گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » نگاه دیگر ی به بحران درپاکستان !
نگاه دیگر ی به بحران درپاکستان !

نگاه دیگر ی به بحران درپاکستان !

امروز وقتی سخنان عمران خان رهبر نهضت عدالت پاکستان یا همان تحریک انصاف را که پس از فیصله دیوان عالی کشور پاکستان مبنی بر لغو تمامی فیصله های عمران  خان که از میدان بازی کرکت به بازی سیاست آورده شده است شنیدیم این که چطور شد که کله ء کپتان عمران  خان از تلویزیون پاکستان ظاهرشد و درباره نخستین تلاش سیاسی اش که با سال ۱۹۹۶ میلادی و با تأسیس نهضت عدالت پاکستان یا همان تحریک انصاف PTI برابری میکند . ازاینکه محور سخنان آخیر عمران خان رهبر نهضت عدالت پاکستان بیشتربر حکم قضائی دادگاه عالی پاکستان که حکم داد که این اقدام غیرقانونی بوده و رأی‌گیری باید ازسرانجام شود.

ما با صرف نظر از این بگومگوها مسأله به قدرت رسیدن عمران خان رهبر نهضت عدالت پاکستان از سوی ارتش آنکشور و مخالفت های کنونی با آن را از نگاه کاملأ متفاوتی بصورت مختصر مورد مطالعه قرارمیدهیم طبیعی است که به عنوان یک رسانه فرهنگی ودرعین حال متعهد به حقوق انسان این تحلیل کوتاه ما نیزمملوازمفاهیم واهرم های فکری خواهد بود .

وقتی عمران خان در سخنرانی پس از اعلام حکم دادگاه عالی پاکستان مبنی بر ابطال تمامی  تصامیم پارلمانی عمران خان نخست وزیرپاکستان  که با شمشیر مداخله خارجی و به کمک قاسم سوری معاون پارلمان پاکستان و سرانجام به حکم رئیس جمهور آنکشور صورت گرفته بود و میخواست نزد مردم پاکستان بگوید که وی چگونه آغاز نموده بود و در آغاز همین سخنرانی از سفر سیاسی خود چنین یاد آوری نمود :

پاکستانی ها ی من ! تقریبأ بیست وشش سال قبل وقتی من تحریک انصاف را آغازیدم و با ضوابطی آغاز نمودم که هیچگاه در بیست وشش سال گذشته تغییر نه کرد . ایاک نعبُد و ایاک نستعین ، خود داری ، نام نهضت نیز انصاف و ایجاد دولت رفاه و انسانیت ! این سه اصول بنیادی برای حرکت ما به شمار می آیند .  وامروز بر دو اصل متذکره سخن خواهم گفت .هرچند وقتی حکم دادگاه عالی را شنیدم سخت مأیوس شدم من به حکم ستره محکمه احترام دارم زیرا من یک دفعه آنهم بخاطرآزادی قضأ به زندان رفته ام ومن ایمان دارم که تا وقتی درکشورآزادیی قضا موجود نباشد عدالت وجود نخواهند داشت . هیچکسی نه میتواند ازاین حقیقت اظهرمن الشمس انکار کند که احزاب سیاسی ، نهضت های آزادی بخش ملی که معمولأ برای آزادیی انسان وعدالت مبارزه وجد وجهد میکنند بربنیاد اندیشه های عادلانه و آزادی بخش در تاریخ ملتها ظهور میکنند طبیعی است که  دارای ظرفیت های فکری و تربیتی در درون احزاب و سازمانهای میباشند که ادعای مبارزه با استعمار واستبداد حاکم بر جامعه را داشته اند .

آنچه را که آقای عمران خان سابق کپتان شناخته شده بازیی کرکت در پاکستان و نخست وزیر این کشور به عنوان موازین و پرنسیب های نهضت عدالت پاکستان معرفی ساخت به جزعدالت که مفهوم و مؤلفه بزرگ درحیات فکری و اجتماعی بشرپنداشته می شود ایاک نعبُد وایاک نستعین با ضافه خود داری که یکی از این دو ازآیه های صریح قرآن پاک یعنی ایاک نعبُد وایاک نستعین تنها تو را عبادت و پرستش می‌كنیم و تنها از تو یاری می‌جوییم‌. به شمار می آید که بیشتر بار اخلاقی وعبادی را داشته است همچنان خود داری نیزاگرهدف عمران خان  بی نیازی از دیگران بوده باشد بیشتر یک میتود اخلاقی است تا یک ارزش ایدئو لوژیکی . که برای رهبریی ومدیریت  یک جامعه و ملت آنهم در قرن بیست ویکم هیچگاه بسنده نه می باشد .پیش از این از طرز تهیه یک حزب یانهضت آزادی بخش ملی و عدالت خواهانه صحبت کردیم و گفتیم ایدولوژی و تفکر بنیادی  عدالت خواهانه از لوازم اصلی برای تأسیس یک حرکت آزادی بخش به شمار می آید برخلاف این اصل هرگاه گروهی ، حزبی و یاهم نهضتی از چهره های فرمائیشی ، تاریخ زده و همرنگ هر جماعت برای تحقق اهداف از قبل تعیین شده سیاسی بویژه امنیتی و نظامی اظهار وجود کند بدون شک که از توان مندی های مدیریت یک جامعه نیز عاجزاند و مانند آسپ گادی هدف های از قبل تعیین شده مقطعی را نشانه میگیرند که تأسیس نهضت عدالت پاکستان برهبریی عمران خان سابق قهرمان بازی های  کرکت که به قول خودش در خانواده سیاسی متولد نه شده است از جمله چنین احزاب و حرکت های تزئینی برای نمائیش دموکراسی قلابی در پاکستان به شمار می آید که ازسوی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان ISI در سال ۱۹۹۶ میلادی اظهار وجود نمود . واقیعت این است درجغرافیای بنام پاکستان که از همان تأسیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان ISI از سویی Robert Cawthomeیک جنرال استرالیایی نژاد ارتش انگلیس درکمپنی شرقی هند تمامی احزاب و سازمانهای سیاسی و مذهبی ازسوی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان ISI توجیه و مدیریت میشوند و بدون رعایت اصل تزکیه درون گروهی که آقای خان رهبرنهضت عدالت یا تحریک انصاف پـــاکستان  بنام اصـــل ” خودداری “ازآن یاد نمود تنها برای رسیدن به اهداف مقطعی وامنیتی ازقبل تعیین شده از سوی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان ISI مورد استفاده قرار میگیرند . در غیرآن اگر براستی هم حزبی ، نهضتی و سازمانی  با داشتن اندیشه آزادی بخش ملی و با رعایت اصل زرین ” خودداری “ که همانا نه گفتن ووقایه دربرابر غرائزی از  قدرت ، ثروت و شهرت اند به مثابه وجدان عمومی یک حرکت و نهضت تبدیل شده باشد چگونه ممکن است در برابر پول و وعده های برای قدرت و ثروت از سوی مخالفان که آنها نیزدر راستای بازیی قدرت  از سوی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان ISI بنام جمهوریت و اسلام برای فریب توده های آنکشور به صحنه آورده شده اند

به قول آقای خان رهبر تحریک انصاف پاکستان مانند مواشی در بازارمعامله خرید وفروش شوند .مشکل آنجاست که به تصور  آقای عمران خان لوازم  اصلی تأسیس یک نهضت و حرکت در جوامع فقیری مانند پاکستان تنها شعار “عدالت” و ” خودداری ” است که به مقتضای هر زمان از سوی هرم اصلی قدرت که ارتش پاکستان است مورد استفاده قرار می گیرند چنانچه نهضت عدالت یا تحریک انصاف پاکستان برهبریی عمران خان با همین شعار های “عدالت” و ” خودداری ” دربرابر حزب مسلم لیگ برهبریی نوازشریف با قدرت درونی ای که آرتش پاکستان ازآن بهره مند بود به قدرت آورده شد                                                                                              

                                              و امروز با توجه به مصالح عمومی کشور پاکستان در منطقه وجهان با همان عصای کهنه سیاسی مذهبی که از چندین گروهی مخالفان یعنی حزب مسلم لیگ برهبریی شهباز شریف برادر نواز شریف ، حزب مردم پاکستان برهبریی بلاول بوتو ، حزب جمیعت العلمای اسلام پاکستان برهبریی مولانا فضل الرحمن ، حزب عوامی نشنل پارتی  ANPبرهبریی اسفند یارولی ودیگران که زمانی به اقتضای عمق استراتیژیک کشور پاکستان از قدرت برکنارشده بودند دوباره به مصلحت و اقتضای همان عمق استراتیژیک به قدرت رسیدند .واضیح است که فردا و پس فردا نیز اگر همین مخالفان دیروز و موافقان امروز که متشکل از گروه های گوناگونی اند از خطوط سرخ نگهبانان قدرت یا آرتش پاکستان پا کج نهند با اماده سازیی لوازم قدرت که مسخ اسلام و دموکراسی اند بصورت به ظاهرقانونی از صحنه محو میسازند

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا