گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » راحت طلبی و هستی شناسی !
راحت طلبی و هستی شناسی !

راحت طلبی و هستی شناسی !

اکثریت مردم، در اکثر موارد گفته ها و یا ادعا های دیگران را با چشمان بسته می پذیرند.بدون آنکه دلیل و یا سندی بخواهند داستانی را که برایشان گفته میشود میپذیرند و به عنوان حقیقت بر آستان اش سر خم میکنند، حتی با هوش ترین افراد هم در بعضی موارد آگاهانه و یا ناخودآگاه همین کار را میکنند.

تقریبا همه تمایل داریم به اینکه با کمترین زحمت بیشترین راحت را بدست بیاوریم، و این یک امر کاملا طبیعی است. دلیل اش هم از نقطه نظر تئوری تکامل این است که نباید نیروی خود را بیجا مصرف کنیم. اما همین تمایل به راحت طلبی سبب میشود تا دیگران از آن به مثابه نقطه ضعف ما سوءاستفاده کنند.راز موفقیت تمام ادیان، ایدئولوژی ها و آموزه های شبه علمی و تئوری های توطئه در همین نقطه ضعف، یعنی تنبلی فکری انسان ها نهفته است.

مثلآ اکثریت مردم خوش دارند شعر بخوانند و بشنوند تا اینکه سر خود را با فلسفه خواندن به درد بیاورند، و یا ترجیح می دهند داستان بخوانند بجای تاریخ و یا جامعه شناسی و یا فزیک.ادیان و ایدئولوژی ها این خواست و تمایل اکثریت را با طرح داستان های جذاب، ساده و عام فهم برآورده میکنند. ادیان برای پرسش های هستی شناسی و نیاز های معنوی انسان ها داستان می بافند و ایدئولوژی ها برای مشکلات و پرسش های اجتماعی انها. هر دو قادر اند این پندار را در مغز مخاطبین خود خلق کنند که هم درد شان را میدانند و هم داروی درمان شان را دارند.

در مقابل فلسفه و علم را داریم با قوانین خشک و دلگیر شان که قادر نیستند و یا نمی خواهند داستانهای عام فهم و جذاب را که از یک نقطه مشخص آغاز شود و به یک نقطه مشخص دیگری به پایان برسد، برای مردم ارائه کنند.‌ نه آغاز هستی را میدانند نه پایان آنرا، نه درد مردم را میدانند و نه درمان آنرا. به همین لحاظ حرکت شان در میان مردم حرکت سنگ پشتی و بطی است، در حالیکه رقبای شان – دین و ایدئولوژی – قادر اند یک شبه دل ملیون ها انسان را تسخیر کنند وخرد شان را به تعطیلات زمستانی بفرستند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا