گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » بیان برخی فضائل اززبان حاجی امیر صاحب ومعجونی بنام تشکیل حکومت موقت درافغانستان!
بیان برخی فضائل اززبان حاجی امیر صاحب ومعجونی بنام تشکیل حکومت موقت درافغانستان!

بیان برخی فضائل اززبان حاجی امیر صاحب ومعجونی بنام تشکیل حکومت موقت درافغانستان!

سلام بر تو ای ارسطاطالیس زمان ….ای مرشدی که افلاطون در جیب گشاد جلیقه ء دانش بی همال تو گم میشود ! چگونه تو ای مرد دانش و دیشلمه ! ای خردمند فرزانه که شتر علم و فرزانگی ات در خواب بیند پنبه دانه ؟! قربانت ای حکیم بی همتأ ! چرا این فضائل را همان وقتی که بر کرسی وزاره المیاه والبیئه که همانا در عصر حاضر آب وبرق اش خوانند نه فرموده بودی ؟ شما چرا هر فرمائیشی را در وقت خودش نه می فرمائی ؟

البته این امیر تورن آغا که در امور جنگی و نظامی هم مختصر مطالعاتی دارد دو تا پایش را دریک موزه کرده و می گوید که علاج این قوم بیمارهمانا تشکیل حکومت موقت است ولی به گمان ما بی ربط می فرمایند ! چرا که همین ضابط آغا در بیربط گفتن همچین بی سابقه نیست و گاهی اوقات حرف های میزند که در قوطی هیچ عطاری پیدا نه میشود . با تمامی این طول وتفصیل باز هم امکان دارد که عده ای ازعزیزان سوال کنند که بالاخره این ” حکومت موقت ” بخشی از کدامین سوره کتاب مقدس است که مرشدان قدیم به آن ملتفت نه شده بودند ؟ و اکنون به حیث نسخه شفا بخش تمامی امراض و بلاهای آسمانی و زمینی شناخته می شود ؟

توضیحأ به عرض رسد  که مفهومی بنام ” حکومت ” اگرچه در قدیم انواع مختلفی داشته اما  آخیرأ یک نوع تازه ای نیز بر آن افزوده شده است که همانا ” حکومت موقت ” بوده باشد ، علمای نجوم که در ستاره شناسی تبحرفروانی  دارند فرق این حکومت با حکومت موقت را دراین می بینند که وقتی گوئنده  محض بر حکومت گفتن اکتفأ کند بدان که در کفش ریگی ندارد اما هرگاه پسوند ” مؤقت ” را بر آن گره زد گوئنده که معمولأ با  طائفه ای از سلاطین دائیم العمر ارتباط تنگاتنگی دارد عزم را جزم ساخته است در زیر نام حکومت موقت نوک عصای قدرت سلطانی خود را بصورت ارثی درتمامی سلاله ای قدرت موروثی مورد آزمائیش قرار میدهند . چنانچه همین حاجی امیر صاحب بدون آنکه بداند “حکومت موقت ” از باب کدام مصدراست و چه زمانی باید از آن یاد آوری نمود ؟ در یکروز سرد زمستانی وقتی حاجی امیر صاحب که وی اگر روزگاری برای دفاع از میهن با مبارزان و آزادی خواهان پیوسته بود اما درفقدان یک بینش بلند اخلاقی و اصلاحی با آسانی به   یک معتاد پیرقدرت  مبدل گشته بود با دیدن بلند گویی شبکه تلویزیونی کابل نیوز همچون مرشد ورشکسته و بدون مرید دهن باز کرد و با ادبیات کلاسیک وبا لهجه آمرانه مگرشرین هراتی  با اشارات معلوم الحال فرمود :

در حکومت موقت هم باید کسی بیاید و آدمی باشد که طرفداری از هیچ جانبی نکنه !ودر اوجا یک عدالت را رعایت کنه !وهردوطرف را برای آوردن به میزمذاکره بساخته  و درعین زمان در انتخابات همه مردم افغانستان را قانع بسازه ! اما این حاجی امیر صاحب در این گفتگوی خود که شاید وی نیز نه میدانیست چه می فرمایند دربخش دیگری اما متضاد با این فرضیه تشکیل حکومت موقت فرمودند :

هدف اصلی گفتگو باید حکومت افغانستان باشد اما برعکس طالبها با کشورهای صحبت میکند که در گذشته نیز از طالبها حمایت میکردند در این وسط نه تنها من بلکه حکومت افغانستان هم کاملأ در یک عدم آگاهی از جریان صلح و مردم افغانستان نیز تقریبأ نگرانی جدی خودرا بیان کرده ، بخصوص سیاسیون ، جبهه متحد !! و اینها در مجموع نگران اند . هیچکسی ندانیست که چطور حاجی امیر صاحب از یکسو به دلیل عدم مشروعیت حکومت حاکم بر کابل  طرح تشکیل حکومت موقت را ارائیه میکنند و پیوسته با آن مذاکرات با حکومت را مسأله اصلی صلح می نامند ! موضوع بسیار مهمی که حاجی امیر صاحب بدون اشاره به علل اینکه چرا یک دیوانه ای زنجیری مانند دونالد ترومپ از روز اول رسیدن به قصر سفید توجیه کننده بی صلاحیت حلقه های استخباراتی حاکم بر سیاست های امریکا شده است و خود نیز نه میداند که چه گفته است وچرا چنین اظهاراتی رابیان می کند ؟ واقیعت این است که نه تنها بی توجهی به منافع ملی بلکه با زر اندوزیها و غارتگری های  بی مانند حاجی امیر صاحب ودیگر مهره های قدرت برای دیوانه های حاکم بر قصر سفید و هر کاخ دیگری این جرئت را میدهد تا نسبت به ملل آزاده و دارای تاریخ سرشارازقربانی ها ورشادتها با چنین ادبیات اهانت آمیز سخن گویند حاجی امیرصاحب درباره اظهارات همین چندی قبل دونالد ترومپ رئیس جمهور امریکا که گفته بود :

هند آنجاست ، روسیه آنجاست روسیه نخست اتحاد شوروی بود افغانستان از آن روسیه ساخت ! ….در پاسخ به این اظهارات بی مسؤلیت دونالد ترومپ خون حاجی  امیر صاحب به جوش آمد و گفت : چرا دیگران در کشور ما بجنگند اگر واقعأ امریکائی ها می خواهند از افغانستان بیرون شوند خو از افغانستان بیرون شوند ،اما اینکه بگوید فلان کشور بیایند مه این را خطاب به ملت خود می گم که چرا همیشه هر کس در افغانستان چشم توقع و چرا داشته باشند چرا دیگرها به این فکر باشند که افغانستان باید همیشه به حمایت دیگران زنده باقی بماند و نوعی استقلال داشته باشند ؟

اما حتی شخص حضرت حاجی امیر صاحب نیز بر این واقیعت واقف است و بیش از هر کس دیگر میداند که چرا انسان جامعه افغانستان با گذشت هر روز ، در مسیر زندگی خونین خود نه تنها به پیش گام برنه میدارد بلکه در چنگال ایادیی استعمار و زر وزور می افتد . ؟ تمامی غارتگران و ملاکان بزرگ ، مفتخواران و زراندوزان عیاش جنگ سالار چنان اسیر زندگی روزمره شده اند که همچون قوم بنی اسرائیل با چهل سال راه زدن و پیمودن راه دشوار بر همان نکته ای می چرخیدند که آنها از آن حرکت را آغازیده بودند .

سخن بسیار روشنی که حاجی امیر صاحب در این مصاحبه بصورت مصرانه بیان داشت معرفی بورد مشورتی ازسوی حکومت بوده که ازسوی ارگ ریاست حکومت وحدت ملی برای مشوره دادن به تیم مذاکره کننده انتخاب شده بود

اما این اقدام حکومت نیز با پیروی ازواکنش  برخی رهبران دیگر “سیأ “سی جهادی از سوی حاجی امیر صاحب ناکافی اعلام گردید و آنرا فاقد اعتبار خواند از اینکه در این فهرست طولانی اسم مبارک حاجی امیر صاحب نیز به نمائیش گذشته شده بود در عین حالیکه آنرا ناکافی برای تحقق صلح در افغانستان خواند بصورت مجموع اسمای مندرج در انرا افراد خوب و با نفوذ و خوبی  عنوان گردید اما از اینکه نصف آنرا به قول امیر صاحب اعضای حکومت تشکیل میدهند آنرا غیر قابل پذیرش برای طالبان دانیست ، درحالیکه به جز چند چهره معلوم الحال حکومتی تمامی کسانی که در لست به مشاهده میرسند شخصیت های غیرحکومتی بوده اند 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا