گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » جولیان آسانژبه اسارت دونالد تـــرامــپ و تــرزا می در آمـــد!
جولیان آسانژبه اسارت دونالد تـــرامــپ و تــرزا می در آمـــد!

جولیان آسانژبه اسارت دونالد تـــرامــپ و تــرزا می در آمـــد!

یونگه ولت – ترجمه رضا نافعی

“رافائل کورِآ” رئیس جمهور پیشین اکوادور، اقدام جانشین خود “لنین مورِنو” را برای تحویل دادن ژولیان آسانژ، پایه گذار ویکیلیکس را ” جنایت” نامید. جنایتی که بشریت هرگز فراموش نخواهد کرد. رافائل کورِآ روز پنجشنبه در تویتر نوشت: “مورِنو” فقط فاسد نیست، او بزرگترین خائن در تاریخ اکوادور و امریکا لاتین است”.

مورنو در مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۷ قول داد “انقلاب شهروندی” را که کورِآ” مبتکر آن بود ادامه دهد. ولی وقتی انتخاب شد با شتابی تمام آن را به کنار نهاد. رافائل کورِآ گفت: «او امروز به ماتحت امپرتوری سقوط کرده و مجری بی قید و شرط اوامر واشنگتن است. امروز اکوادور بخشی از جبهه دشمنان ونزوئلا و دیگر دولت های پیشرو امریکای لاتین و زمین بازی کنسرن های بزرگ، زد و بندچی های فاسد و سازمانهای اطلاعاتی ایالات متحده است».با این همه، اظهارات کورآ رئیس جمهور پیشین اکوادور در باره رویداد روز پنجشنبه در سفارت این کشور در لندن، برغم مبالغه های تند و تیزش یک تحلیل سیاسی و منطقی نیست. ولی خشم این سیاستمدار که بعنوان رئیس جمهور کشور خود به آسانژ که تحت تعقیب ایالات متحده بود پناه داد،

خشمی است بجا و برحق و در آنچه که مربوط به پیشینه قانونی و سیاسی پرونده می شود از زمان پناهندگی آسانژ در سفارت اکوادور در سال ۲۰۱۲ تاکنون تغییرات مهمی رخ نداده است.امروز هم چون سال ۲۰۱۲ آسانژ، روزنامه نگار و فعال اینترنتی را این خطر تهدید می کند که به امریکا تحویل داده شود. واشنگتن می خواهد با آسانژ که بعنوان مغز متفکر ویکیلیکس شناخته می شود، بویژه به این دلیل که او جنایات جنگی نظامیان امریکا در عراق را برملا کرد، کاری کند که درس عبرتی شود برای دیگران.این قاتلان و شکنجه گران نیستند که باید تحت تعقیب قرار گیرند، بلکه آنها که قتل عام ها را افشاء کرده اند باید مجازات شوند. از هفته ها پیش “چلسی منینگ” که با نام برادلی منینگ فیلم هایی از کشتار غیر نظامیان عراقی بدست سربازان امریکائی را در اختیار پلاتفرم افشاگر ویکیلیکس قرارداد، دوباره به زندان افتاده است. چرا؟

چون حاضر نیست علیه ویکیلیکس سخن بگوید.مونرو در توجیه خیانتی که کرده گفت دولت انگلیس تضمین کرده که آسانژ را به کشوری نفرستد که خطر اعدام او را تهدید کند. این عذری است سخیف و اسفبار. نه تنها به این دلیل که او با تسلیم آسانژ به امریکا بوضوح قانون اکوادور را نقض کرده که تسلیم کردن تبعه خود را به کشوری دیگر ممنوع ساخته است -آسانژ شهروند اکوادور شده بود-.

بریتانیای کبیر در زمان نخست وزیری تونی بلر، خود در جنگ عراق و در اشغال آن شرکت مستقیم داشت، ولی نه او و نه ژنرال های او هیچگاه مورد بازخواست قرار نگرفتند. با چنین سوابقی لندن عمیقا ذیعلاقه است که خود را از شر این شاهد مزاحم رهائی بخشد. فقط کافیست امریکا تضمین کند که آسانژ را اعدام نخواهد کرد!

منبع :  نشریه  یونگه دی ویلت نشریه  معتبر آلمانی 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا