گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » پیرامون حذف یااصلاح درس ثقافت اسلامی دردانشگاه های افغانستان؟
پیرامون حذف یااصلاح درس ثقافت اسلامی دردانشگاه های افغانستان؟

پیرامون حذف یااصلاح درس ثقافت اسلامی دردانشگاه های افغانستان؟

باز تاب یک تحقیقات مرکز مطالعات استرتیژیک افغانستان پیرامون دروس ثقافت اسلامی در دانشگاه های دولتی در این روز ها چنان در فضای مجازی اوج گرفته است که در این هیا هو دوست و دشمن دیگر شناخت نمیشود هر کس بطریقی در ظا هـــر امر ( آنجای خود را پاره میکند ) و پستی میگذارد وعلیه این و آن توهین روا میدارند ،این و آن را تفسیق و تکفیر میکنند و در نتیجه غایله برپا مینمایند !

از ملای مسجد تا جلی و تا استاد دانشگاه و معلم مکتب و مدرسه تا رئیس و مرئوس ؛ از داخل و خارج … همه و همه ابراز نظر میکنند ما مانده ایم و فریادهای عمیقی که از سوی این بازارها ی مکاره ی سیاست و دیانت بر می خیزد البته همراه و آمیخته با افزایش صدای ناقوس سنتگرایان و حنبلی مذ هبان و اشعری مشربان عده ای نیکخواهان و درست مشربان دینی – نیز- از این گوشه و آن گوشه حضور بهم رسانیده و دارند غایله را بصورت علمی و دقیق مورد کنکاش قرار میدهند

هدف بازبینی مضمون ثقافت اسلامی جلوگیری از اینگونه لاطائلاتی است که بنام قرآن و دین خدا در جامعه ترزیق میشوند !

دوستی د رخنامه اش چقدر زیبا مینویسد :« دوستان عزیزیکه غایله برپا کرده اند !چه کسی گفته که مضمون ثقافت اسلامی حذف شود؟ آخر این چه حرف یاوه ای است که گفته میشود؟برادران عزیز حرف برسر حذف نیست , حرف بر سر بازبینی , باز اندیشی و نگاه تازه به این مضمون است نه حذف آن ؟

بازبینی , باز نگری با حذف فاصله کهکشانی دارد .همین دوستان از یاد برده اند که سال قبل در دیوار دانشگاه کابل نوشته بودند ” زنده باد داعش ” همین دوستان از یاد برده اند که تعدادی از دانشجویان پوهنتون ننگرهار به حمایت از داعش مظاهره کردند.

وقتی نهاد های علمی و آموزشی ما آمیخته با این گونه تفکرات باشند , اسمی غیر از افراطگرایی دینی چه نامی میتواند مصداق این نوع حرکت ها باشد؟وقتی غزالی کتاب احیاء العلوم الدین را نوشت هدفش حذف بهشت و جهنم بود یا زنده کردن فکر دینی مسلمانان؟ وقتی علامه اقبال کتاب احیای فکردینی مسلمانان را نوشت هدفش حذف دین بود یاد بازسازی فکر دینی مسلمانان ؟ما میگویم این ثقافت اسلامی آنچه درس داده میشود به بازبینی نیاز دارد نه به حذف .

این مضمون نه وحی منزل است و نه حدیث معتبر پیامبر اکرم که ایمان و اعتقاد مسلمانان را به مخاطره اندازد. ثقافت هم فهم و برداشت های دینی مسلمان ها است که قهرا فارغ از خطا و اشتباه نیست . معرفت دینی خطا پذیر است و ما مسلمانها معرفت تام و تمام که هیچ خطا و خللی در آن راه نداشته باشد نداریم . تفسیر های متعدد قرآن که طی قرون متمادی بدست مفسرین مسلمان نوشته شده گواه این امر است . بناء این جا بحث حذف نیست , بحث از بازنگری و بازبینی اندیشه های دینی است .

کدام مسلمان روشنفکر گفته ثقافت اسلامی را حذف کنید که افراط گرایی را ترویج میکند؟همه بجز یک عده خاص میگویند که این مضمون بدون هیج تردیدی به بازنگری و بازبینی جدی نیاز دارد . امروز فکر افراطی جوانان ما را کاملا تهدید میکند. بخشی از مساجد ما به منابر تندروی دینی مبدل شده اند. تمام انسانی های را که اعتقادات اسلامی ما را ندارد دشمن پنداشته میشوند . بجای تحمل و همدیگر پذیری , دشمن تراشی را ترویج میکنند.کسانیکه خواب خلافت را میبیند ,این خوابی است که هرگز محقق نخواهد شد .

خلافت در عصر حاضر هیچ جایگاهی ندارد و مصرف آن سالها قبل گذشته است .اگر چشم ها را باز و ذهن ها را تیز نمایند, به سادگی هرچه تمام خواهند دانست که قتل فرخنده در قلب کشور مصداقی از اوج افراطگرایی دینی و یک جنایت ضد انسانی بود. هرکسی با گفتن الله اکبر سنگی به سر آن دختر مظلوم میکوبید تاثواب اخروی کمایی کند . این طرز دید و رفتار غیر افراطگرایی و تندروی دینی چه بوده میتواند؟»

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا