گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » بزرگداشت ازکتاب دررادیوکتاب !
بزرگداشت ازکتاب دررادیوکتاب !

بزرگداشت ازکتاب دررادیوکتاب !

یادداشت نواندیشی :  تربیون نواندیشی با مسرت اعلام میدارد که رادیو کتاب از جمله رسانه های است که با امکانات ناچیز مادی عَلَم معنویت و ایمان را بلند ساخته است و یک تنه در خط دفاع از دیانت و عقلانیت توام با عدالت قرار دارد بنأ جا دارد که از متصدیی وارسته و فرهیخته رادیو کتاب جناب آقای سید ظاهرنوید محسنی که از مبارزان و فرهنگیان نامور جامعه به حساب می آید هکذا تمامی  همکاران اش که درعقب پرده فریاد عدالت خواهی  مظلومان و ستمدیده گان مؤمن را به گوش جهانیان می رسانند سپاسگذاری نمود . رادیو کتاب در راستای این تلاش های روشنگرانه فرهنگی خود آخیرأ به مناسبت روزجهانی کتاب با دعوت از دانشمندان و محققان ارجمند افغانستان برنامه ای را در فضای مجازی محفل بزرگداشتی را برگزارنمود که در آن از استاد محمد امین فروتن که از  دانشمندان و فرهیخته گان نامورافغانستان  به شمار می رود و در عین حال سرپرستی تربیون نواندیشی را نیز بر عهده دارد دعوت بعمل آورده بود تا در باره کتاب مطالبی را به خوانش گیرد که اینک سخنرانی استاد فروتن را با تشکر مجدد از رادیوکتاب خدمت شما عزیزان تقدیم میداریم             

  
  بخوان به نام پروردگارت كه انسان را ازخون بسته آفريد ! بخوان  پروردگار تو از كريمترين است آنکه بوسیله قلم آموخت نچه را كه انسان نمى‏ دانست !     دانشمندان فرهیخته و قلم بدستان ناموری در تاریخ انسان ، جامعه افغانی  وتمدن بشری که به مناسبت بزرگداشت ازروز کتاب در آشیانه ای بنام رادیو کتاب گردهم آمده اید وازاین روز مبارک که در معبدی از تاریخ خلقت به عنوان توتِم آفرینش حک شده است گرامیداشت بعمل می آورید .
 این آیه کریمه که در مدینه نازل شده و میدانید و میدانیم که در لحظات نزول آن قرآن بصورت امروزی صفحه بندی نه شده و به عنوان کتاب الله در میان مسلمانان و مؤمنان شناخته نه شده بود این را میرساند که این مصدر برثبت و مکتوب همه نظام کائینات و میکا نیزم آفرینش دلالت میکند زیرا که خالق و ناظم هستی و کائینات آنرا با بکارگیریی لفظ ریب معرفی نموده است . بزرگی در جائی گفته است که سخن گفتن درباره کتاب دلیل آوردن برای آفتاب است وبه خصوص در چنین جمعی که بزرگداشت ازکتاب وآگاهی مضمون اصلی این نشست است فکرمی کنم سخن زائدی باشد درمحضر جمعی که اساس کارش برکتاب نهاده شده  وجمعی که وابسته به یک تــمدن اند و نماینده یک تاریخ !! می دانیم که تمدن و فرهنگ از همان  آغاز آفرینش ریشه درکتاب دارد هکذا میدانیم که محمد تنها وارث کتاب و مذهبی است که معجزه اش «کتاب» و نام کتابش «خواندنی» است و نخستین پیغامش «بخوان» و سپس بزرگترین ستایش خدایش در صفت کسی که تعلیم می دهد . ! و چه تناسب خوبی که پیش ازقرئت این یادداشت  سوره اقراء خوانده شد به دو مناسبت: یکی اینکه سوره «اقراء:» نخستین پیغامی است که پیامبر اسلام دریافت کرده و نخستین آیه کتاب او است و آغاز مذهب او! و تناسب دوم که زیباتر است این است که این پیغام در یک جامعه بدوی  و با مخاطب قرار دادن مردمی بود که جز شمشیر و شتر چیزی را نمی شناختند، و مخاطب پیامی بودند که نخستین کلمه اش بخوان است و سپس اولین ستایشی که از خدای این مذهب و این تمدن می شود «ربُک الاکرم» است، پروردگارت گرامی تر است. چرا گرامی تر است؟ که «الذی علم بالقلم» زیرا که پروردگارت کسی است که به وسیله قلم تعلیم می دهد، چه چیز را تعلیم می دهد؟ آنچه را که قبلأ  انسان نمی دانیست. بنابراین آغازبا خواندن است و با بزرگداشت از مقام  کتاب هستی و گرامیداشت از فطرت الهی ! برای انسان باشنده همه عصرها بویژه این عصر  و در میان تمامی نسل ها کتاب یک  مربی بزرگ و شاید تنها مربی محبوب انسان نامیده شود . اما آنچه که فکر کردم در این جلسه به عرض برسانم و ناچارم تکرار کنم مسأله ای هست که همواره در هرزمینه و هرفرصتی تکرار میکنم این است که اکیدأ باوردارم که هرگونه تغییری و هرگونه رهیاب و رهنمایی و هرگونه بینیش و تلقی ای که نسبت به انسان و جامعه ، نسبت به آئنده ، نسبت به بشریت ، نسبت به  فرهنگ و سیاست داریم ، با همه وجوه گوناگون و همه عقائد مختلف و همه مکتب های متفاوت داشته باشیم همه موکول به آنست که در این محفل بزرگداشت از کتاب بیان میکنم و باید زیربنای فعالیت همه روشنفکران و اندیشمندان  کشور باشد و معتقدم که بدون آن هرگونه تلاش عقیم است وبدون آن هرگونه مکتب و مذهب و ایدئولوژی و رهنمائی و هدایت فکری جامعه بیهوده است . آنچه که بحیث مقدمه وزمینه  کوتاه بحثم به عرض میرسانم این است که من اکیدأ باوردارم علت اساسی عقیم شدن و عقب ماندن جوامع بشری و به نتیجه نه رسیدن همه مکتب های اجتماعی و اخلاقی و همه اندیشه های فلسفی ، سیاسی وتربیتی دراین نهفته است که روشنفکران معاصر و آنانی که مسائل و نیاز های جوامع انسانی  را بصورت مجرد و بدون ارتباط ماهوی آن با سائر اندام های حیات مورد مطالعه قرار داده اند در مقابل  این کژاندیشی ؛ کتب آسمانی  بویژه قران که به مثابه آخرین و مکمل ترین وثیقه و کلام الله و به عنوان آئینه تمام نمای هستی و فطرت گام با گام تکامل انسان در کائینات به منصه ظهور رسیده است  این ناقصه را مرفوع داشته و نیاز های انسان و جامعه را درهرمقطعی از تاریخ و درآئینه تمامی اندام های تکامل هستی وانسان توسط پیام رسانان مصلح و امین عرضه  نموده است . البته باید خاطر نشان ساخت که پیامبر اسلام ، کلمه ء”اسلام “نام خاص ورسالت خودش نه میداند بلکه مسلمان و اسلام را به معنای دین واحد و منحصر به فردی که درطول تاریخ زندگی مسؤلانه انسان که به عنوان جانشین خدا انجام داده ودرهرعصری پیغمبرو کتاب مختلف داشته است تلقی می کند.خودش راآورنده اسلام نه میداند بلکه “آدم “را به عنوان نخستین خلیفه خدا وبنیانگذاراسلام معرفی میکند که سرانجام درمسیرفرهنگ ها وتکامل بشری اسلام نیزبه عنوان نقشه راه زندگی هم آهنگ با فطرت تکمیل ودرخاتمیت به نهایت رسیده است.بنابراین محمد پیامبر اولوالعزم خدا درزمین حامل کتابی بوده که همه تاریخ انسان وهستی وکائنات رااحتوا میکند که در گذشته بصورت پیوسته وجود داشته است. ومی بینیم درعین حال که اسلام رسالت خود ش رادرگذرازحیات مسیح وموسی به ابراهیم می رساند ازابراهیم به نوح بازمی گشاید وازنوح به آدم که این مسیردرنزداکثریت فلاسفه ودانشمندان علم تاریخ به” تاریخ باز”مسمی گردیده است“تاریخ باز”یک اصطلاح فنی درعلم تاریخ است وآنرا با موتوری بنام جهان بینی که قرآن کتاب هستی ،کائینات وانسان به مثابه آخرین ومکمل ترین نقشه راه زندگی بشربصورت معجزه آسأ توسط محمد پیامبربزرگوارخدا به عنوان آخیرین پیام رسان نزول یافت .         
این قلم در این بخشی از عرائضم تلاش خواهم کرد به برخی اقدامات وشیوه های اشاره ای کوتاه  کنم که عصاره سالها کار فرهنگی وتحقیقاتی ام درعرصه مبارزات آزادی بخش مردم بینوای افغانستان به شمارمی آیند . به عقیده من بزرگترین افتخاری که ملت و مردم ما در طول تاریخ خویش میتواند برآن ببالند بلند ساختن صدای نفرت است که با تشخیص درست از نحوه نفوذ استعمار سرخ و هواداران بومی شان پس از تجاؤز روسها بر سرزمین تاریخی افغانستان از کنج ، کنج و دره ، دره ای از خاک مقدس ما بلند گردید و اندیشهء عمیق مقاؤمت نیزدر برابر اشغالگران و چاکران شان در سینه مجروح و زخم خورده این ملت غیور جوانه زد . وقتی اشغالگران و مهره های بومی شان  فریاد آزادی خواهی واستقلال طلبی  مردم را که از مناره های مساجد ومعابد و بام خانه های آشیانه گونه  شان بلند میگردید شنیدند به اجرای خونین ترین خشونت ها وجنایات رو آوردند واکثریت  مردم افغانستان را که از تیغ جباران زنده مانده بودند  به زور شمشیر مجبوربه ترک میهن شدند  وجوقه ، جوقه دراردوگاه های آوآره گان و پناهنده گان آن کشور ها جابجا گردیدند اما دیری نه گذشت که همه امید های ازادی خواهی و استقلال طلبی درهم وبرهم گردید و میبینیم که چگونه در آن دوره مهاجرت و آواره گی  استعمار سرخ ( اردوگاه کمونیزم ) ومهره های بومی شان که حزب دموکراتیک خلق افغانستان باشد   وهکذا  استعمار سیاه که از تبعیدشده گان و آواره گان چاکر و نوکر انتخاب میکرد واکنون و درعصر حاضر این دو قدرت طراحان اصلی فاجعه ای بنام”  اشغال افغانستان ” شناخته میشوند با شیوه های کاملأ روانشناسانه و علمی نبض تک تکی از افغان ها را که ازهزاران سال بدینسو در قلمروی که آخیرأ  بنام افغانستان یاد میشود بدون خشونت و با رواداری وهم زیستی مسالمت درکنارهم زندگی می کردند مطالعه نمودند وبا تشخیص روانی  هرواحد شهروندی آنهارا اسیردردام های رنگین استخباراتی ساختند . آنچه را که اکنون  میخواهم به عنوان اصلی ترین و مؤثرترین اسلوب اسارت دردام های استخباراتی که در هردو قلمرو ( بلد و تبعید )  بصورت یک اسلوب معتبر و نهادینه شده دراخلاق و وجدان عمومی مردم بیان کنم همانا اعتیاد یک ملت بر مصرف ، تجمل وزندگی دم غنیمتی  است که هیچگونه احتیاج به توضیح و تفسیر ندارد زیرا زندگی تجمل ودم غنیمتی بزرگترین 
منجلابی است که در آن عزیزترین ارزش های خدایی انسان که یکی از آن  همانا عصیان و صدای اعتراض دربرابر متجاوزان و اشغالگران است که هرروز در منجلاب هولناک و دائره معیوبی  از زندگی دم غنیمتی  فرو میرود ! واضیح است که اسیران در این منجلاب متعفن به ظاهر بهشت نما احساسات ، نیازها ، عقده ها ، درد ها و ایده آل های خاصی پیدا میکند که با تأسف برای فرو کش کردن و توجیه کردن  آن در میان نسل جوان  از کتاب ها و رسانه ها  استفاده ابزاری به عمل می آید  چنانچه شاهد صدها گروه و احزا ب  سیاسی و اجتماعی بودیم که در هردو طرف قلمروکشوری بنام  افغانستان نه با انگیزه های اصلی ی براه انداختن یک جریان فکری سیاسی و مدنی  که لازمه یک حرکت عدالت خواهانه آزادی بخش میباشد بلکه در راه تقویت و استحکام منجلاب متعفن زندگی دَم غنیمتی واعتیاد برمصرف و  تجمل  به کمک مهره های چاکر صفت روشنفکری و حتی روحانی نمای که با القاب مصنوعی فیلسوف و علامه و نابغه فعال نگهداشته شده است . از آنجائیکه شما بزرگواران فرهیخته گردهم آمده اید تا از روزی که بنام کتاب و کتاب خوانی مسمی گردیده است بزرگداشت بعمل اورید و از نقش رسانه های که با انگیزه های مادی و استخباراتی بوجود می آیند و در میدان مبارزات مردم عدالت خواه افغانستان با پول و مصارف فرمان دهنده گان بدنام تاریخ سرمی کشند و می میرند  آگاهی کامل دارید از تفصیل بیشتر می پرهیزم . یکبار دیگر از تک شما دانشمندان و پژوهشگران عزیزکشور  که در پاتوق رادیو کتاب گردهم آمده اید و روزی را که بنام روز کتاب مسمی گردیده است گرامیداشت بعمل می آورید و کلیمات  اینجانب را که فی البدیه به دعوت برادر فرهیخته و بزرگوارجناب نوید محسنی متصدیی رادیو کتاب خوانده شد  گوش فرا دادید ابراز تشکر میکنم

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا