گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » دکتورمحمدسالم:مابه تفاسیر تازه ای برای پاسخگویی به مقتضیات این زمان نیاز داریم
دکتورمحمدسالم:مابه تفاسیر تازه ای برای پاسخگویی به مقتضیات این زمان نیاز داریم

دکتورمحمدسالم:مابه تفاسیر تازه ای برای پاسخگویی به مقتضیات این زمان نیاز داریم

به گزارش روزنامه الیوم السابع  چاپ قاهره دکتور محمد سالم رئیس سابق دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه الازهر ضمن انتقاد از نفوذ اندیشه سلفیت به الازهر گفت: تفاسیر قدیمی منطبق با نیازهای زمان خود نوشته‌ شده‌اند و ما اکنون به تفاسیر تازه برای پاسخگویی به مقتضیات زمانه جدید نیاز داریم  به گزارش روزنامه السبع یوم محمد سالم ابوعاصی، استاد تفسیر و علوم قرآنی و رئیس سابق دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه الازهر طی سخنانی گفت: ذهنیت دانشجویان کنونی الازهر با نسل‌های پیشینشان متفاوت است که این نتیجه نفوذ جریان سلفی به الازهر است دکتر محمد سالم، استاد تفسیر و رئیس سابق دانشکده مطالعات دانشگاه الازهر، گفت که دانشجوی الازهر در دوره کنونی با دانشجوی الازهر 30 سال پیش متفاوت است، .محمد سالم سابق رئیس دانشکده  مطالعات عمومی دانشگاه الازهر و استاد علوم قرآنی در گفتگو با محمد الباز مجری برنامه الشاهد در کانال تلویزیونی اکسترا نیوز افزود که دانش آموز الازهری با دانش آموز 60 ساله الازهری تفاوت دارد.زیرا دانشجوی آن دوره  دارای فرهنگ و ریشه بود و شما او را در زبان و ادبیات و سبک و اطلاعاتش قوی می یابید .اینکه جامعه چگونه مسیر اش را طی  می کرد  از افراط و تفریط و تعصب به دور بود .وی خاطرنشان کردکه  منشأ مطالعه الازهرنیز  این است که بر یک مطالعه متنوع استواراست ، بنابراین شما نظرات متعدد فقهی، فلسفی، کلامی و عقیدتی را می یابید و به این ترتیب طلبه الازهر را از سنین جوانی گشاده روی و باز می یابیم. ایشان در باره تغییرات آخیری که بر الازهر وارد آمده است گفت :

محصلین  الازهر در دوره اخیر به نوعی از نفوذ بیرونی که در الازهر نفوذ کرد و فکر می کرد که اصالتاً الازهری نیست اما برای پیوستن به الازهر وارد شده  تا برگه ای را به دست آورد که وی را واجد شرایط قرار گرفتن در بین الازهر می ساخت تا به مردم و جامعه به جهر بگوید که من الازهری هستم. وی افزود که کلمه “من ازهری هستم” در داخل و خارج مصر دارای وزن است و بنابراین این شخص خواهان گواهینامه ای است که او را به “مهر شناخت” برساند.وی توضیح داد که شخصی با یک فکر خاص و با تک فرهنگی برنامه ریزی شده وارد الازهر می شود، این تفکر متعلق به جریان صعودی یا سلفی است که با چشم متحجرانه به موضوع مینگرند  و آن را به جامعه تحمیل می کند.این استاد تفسیر اظهار داشت: شاید بتوان تروریسم فکری را با تروریسم با سلاح یکی دانست، زیرا اگر فردی با اعتقاد به یک اندیشه و دکترین و تحمیل آن به جامعه، دیگران را از نظر فکری ترور کند و آن را به جامعه تحمیل کند، این همان اتفاقی است که در بخش بسیار وسیعی از الازهر رخ داده است وی با اشاره به اینکه فرهنگ کنونی حاکم بر الازهر مانند گذشته نبوده است، افزود: در الازهر کتاب های ادبی، کتاب های طه حسین، دکتر زکی نجیب محمود، العقاد و الزیات را خواندیم با تأسف که امروز نه تنها به آن توجه نه میشود بلکه ازاثر رسوبات افکار سلفی و بنیادگرایانه سخت اسیب می بینند . وی با اشاره به اینکه در سنین جوانی از استاد خود برای اصلاح سبک نوشتاری و ادبی وقتی طالب نشاندهی سبک و شیوه می گردد استاد  به او توصیه می کند که کتاب های طه حسین را مطالعه کند، دکتور محمد سالم  افزود: اولین کتابی که خواندم توسط او کتاب (حدیث چهارشنبه) بود و در ادبیات جاهلی نیز او را خواندم.وی تاکید کرد که مقصود این بود که فرهنگ باز باشد، زیرا طبیعت جامعه در آن زمان یک طبیعتی با فرهنگ باز بود،                                                                                               

او به یاد دارد که در جوانی از شیوخ الازهر نشنیده است که گوش دادن به آهنگ های ام کلثوم «حرام» بوده است .وی توضیح داد که اکثرشیوخ به ام کلثوم وعبدالوهاب گوش می دادند وبرخی ازاشعار و ترانه ها را حفظ می کردند وازمنظر زبانی، ادبی وآموزشی تجزیه و تحلیل می کردند، بنابراین جامعه آن زمان فرهنگ مصروماهیت فرد مصری را بیان می کرد. وی تأکید کرد:

دین به نفع انسان آمد و قرآن انسان‌محور است و آیات در مورد انسان صحبت می‌کنند که ارزش محوری دین است؛ خداوند دین را جز برای سعادت انسان نیاورده است و در جستجوی ما برای مصلحت انسان درخواهیم یافت که بسیاری از احکام از یک زمان به زمان یا مکان دیگری تغییر می‌کند.وی افزود: در فهم اهداف قرآن و فهم علوم قرآن هم دچار بحران هستیم و وقتی در سطح دانشگاهی مطالعه می‌کنیم می‌بینیم که خیلی سنتی است. تفسیر قرآن در حال حاضر نقل و تحلیل آنچه در گذشته ذکر شده، اعم از درست یا نادرست است و ما نیاز مبرمی به تفسیری جدید از قرآن داریم.

یک نظر

  1. دقیقا خداوند انسان را برای سعادت آفرید و دین دستور العمل سعادت مندی است. نه کشتار و اجبار

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا