گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » عامـــل پیــونــد تنــی و حکمتیار! نـــژاد بـاوری یا دیــن پـــروری ؟
عامـــل پیــونــد تنــی و حکمتیار! نـــژاد بـاوری یا دیــن پـــروری ؟

عامـــل پیــونــد تنــی و حکمتیار! نـــژاد بـاوری یا دیــن پـــروری ؟

نتایج تأمل و پژوهش روی بسا تنشها، بحرانها و پیوند یابی های سیاسی ویا بحران آفرین در کشورما، نقش عامل قومی را برجسته نشان میدهد. رویکرد جامعه شناسانۀ داشتن برای تحلیل مسائل افغانستان، چنین نتایجی را در دست ما میگذارد. متأسفانه مشتی عناصر سانسورگر و یا سیاست بازانی که ادعای روشنفکری هم دارند، چنین رویکرد ونتایج آنرا موزیانه”قوم ستیزی” تبلیغ می کنند.

من در خلال جمع آوری نسبی مدارک برای جلددوم کتاب قتل ها واعدامهای سیاسی،(کاری که هنوز پایان نیافته است) توجه یافتم که بیشترین قربانیان انسانکشی حزب اسلامی را پشتونها (افغانها) تشکیل داده اند. اما در اوضاعی که نقش عامل قومی برجسته تر در جامعه سربلند نمود و رژیم وابسته به شوروی را نیز می تکاند، حزب اسلامی ومشخص، شخص حکمتیار به استفاده از آن، تمایل قوم باوری را بر دین باوری ترجیح داد. شایان یادآوری است که چنان عاملی تنها شامل حال حزب اسلامی حکمتیار نبود ونیست، بلکه بیشترین نیروهای سیاسی- نظامی را نیز به سوی خویش کشانید.دیدارهایی را که نماینده گان حزب اسلامی با خلقی های تحت رهبری شاهنوار تنی دایر نموده بودند وبه کودتای ناموفق ۱۶ حوت سال ۱۳۶۸ انجامید، پاسخگوی جهل آمیز به جنگ قدرت و بهره گیری از عامل قومی بود.در کتاب “جنگ قدرت(وقایع سه دهۀ اخیرافغانستان” (تألیف “لعلستانی” در ۷۱۰ صفحه) که از طرف یک تن از آرایشگران حکمتیار نوشته و انتشار یافته، توجیـــه چنان پیوند یابی چنین مطرح شده است:”تنی با دور انداختن پیوندهای نژادی وقومی، عملاً تنفر خود را در برابر نجیب الله اعلان داشته و او را مانعی درراه ایجاد صلح وامنیت درافغانستان معرفی نمود.”در حالی که تنی و حکمتیار با چنگ زدن به عامل قومی ودورانداختن پیوند های عقید یی خویش آن وحدت عمل را پاسخ گفته بودند.این کوتاه نوشت را از یادداشت های برداشتم که زیر “عنوان کودتاها درافغانستان معاصرکودتاهای ناموفق کودتای تنی- حکمتیار” در آینده انتشار می یابد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا