همه ساله همینکه ماه رمضان فرا میرسد آتش بحث و جدلها راجع به چگونگی رؤیت هلال درمیگیرد. گاهی اوقات، بعضی از اشتباهاتی که از سوی رصدکنندگان هلال رمضان یا عید صورت میگیرد آتش این بحث و جدلها را تیزتر هم میکند. در سال ۲۰۱۱ میلادی پس از آنکه دادگاه عالی عربستان سعودی عید فطر را اعلام کرد، پارهای از متخصصان فلکی خاطرنشان کردند که واقعیت آن بوده که گواهان رؤیت هلال در واقع ستارۀ زحل و نه هلال عید را دیده بودهاند چرا که در آن زمان، رؤیت هلال عید امکانپذیر نبوده است.
امسال هم بعضی از مردم با گوشیهای مبایل خود عکسهایی از ماه گرفتند که نشان میداد ماه پیش از فرا رسیدن چهاردهم رمضان، «بدر کامل» شده است. این امر باعث شد که این تصور در میان مردم ایجاد شود که گویا دستکم یکی دو روز ماه رمضان را روزه نگرفتهاند. در شبکههای اجتماعی در کشورهای عربی هم این مسأله انعکاس گستردهای یافت.واقعیت امر آناست که موضوع رؤیت هلال از موضوعات تخصصی است و مردمان معمولی نمیتوانند در این زمینه اظهار نظر درست بکنند.
این درحالی است که در کشور ما و در دیگر کشورهای اسلامی بیشترینۀ آنهایی که به شایعات پیشگفته دامن میزنند رانندۀ تاکسی و نانوا و دکاندار و… هستند که نه تنها سررشتهای در زمینۀ اخترشناسی ندارند بلکه حتا آشنایی ابتدایی به این قبیل مسایل نیز ندارند.پدید آمدن جاروجنجالِ همهساله دربارۀ ثبوت رؤیت هلال، این نکته را برملا میکند که ما در جهان امروزی در مرحلهای از زمان قرار داریم که شک و تردید به همه چیز سرایت کرده و از اینرو، مردم معمولاً به حرفها و شایعاتی که برخلاف سیستم مسلط فکری عمل کند بیشتر توجه نشان میدهند. بعضیها حتا برای اینکه جریان مسلط را ضربه بزنند به تئوری توطئه پناه میبرند.