گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » امریکاخواستاراستعفای غنی شد
امریکاخواستاراستعفای غنی شد

امریکاخواستاراستعفای غنی شد

یک منبع موثق به #ایندیپندنت_فارسی گفت وزیران خارجه و دفاع ایالات متحده پنجشنبه شب در گفت‌وگوی تلفنی با اشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان از او خواستند به منظور برقراری آتش بس و تشکیل یک دولت انتقالی، از مقام خود کناره‌گیری کند. این روزنامه از قول همین منبع خبر میدهد که زمان آتش بس پیشنهادی ۶ ماه در نظر گرفته شده استتقاضای امریکا برای استعفای اشرف غنی همزمان با پیشروی سریع طالبان در روز های آخیر است . طالبان روز پنجشنبه هرات سومین شهر بزرگ افغانستان را تصرف کرد .

این در حالی است که حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان امروز پنجشنبه مورخ ۱۲ آگست سال ۲۰۲۱ میلادی در یک گفتگوی اختصاصی با محترم ظریف نظر ژورنالیست معروف افغانستان و از مسؤلان رادیو آزادی در پاسخ این سوال که که چرا تلاش‌های صلح در دوحه هنوز به نتیجه نرسیده؟ گفت : مردم افغانستان منطقه ودنیا اجماع دارند که قضیه افغانستان از راه جنگ نه بلکه از راه مذاکرات صلح باید برای رسیدن به یک توافق صلح حل شود حال اگر این را طالبان نه می پذیرد وبا این به ایمانداری و صداقت برخورد نه میکند حتمأ در برابر اجماع جهانی قرار می گیرند نه تنها در برابر خواست مردم افغانستان و این مسأله به هیچ وجه به خوبی طالبان یا بخوبی حامیان طالبان نخواهد بود. بنأ مهمترین راهی که در پیشروی طالبان ، منطقه و افغانستان قرار دارد آن کامیابی از راه مذاکرات است. رسیدن به صلح صلح پایدار ازراه مذاکرات ! این درست همان مرامی است که بخاطر آن هیأت ما به دوحه رفته است و در آنجا روی دو مسأله تأکید دارند ، یکی توقف فوری جنگ علیه شهر ها و دوم رسیدن به توافق صلح از راه مذاکره !

وقتی ظریف نظر از حنیف اتمر می پرسند که شما چه ابزاری دردست دارید که طرف مقابل را وادار بسازید که این دوخواسته شما را عملی سازند وهمچنان شما قسمیکه فرمودید از اجماع ملی ومنطقوی  بسیار صحبت میشود از سوی دولت ، ولی درعمل طرف مقابل شما طالبان بسیارپیشرفتهای داشته اند درایران رفتند ، به روسیه رفتند ، چین رفتند در هرچا با قالین سرخ به اصطلاح پذیرائی می شوند آیا در عمل آنها پیش قدم تر نیستند نسبت به دولت ؟ آقای حنیف اتمر چنین جواب داد :اول ابزاری که در دوحه  قرار است بکار بافتند برای تحمیل اجماع منطقوی بخاطر صلح !آن حضور اکثریت مطلق اعضای نمائنده های دائمی شورای امنیت ملل متحد است حضور مهمترین کشور کشور های منطقه ،درآنجا هست !

موجودیت چهارچوب همکاری های که بنام ترویکا یاد میشوند آنها در آنجا هستند . بنأ تمامی او کشور های صاحب اثر ونفوذ هستند در آنجا حضور دارند . وعجالتأ اجماع آنها در این است که طالب باید جنگ را متوقف کند مذاکرات صلح را به کامیابی برساند وهمه شان یکصدا می گویند که از راه زور رسیدن به قدرت را نه می پذیرند و به هیچ وجه ادامه جنگ را نه می پذیرند و آنرا به منفعت نه میدانند یگانه راه را راه صلح میدانند .

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا