گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » گذری برریشه های یک استعفأ!
گذری برریشه های یک استعفأ!

گذری برریشه های یک استعفأ!

خدا راشکرکه دشمن بیداراست!   

بخش دوم

از شما مصرانه خواسته بودیم تا یادداشت یکصدوچهلم هفته قبل این قلم را حتمأ وبا تأمل بخوانید ، اکنون دنبالهء آن حکایت را می خوانیم .چنانچه میدانید استعمار امروزی بویژه در روزگاری که ماهیت اصلی آن بیش ازهرزمان دیگری برملا شده وبصورت روشن،صاف و پوست کنده نظام اقتصادی بازار آزاد را بصورت تیوریزه تنها  نقشه راه  تکامل جوامع بشری منجمله کشور جنگزده افغانستان می شمارند که در اجرای بیش از یکنیم دهه حضور چهل وچند کشور بیگانه از سوی نامدارترین چهره های علمی و سیاسی مورد آزمائیش قرار گرفت وبا دریغ وتأ سف که به دلائیل وعوامل مختلف اماروشنی امروزمی بینیم که بلند رتبه ترین ارکان قدرت که اگرهر قدرزورمی زنند نه تأثیری می گذراند ونه خود بجائی میرسند .

علت اش اولأ با تمسک برگفتمان غیرعقلانی  و غیر اجتهادی اندیشه های مذهبی و حتی غیر مذهبی  است که در فقدان میکانیزم عقلانی نه میتوانند مشکلات امروزی انسان و جامعه امروزی را حل وفصل سازند و ثانیأ نه داشتن تکنیک قوی برای اکستاب فرهنگ و معنویت موجود در اینسو وآنسوی جهان است که برای کشف و بدست آوردن آن باید آنتن های شعور و عقل انسان بطور کامل از گزند ویروس های مهلک فرآیند ” علم برای علم “ در امان باشند . البته دراین باره شرح نکاتی چند ضروری است . آنها که چشمان خود را با دودست می بندند و به خود تلقین میکنند که نه انشأ الله هیچ نشانی و اثری از پیشرفت و ترقی نیست ، وآنهای که هنوزهم برای اوضاع و احوال خاصی که به نفع  آنها و حواریون شان است خواب می بینند وبزورهم که شده اعلامیه ای وقطعنامه ای وبا مهراپوزسیون صد درصد شرعی واسلامی!!صادروبردیوارهای شهرمیزنندتادرمحضرکسانی که باراشتباهات و ناکامی های آن ها را درافغانستان حمل میکنند به اثبات برسانند که توانمندی های آنها را نادیده نگیرند !

درهمین گیرو”دار” بود که ازمناره های خانقاه شورای امنیت  ارگ دود سیاه استعفای  حنیف خان اتمربرخاست و رادیو تلویزون ملی افغانستان نیزاعلام کرد  که حنیف خان اتمر از مقامش  استعفأ داد !

هرچند آقای حنیف خان اتمربخاطر اینکه خود را از پراعتبارترین مهره های قدرت های بیگانه بویژه کشورهای که در افغانستان حضور نظامی و اقتصادی دارند   متن استعفایش را عنوانی محمد اشرف غنی رئیس حکومت وحدت ملی طوری قالب ریزی نموده بود که بتواند آنچه را که درعقب پرده تیاتر امنیتی افغانستان می گذارد از انظار عامه بپوشاند اما تغییرات گسترده ای در حوزه سیاست خارجی افغانستان که به دلیل مبارزه به ظاهر قاطع با فساد همه جانبه از سوی شرکای جهانی ائتلاف ضد تروریزم مدیریت میشود ازیکسو و از سوی دیگر فشار روزافزون نهاد های مدنی بین المللی درامر اطلاع رسانی که بخاطر شفافیت مبارزه با تروریزم حائزاهمیت است سبب شد تاحضرت حنیف خان  اتمرنتوانددُم خروس امنیتی افغانستان را پنهان نگاه دارد .

برملا و افشأ گردید  که پیوست با پذیرش استعفای حنیف خان اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان از سوی محمد اشرف غنی رئیس حکومت وحدت ملی افغانستان ،آقای حمدالله محب سفیر افغانستان در ایالات متحده امریکا که به جائی حنیف خان اتمر تازه به حیث مشاور امنیتی برگزیده شده بوددرمحفل شتاب آلودی که بدون حضور حنیف خان اتمرمشاور اسبق امنیت ملی تدویریافته بود از سوی جناب اشرف غنی رئیس حکومت وحدت ملی افغانستان به کارمندان شورای امنیت ملی معرفی گردید .

بدون شک حضورهمزمانی  آقای حمدالله محب  سفیر افغانستان در واشنگتن هم زمان با استعفای حنیف اتمردرکابل  حکایت از این میکند که حد اقل از دوتا سه هفته باید سپری شده باشد تا تصمیم برکناریی حنیف خان اتمر و انتصاب آقای حمدالله محب به حیث مشاور امنیت ملی ریاست حکومت وحدت ملی افغانستان صورت گرفته باشد ..

اما این حدس وگمان نیز با تدویراجلاس شورای امنیت ملل متحد که بریاست وزیر خارجه انگلستان درکرسی ریاست اجلاس نوبتی شورای امنیت دائر گردیده بود ودرآن پس از 

سخنان Jeremy_Hunt وزیرخارجه بریتانیا خانم نیکی هیلی نمائنده دائیم امریکا در سازمان ملل متحد از تغییر استراتیژیی امریکا و ائتلاف ضد تروریزم جهانی خبرداد وگفت:

ما از تمام شرکای ما که در راستای مبارزه علیه داعش کوشیده اند، استقبال می کنیم. اما باید توجه داشت که شکست داعش درعراق وسوریه پایان کار نخواهد بود. چون همانگونه که شنیده ایم ایدولوژی نفرت انگیز داعش در گوشه وکنار جهان مانند افغانستان، نایجریه، لیبیا، سومالیا و ساینیا ریشه گرفته است. راهبرد مبارزه ما بر ضد داعش در آینده متفاوت از گذشته خواهد بود.

چنانچه دربخش قبلی این یادداشت تذکر داده بودیم مسأله حمایت شورای امنیت برهبریی حنیف اتمر از جنگجویان داعش که از همان اوائیل  تشکیل حکومت وحدت ملی در هم آهنگی با منافع استراتیژیک عربستان و حکومت غیر نظامی حزب مسلم لیگ  پاکستان برهبریی محمد نوازشریف اظهرمن الشمس بود ارتش پاکستان توانیست با استفاده ازلابی گری فعال دیپلوماتیک خود کشورهای منطقه  درمقابله با جنگجویان نهایت خشن وابسته با داعش را در یک اجماع سیاسی منطقوی وادار به حمایت از جنگجویان طالبان سازند و علی الرغم تظاهر محمد اشرف غنی رئیس حکومت وحدت ملی برایجاد یک  اجماع منطقوی کشورهای جهان در راستای سیاست های  پارادُکسیال حکومت وحدت ملی گزارش های حمایت های مستقیم کشورهای چون روسیه ، چین ، ایران ، ترکمنستان ،با جنگجویان طالبا ن افغانستان پخش و نشر گردید ، آخرین مرتبه نیزاعلام گردید که  مسکو میزبان کنفرانس بزرگ صلح در افغانستان خواهند بود که بتاریخ چهارم سپتمبر سال جاری به اشتراک چندین کشور منطقه که جنایات  و عملکردهای داعش یا ISISرا گروه خشن و غیر مدنی تشخیص نموده بودند در مسکو پایتخت روسیه برگزار خواهد شد .

که اعلام استعفای حنیف اتمر که  درواقع یک برکناریی مصلحتی باید نامیده شود بر بسیاری از معادلات سیاسی مربوط به اوضاع افغانستان تأثیر گذاشت ، چنانچه دیدیم آقای محمد اشرف غنی مجبور شد تاتماس تلفنی ای را با وزیرخارجه روسیه برقرار کند تا برای به تعویق انداختن برگزاریی کنفرانس صلح  افغانستان در مسکو ظاهرأ بنام اماده گی برای اشتراک  حکومت افغانستان در این کنفرانس به یک آئنده نا معلومی به تعویق بافتد .

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا