گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » احمدضیأ مسعودسابق معاون کرزی :صـلحِ درافغانستان خطرناکِ است !
احمدضیأ مسعودسابق معاون کرزی :صـلحِ درافغانستان خطرناکِ است !

احمدضیأ مسعودسابق معاون کرزی :صـلحِ درافغانستان خطرناکِ است !

یادداشت نواندیشی :نوشته ای را که مطالعه می فرمائید گزارش کوتاهی از گفتگوی است که توسط پتریس موریان برای  روزنامه‌ی معروف  اویست فرانس تهیه شده و از سوی احمد شبیر بخشی یکتن از فرهنگیان ارجمند افغان بزبان فارسی دری ترجمه گردیده و اینک تربیون نواندیشی آنرا با سپاس ازاحمد شبیر بخشی بازگردان گرامی این گفتگو و آقای پتریس موریان خدمت شما عزیزان نیز تقدیم می گردد

_________________________

احمد ضیاء مسعود، معاون پیشین ریاست ج.ا.ا. وضعیت فعلی افغانستان را خطرناک ارزیابی می‌کند، به باور او دونالد ترامپ به هر قیمتی حاضر است با طالبان توافق کند؛ حتا اگر این توافق به قیمت فشار آوردن به دولت افغانستان باشد.آقای مسعود که قرار است در رابطه به وضعیت سیاسی افغانستان در شهرهای مختلف اروپا سخنرانی کند، به فرانسه آمده است. او ۶۴ سال دارد و در حال حاضر در مهمانسرای در پاریس اتراق کرده است، خسته به نظر می‌رسد. کابل شهری که او لحظاتِ شادِ کودکانه‌اش را در آنجا گذرانده، اکنون به گودال مرگ تبدیل شده است. گودالی که هر لحظه امکان دارد سبب مرگ زنان، دانش‌آموزان و یا هر شهروندی دیگری گردد. هیولای جنگ، کابلِ مظلوم را به آغوش کشیده است.

احمدشاه مسعود، قهرمانِ جنگ با اتحاد جماهیر شوروی سابق و برادر بزرگ احمدضیاء مسعود در نهم سپتامبر ۲۰۰۱ توسط دو دهشت‌افگن ترور شد. استاد برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهور اسبق افغانستان و پدرزن او توسط طالبی، که مدعی بود پیام صلح دارد، کشته شد. آقای مسعود در رابطه به ترور استاد ربانی با لبخند تلخی گفت: «تروریست، مواد انفجاری را در دستارش پنهان کرده بود.» با این حال او ناراحت نیست و به مقدرات تن می‌دهد. آقای مسعود در ادامه سخنانش افزود: «ماجرای ما اینگونه بوده است.»آقای مسعود در مورد آغاز جنگ در افغانستان گفت: «خنده‌ها و فوتبال‌بازی‌ها پس از رخصتی لیسه عالی استقلال دیگر ممکن به نظر نمی‌رسید. من و برادرم (احمدشاه مسعود) در مورد همه چیز باهم حرف می‌زدیم و بدون اینکه بدانیم وارد مباحث سیاسی می‌شدیم و سیاست می‌آموختیم. در کنار اینها او برای ما کوه‌نوردی و بالا رفتن از صخره‌ها را آموزش می‌داد. او به ما می‌آموخت که چگونه سینه‌خیز برویم تا جامه‌های ما خاک‌آلود نگردد.

او همیشه خنده بر لب داشت تا اینکه در زمستان سال ۱۹۷۹ تانک‌های روسی وارد سرزمین ما شد و به نظر می‌رسد سردیِ آن زمستان تاهنوز بر جا مانده است.»از آقای مسعود، معاون رییس جمهور پیشین آقای حامد کرزی (۲۰۰۴ – ۲۰۰۹) و عضو فعلی اپوزیسیون در مورد روند صلح افغانستان پرسیدم، او گفت: «گفت‌وگوهای صلح در دستور کار سیاست داخلی ایالات متحده امریکا نیست و دونالد ترامپ برای رسیدن به توافق با طالبان حاضر است هر فشاری بالای دولت افغانستان بی‌آورد.»آقای مسعود در ادامه افزود: «از جانب دیگر طالبان صلح نمی‌خواهند، قدرت می‌خواهند. آنها گروهی هستند که سالانه ملیاردها دالر درآمد از راه فروش و قاچاق مواد مخدر دارند، این همان گروهی است که مانع رفتن دختران به مکاتب می‌شود.‌»دیروز، همزمان با از سرگیری گفت‌وگوی‌های صلح در دوحه (قطر)، عبدالغنی برادر، رهبر گروه مذاکره‌کننده‌ی طالبان، خواستار برقراری نظامِ اسلامی در افغانستان شد. از نظر احمدضیا مسعود این نشانه‌ای بارزیست که طالبان هیچ تغییر نکرده اند؛ آنها «امارت» می‌خواهند نه «جمهوریت» و این تفاوت بزرگی‌ست. او در ادامه گفت: «تا زمانیکه پاکستان به تجهیز و مسلح‌کردنِ گروه‌های دهشت‌افگن ادامه دهد، هیچ تغییری در اوضاع امنیتی افغانستان نمی‌آید. صلح قرار نیست فردا بی‌آید و اگر چنین ادامه یابد، احتمال جنگ داخلی می‌رود.» 

منبع روزنامه معروف فرانسوی  اویست فرانس

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا