گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » میراث سلفی ها در زمینه عقیده(۳)
میراث سلفی ها در زمینه عقیده(۳)

میراث سلفی ها در زمینه عقیده(۳)

روش سلفی در زمینه تحقیقات عقیدتی روش منحصر به فرد بوده وبا روش دیگر مذاهب اسلامی کاملا تفاوت دارد، ومی توان گفت که در این زمینه سلفی ها در یک طرف ومسلمانان دیگر در طرف دیگر قرار دارند.این اختلاف شامل تمام جوانب است از منابع عقیدتی و روش استنباط از ان گرفته تا خود مسائل عقیدتی.سلفی ها از جمله منابع عقیدتی خود احادیث احاد را می دانند اگرچه ان احادیث ضعیف یا موقوف به صحابی باشند ویا اصلا به رسول خدا نرسیده باشند.. بل حتا اگر اجتهادی هم باشند که ان ها ویا سلف شان در این زمینه اجتهاد کرده باشند، که در این زمینه هم سلفی ها با تمام مکاتب اسلامی مخالفت نموده اند؛

زیرا مکاتب اسلامی دیگر در زمینه قبول احادیث در زمینه عقائد وباورهای دینی سختگیری نموده وبه روایت هایی قطعی ای گرفته اند که از معصوم علیه السلام با وضوح دلالت وثبوت سند روایت شده باشد.سلفی ها در باره عقائد کتاب های زیاد نوشته اند به ویژه در باب الهیات که نبشته های ان ها تفاوت کاملی با نبشته های سائر مسلمانان دارد وبلکه مخالفت کامل با نصوص مقدس نیز دارند.برعلاوه از این سلفی ها بسیاری از فروع فقهی ومسائل اختلافی را که هیچ ربطی به مسائل عقیدتی ندارد وارد مسائل بزرگ عقیدتی نموده اند که باعث جدائی میان سلفی ها وسائر امت اسلامی گردیده است.به همین لحاظ تصنیفات این گروه در ارتباط به عقائد چشمگیر است وهرکدام از علمای شان کتابی در عقیده نوشته است گرچه با مراجعه به فهرست این کتاب ها می توان گفت که همه این کتاب ها یک چیز بوده ویا تکرار سخنان گذشتگان می باشد. چنانچه ابن تیمیه در کتاب های عقیدتی خود تمام گفته های سلف سلفی ها را جمع اوری کرده وتکرار نموده است.اگر حرف ما برای خوانندگان محترم ادعا می نماید می توانند به کتاب های عقیدتی این گروه مراجعه کنند که برعلاوه از محتوا که حتا عناوین کتاب های شان تکراری است.

از نمونه های کتاب های قدیم این گروه الایمان تالیف ابوعبید القاسم بن سلام متوفای ۲۲۴هـ و الرد علی الجهمیه تالیف عبدالله بن محمد بن عبدالله جعفی متوفای۲۲۹هـ والایمان تالیف ابن ابی شیبه متوفای ۲۳۵هـ والحیده فی الرد علی الجهمیه تالیف عبدالعزیز بن یحی مکی متوفای ۲۴۰هـ و… دها کتاب تکراری از نگاه محتوا ومضمون دیگر که کتابخانه های سلفی ها مملو از انهاست به ویژه کتابخانه الکترونیکی المکتبه الشامله. در عصر حاضر هم علمای سلفی کتاب های زیادی در شکل تحقیق وبحث های اکادمیک و… نوشته اند از جمله:

شرح العقیده الواسطیه تالیف محمد خلیل الهراسی، والعقیده الصحیحه وما یضادها تالیف عبدالعزیز بن باز وعقیده اهل السنه والجماعه تالیف محمد صالح عثیمین و… انچه در این کتاب ها به طور عام ملاحظه می شود این است که تمام این کتاب ها از روش عقلانی ای که متکلمان وفلاسفه بهره می برند استفاده نمی کنند بلکه غالبا کتاب های شان مملو از نقل ها وروایت ها از سلف شان است، نقل ها وروایت هایی که بوسیله ان قران واحادیث نبوی را تفسیر کرده ویا چیزهایی را از نزد خویش ایجاد کرده اند که در قران وسنت هیچ اصل ندارند بر علاوه از صدور احکام تندی که با چنین احکامی هیچ گروه مسلمانی از شر تکفیر، تفسیق وتبدیع ان ها مصون نمانده اند!!.به همین اساس اینگونه کتاب ها سرچشمه همه کینه توزی ها وبیماری های روانی در درون امت اسلامی شده اند، که هرکس این کتاب ها را بخواند به ارامش ایمانی نمی رسد بلکه بر اثر مطالعه این کتاب ها قلبی مملو از خشم ونفرت وکراهیت نصیبش می گردد.

با درنظرداشت انچه گفته امدیم می توان به شکل عنوان ویا فشرده از مهمترین انحرافی که در ان میراث سلفی گرفتار شده است یاداوری نمود انحرافی که جهان بینی یک مسلمان را تشکیل می دهد وبراساس ان در برابر دیگران موضعگیری می کند.از طریق استقراء ملاحظه کردیم که می توان تمام انحرافات سلفی ها را در دو انحراف بزرگ خلاصه کرد: یکی از ان ها تعلق به تحریف عقیده اسلامی که در قران کریم وارد شده است می گیرد که از طریق تاویل وتفسیر ویا از طریق روایت های بسیاری به ویژه اسرائیلیات اینگونه انحرافات وارد میراث سلفی ها گردیده است. دوم از نو بوجود اوردن باورهای جدیدی که در قران کریم وسنت نبوی از ان ها خبری نیست که سلفی های قدیم ومعاصر به اینگونه باورها اهمیت زیادی قائل اند ومومنان را بر اساس ان دسته بندی می کنند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا