گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » امام بخاری درجایگاه ابن سینا؟!
امام بخاری درجایگاه ابن سینا؟!

امام بخاری درجایگاه ابن سینا؟!

         الیس منکم رجل رشید؟

( آیــا در مـیان شما مرد راهیاب و راهنمائی ، یافته نمی شود؟)روشنفکران طیف یکدست نیستند واگر بخواهیم همه آن ها را به یک چوب برانیم، آن چوب، چوب تجدد خواهی نسبی ویا مطلق است.انعده اشخاصی را که به ان ها فخر ومباهات می کنیم ودر حقیقت زیب وزینت تمدن اسلامی به حساب می اوریم،

در روزگار خود متعلق به طبقۀ روشنفکر بوده اند، مانند ابن سینا، مولوی، حافظ، ابن تیمیه، غزالی، محمد عبده، اقبال لاهوری وشریعتی وده ها شخصیت دیگر… که در روزگار خود چه جفاهایی که از ملاهای سنتی ندیدند!

از عجائب عقلانیت ما مردم این است که در حوزه طب به ابن سینا افتخار می کنیم و او را بر رخ جهانیان می کشیم وهر ازگاهی می نویسیم که رنسانس اروپا مدیون علم وفلسفه ابن سینا است اما زمانیکه دانشسرایی می سازیم ویا شفاخانه ای اعمار می کنیم نام ان را« انستیتیوت طبی امام بخاری» نامگذاری می کنیم!

من که نمی دانم رابطه طبابت با امام بخاری در چیست؟ شاید در حدیث مگس باشد! عجبا از این عقل ودرک!از عجائب دیگر روزگار ما این است که اگر یکی از روشنفکران خواه دینی ویا عرفی ویا مذهبی حرفی زد ولو که دیگر روشنفکران هم مخالف ان باشند، سخنان او را به همه این طیف از مردم تسری می دهیم.

اما اگر ملای سنتی ای حرف پرت وپلائی گفت سخن او را مخصوص خودش می دانیم وبخاطر سخنان پرت وپلای او هم طیفانش را محاکمه نمی کنیم!نمی دانم این چه قضاوتی است؟ ایا انعده که خود را دیندار می دانند با کدام وجدان چنین داوری ای می کنند؟ در حالیکه پیام دین این است که حتا دشمنی با یک قوم شما را از داوری عادلانه باز ندارد.ایا عادلانه خواهد بود اگر فتواهای احمقانه ملاهای سنتی در ایران وسعودی وپاکستان را به تمام علمای جهان اسلام نسبت دهیم؟ هرگاه فتواهای ان ها را به همگی نسبت نمی دهید چگونه تمام روشنفکران دینی وغیر دینی را سروشی ویا ارکونی و … خطاب می کنید؟

به این نکته نیز باید اشاره کرد که تا کنون هرچه در نقد ارای دکتر سروش وارکون ودیگران نوشته شده است همگی توسط طیف روشنفکران دینی بوده است، و دیگران تا کنون حتا حرف ان ها را نفهمیده اند چه رسد به این که به نقد ورد ان ها بپردازند!

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا