تأسیس وتشکیل کمیته عُشروزکات درنظام امارت طالبان باهدف کمک به مستمندان وبینوایان همزمان با اعلام خطر سازمان های بین المللی جهانی و تقارن آن با اعلام این خبر که پس از فرار تاریخی اشرف غنی همسر رولا جان غنی مسیحی الاصل لبنانی تبار امریکائی ، جنگجویان طالبان از همه سو وارد ارگ شریف شدند اعلام خطر در باب این هجوم گوش زد خاص وعام شد که اگر این روند ادامه داشته باشد چی بسا در آئنده شاهد فاجعه ای بزرگتری خواهیم بود .
این برادران عزیز ما که کمافی السابق خروسان نا بهنگام تشریف دارند یعنی در ست زمانی که احساسات رقیقه و مجروح شده مردم افغانستان یک مختصر آرامش پیدا میکنند تا بخود آیند و برای آئنده شان باندیشند با دل آرام فکر کنند قوه ناطقه این موجود به کار می افتد و دستور میدهند که بنشینند و طرز جمع آوری عُشر و زکات را ازفقرأ و مستمندان به تصویب برسانند که با این حرف و سخن ود ستوری همه فقرأ در هیبت افتادند زیرا بحران اقتصادی در افغانستان سبب شده است که اکثر مامورین برای چندین ماه معاش دریافت نکنند و کم از کم ۳۵ میلیون نفر –۷۵ درصد جمعیت آن کشور – با تهدید گرسنگی مواجه شوند .این درحالیست که در دوران خلفای راشدین بویژه دوره طلائی و عدالت خواهانه دومین خلیفه اسلام حضرت عمر ابن خطاب رض هرگاه درقلمرو خلافت فقر و بیکاری بیداد میکرد اکثریت اصول و فرائیض مسلم مذهبی تعطیل میگردیدند تا زمامداران و حاکمان با فرصت بدست آرند که با دل آرام نقشه راه اقتصادی و عقلانی را بخاطر از بین بردن فقر و بیکاری در یابند .اکنون جا دارد که معنی و مفهوم ذکوه را دریابیم که آیا واقعأ مردم افغانستان مکلف بر پرداخت عشر و ذکوه اند یا خیر ؟ ویا هم جمع آوری عُشر و ذکوه نه تنها بر مردم فقیر افغانستان به عنوان یک فریضه مذهبی الزامی نیست بلکه بجای براه انداختن چنین کمیدی های بنام عُشر و زکوه بازی با مفردات و روش های مذهبی است که با دریغ وتأ سف ازمنبر طالبان حاکم به غرض انحراف افکار عامه و توده های فقیر و بی بضاعت افغانسان تبلیغ می گردند.قرآن شناسان و دانشمندان علوم مذهبی براین باورند که واژه ” زکوه که در آیات کریمه قرآن بیان شده بسیار گسترده استاما باید دانست که هرکدام از این مفاهیم اقتصادی و عبادی جامعه اسلامی، جایگاه ویژهی خود را دارند و بر اساس مصلحتها و منفعتهایی در مواردی واجب و در مواردی مستحب قرار داده شدهاند. یکی از دانشمندان معاصر در باره اخذ زکات از مردم بی بضاعت چنین می گوید : حکومت یا ” طالبان ” با زکات کاخ های در داخل و خارج افغانستان می سازند و کاخ سازی اش را در مسجد توجیه می کند . طالبان , با پول زکات چاق و چاق تر می شوند و در مساجد پیروزی شان را به رخ مردم می کشند