گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » بزرگداشت باصیغه مجعول ومجهول
بزرگداشت باصیغه مجعول ومجهول

بزرگداشت باصیغه مجعول ومجهول

در خبر آمده است که ارگ ریاست جمهوری افغانستان بروز شنبه مورخ پانزدهم سنبله با نشر اعلامیه ای گفته که رییس جمهور طی یک حکم، کمیسیونی را که ۱۰  عضو دارد، به منظور برگزاری مراسم هفته شهید ونوزدهمین سالگرد شهادت قهرمان ملی احمدشاه مسعود و نهمین سالروز شهادت شهید صلح پروفیسوراستاد برهان‌الدین ربانی،موظف کرده است که به اساس این حکم، کمیسیون متذکره به ریاست اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع ملی موظف است تا تسهیلات برگزاری هفته شهید رافراهم کند.

سید عنایت الله شاداب رییس حزب جمعیت اسلامی افغانستان، مولوی عنایت الله بلیغ مشاور امور دینی ریاست جمهوری، احمد ولی مسعود رییس بنیاد شهید مسعود، معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله، ادیب فهیم رییس بنیاد مارشال محمد قسیم فهیم، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، قوماندان امنیه کابل، رییس عمومی محافظت و امنیت رجال برجسته، رییس امنیت ملی کابل و رییس عمومی رادیو تلویزیون ملی، اعضای این کمیسیون‌اند. ماسوا از اینکه این فرمان سلطانی داروغه ارگ چه مقدار از احترام به مقام شهید و شهادت برخوردار است که به دلیل فاجعه همه گیری که طی چهار دهه برساکنان تمامی جغرافیای افغانستان از شرق تا غرب مستولی بود جای بحث فروان دارد با آنهم  نکته بدیع در این فرمان سلطانی ارگ در  تقابل فکری قرار دارد  که گمان نه میکنم تا حال عقل نزدیک ترین یاران و بازمانده گان فاجعه به آن رسیده باشد که اصلا مقام شهید و شهادت در فرهنگ ملت بزرگ افغانستان چه بوده است  تا چه رسد به کمیسیون ده نفره  ای که از دلالان وقصابان مشهورشهر به ” ریأ “ست اسد الله خان خالد  توظیف شده است ؟

 حال اگر منتقدان و محققان که از اهل خبره به حساب می آیند مفاهیمی وارسته ای چون  شهید و شهادت را از زاویای ارزش های ملی و تاریخی مردم افغانستان مینگرد وطبعأ کاخ نشینان که مجریان تحقق مصلحت اهل خبره وآگاهی باید باشند باتوجه سوابق آخیری که جناب اسدالله خان خالد وزیر سردسته نظامی و دیگر همرکابان اش داشته است وجناب احمد ولی مسعود عضو کمیسیون برگزاریی هفته شهید بویژه قهرمان راستین  افغانستان شهید احمد شاه مسعود درجواب این پرسش ژورنالیست که شما میتوانید نمونه ای عینی فردی در ارگ را که قدرت را در یک مشت گرفته باشد بگوئید ؟ ایشان در پاسخ به این پرسش گفت : بلی ! داکتر صاحب اشرف غنی مثال بسیار زنده اش میباشد . یک مثال بسیار زنده میگوئیم ! کی انکار میکند در افغانستان که داکتر صاحب در مقام ریاست جمهوری ذهنیت قومی ندارد !من خدمت شما یک مثال میدهم ….زمانی که لویه جرگه قانواساسی یک مقدار به درازا کشید ، داکتر صاحب اشرف غنی آمد در محضر بیست نفر به من گفت که جناب سفیر صاحب ! یادت باشد هروقتی که مه به قدرت برسم یا توسط قوم یا توسط شمشیر یا توسط خارجی شما مردم را ازین کشور بیرون میکنم همان روز کرزی صاحب مه را دعوت کرد و معذرت خواهی نمود گفت : مه معذرت میخواهم ، معذرت می خواهم و معذرت می خواهم آن وقت البته اعصابش به جای نبوده یا کدام ترتیب دیگر ، شاید اعصاب اش خراب بوده باشد اما خواست درونی اش بیرون که ظاهرشد …. البته وقتی این همه صغری وکبری را در مورد تعیین کمیسیون برگزاریی  هفته شهید بیان داشتیم ناگزیر باید به یک نقطه مهم دیگری نیز اشاره نمود و آن اینکه اصولا این کمیسیون نه میتواند هم از لحاظ اینکه برخی از چهره های شامل در آن نه تنها با کلیماتی چون  شهید وشهادت بیگانه اند بلکه همین بیگانه گی سبب شده که نه توانند از عموم شهدای چهار دهه جنگ درافغانستان که دربرابراستعمار جهانی باسرافرازی جام های شهادت رانوشیده اند  نمائنده گی نمایند .

البته این روز در عین حالیکه با انگیزه  شهادت قهرمان ملی افغانستان شهید احمد شاه مسعود درتاریخ افغانستان جلوه داده شده اما انصافأ متعلق با همه شهدای این سرزمین تعلق دارد ، بگذریم از این که تعیین اسدالله خالد وزیر دفاع افغانستان بحیث  رئیس کمیسیون برگزاریی هفته شهید  نیز بروی یک مصلحت مافیائی ” سیأ ” سی صورت گرفته است اگر نه چه کسی نه میداند که اسد الله خان خالد واکثراعضای آن که ازسوی اشرف غنی دررأس کمیسیون برگزاریی مراسم هفته شهید منصوب شدند از عهده انجام این امر تاریخی عاجزمیباشد

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا