصر چه نوع فتنه ای است ؟ هرچند ما در فتنه شناسی تخصص و تبحر کافی نداریم با آنهم میدانیم که فتنه در فرهنگ زبان فارسی کاربردی فراوان دارد و به معنای امتحان کردن،‌ آزمودن،‌ گمراه کردن،‌ ضلالت، اختلاف میان مردم،‌ آشوب،‌ محنت و عذاب است . این واژه در قرآن که بیش از چهل بار تذکر یافته دارای معانی متعدد ی است که در یک جمع‌ بندی کلی می ‌توان پنج عنوان آزمایش؛ عذاب و یا اسباب عذاب؛ ایجاد فساد و نفاق؛ بلا و شرک به خدا را معانی کلی فتنه در قرآن نامید. در تمامی موارد کاربرد فتنه در قرآن، به ویژه در آن ‌جا که متضمن معنی آزمایش است، معنای گداخته شدن طلا به منظور جدا شدن خوبی آن از ناخوبی که به نحوی گنجانده شده است اما حضرت محمد اشرف غنی درهمین خطبه ای شق شقه بویژه در محضر بی بی گل بانوی اول افغانستان و لبنان فتنه را با این ادبیات بیان داشت :

این حملات را مردمی انجام میدهند که برای آئنده این کشور هیچگونه مفکوره ندارند .اگر تفکری دارید این گزو این هم میدان ! کشتن و ویرانگری مسؤلیت نیست بلکه نمونه بی مسؤلیتی و فتنه اند که در فرهنگ اسلامی ما فتنه معنای خاصی دارد و فتنه موجب بی ثباتی است . ….هرچند حضرت محمد اشرف خان غنی سابق احمدزی در یکی از کتب معتبر فقه معاصر یعنی قدوری شریف یا نقشه راه و نسخه  کامل زندگی انسان در زمین مدرک “PHD” را حاصل فرموده است با آنهم تنها مطالعه یک بعدی در باره مفهوم ” فتنه ” را بصورت معیوب بیان داشته است

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا