گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » شتر درخواب بیند پنبه دانه !
شتر درخواب بیند پنبه دانه !

شتر درخواب بیند پنبه دانه !

درسالهای ماضی ، سنت براین جاری بود و اکنون نیز ادامه دارد که  شخص اول مملکت که در ارگ کاخ ریأ ست جمهوری  واقع در کابل پایتخت افغانستان مؤقیعت دارد مستقر میگردید البته با هرشیوه ای و از سوی هر کشور استعماری  و غیره که امور تصدیی قصر های مرمرین ارگ را بر عهده می گرفت و این سنت نا میمون تا هنوز هم پا برجاست در روزهای مذهبی و غیر مذهبی  پیامی و خطبه ای را بنام رعایا و آخیرأ شهروندان قرئت میکرد و مطبوعات و همه رسانه ها ی داخلی و خارجی بر پیام های صادرشده  حاشیه می نوشتند . ولی از چندی بدینسو آنهای نیز که قبلأ از غذا های متنوع کاخ ریأست جمهوری در جامه مقام  اول کشور بهره برده اند  و لذت آن همه طعام ها را که در جمعی از حواریون متملق میل و نوش جان میکرد به یاد می آورد بلا درنگ دست به قلم میبرد و درروزهای مذهبی و غیر مذهبی بویژه اعیاد خطبه های قلمی مینویسند و یا هم از روی متن آن قرئت می نمایند .آقای محمد اشرف غنی رئیس مخلوع جمهور ی اسلامی افغانستان که نه جمهوری بود و نه هم اسلامی در نتیجه یک مصلحت پیچیده استخباراتی از کار برکنار گردید یکی از چنین  چهره ها و مهره های افغان تبار شهروند امریکا بوده که بنام عشق به مادر وطن در چنین روزهای تاریخی در خطاب با مردم افغانستان اعلامیه و بیانیه صادرو گاهی قرئت  می فرمایند .

ودر ایامی که مردم افغانستان یکجا با مسلمانان جهان عید شکوهمند قربان را جشن میگیرند آقای محمد اشرف غنی سابق احمدزی که پس از سقوط دولت جمهوری اسلامی که “نه جمهوری “بود و “نه اسلامی “! در امارات متحده عربی به سرمیبرد طی یک پیامی نسبتأ طویلی ملت به جامانده ازخود را پس از تعرفات و فرمائیشات معمول این چنین مدلل ساخت : د ستر ابراهیمي او اسلامي سنت بیا تازه کېدل چې همدا یې مبارکې شپې ورځې دي، موږ ته په خپلو ملي قربانیو د بیا فکر کولو یو فرصت برابروي. نژدې نیمه پېړۍ وشوه چې موږ د عمومي منفعت په نامه د فردي قربانیو سخت امتحان تېروو. سره له دې چې له دې امتحانه د ملت په توګه بریالي وځو، عمومي منفعت ته نه رسېږو او نتیجه یې ناکامي راوځي. همدغو مسلسلو سیاسي ناکامیو، زموږ هېواد له ترقۍ راګرځولی دی.د اوږدو لسیزو دا ملي ماته چې زموږ د ټولنې او هېواد روحي او جسمي روغتیا یې زیانمنه کړې، تل په خشونت کې منعکسه شوې ده. سره له دې چې د وروستیو شلو کلو د خشونت اصلي عاملینو یعنې طالبانو، د واک په نیولو  یو څه کراري راوسته، خو خشونت یې ونه دراوه. دوی د دایمي او عادلانه سولې پرځای چې موږ غوښته، د منفي امنیت لاره غوره کړه او دا، لاسته راوړنه نه ده؛ دا جبري امنیت دی چې نتیجه نه ورکوي، ځکه افغانان وایي «په زور  کلي نه کېږي»! …..به ، به براستی هم که تو افلاطون زمان و دومین متفکر جهان بودی هرچند عده ای ازبرادران مغرض چنین شایع کرده بودند که بلانسبت تویک شارلاتان و بیمار روانی بوده ایی اما ، ما هرچه میگفتیم ، که نخیر …حالی شان نه می شد ، خوشبختانه پیام متین و محکم حضرتعالی که به مناسبت عید سعید قربان قرئت فرموده بودید رسید و به سان ” آفتاب آمد دلیل آفتاب ” یعنی حرف حساب همین است که شما فرمودید !

اما این پرسش درذهن هرعام وخاص جامعه ومردم نگون بخت ما  خطور میکند چطور شد که یکباره آن شعار های  بلند بالای تان که من امان الله خان نیستم وبه هیچ قیمت از  وطن فرار نه خواهم کرد یا هم دیگر چیغ زدن ها ی که در میان عوام الناس به جوک مبدل گشته بودند .آب شدند و آن میهن آبائی تانرا  که ” هم گور و هم کور ” میخواندی با یک رسوائی بینظیری  وداع  گفتی ؟شما در جائی از همین پیام عیدانه ای تان تذکر فرموده اید که : خویندو او وروڼو،موږ غوښتل افغانستان د آسیا په متحرک زړه تبدیل کړو، پر نورو د تکیې پرځای، هغوی په ځان تکیه کړو، خو له بده مرغه د سمسورتیا دغه کاروان په نیمه لار کې ودرول شو. تاسې اوس حق لرئ له طالبانو وپوښتئ چې دوی څه غواړي او څنګه یې غواړي عملي کړي. کوم حالت ته چې دوی افغانستان ورساوه، آیا فکر کوئ دغه زړه به متحرک او ژوندی پاتې شي؟ همدا اوس هېوادونه هغه نړیوال بحران ته په تابیا بوخت دي چې پر جهان خپور دی او تر ډېرو کلونو به پاتې وي. آیا طالبان ددغه بحران په ژورتیا پوهېږي؟ آیا له هغه سره د مخامخېدو بشري، مالي او تخنیکي امکانات یې سنجولي دي؟ ځواب منفي دی، ځکه دوی د دین په نامه له ملت او دین سره په شخړه دي.د افغانستان طبیعي ثروت یې د عاجلې ګټې له پاره لیلام کړی او له دې امله یې ځان له تاریخي مسوولیت سره مخامخ کړی دی. نه طالبان دا مشروعیت او حق لري چې د افغانستان کانونه په پټو معاملو چاته ورکړي او نه بهرني هېوادونه او شرکتونه دا حق لري چې د مشروعیت په خلا کې د هېواد زېرمې تالا کړي. زموږ جغرافیه، زموږ فضا، زموږ اوبه، زموږ چاپېریال او نور، زموږ د کانونو غوندې ډېر ارزښتناک دي او هره ذره یې دقیق پام او ساتنه غواړي.

هگل فیلسوف بزرگ آلمانی در جائی بر این نکته انگشت گذشته است که نزدیک به اکثریت  رویداد ها و شخصیت های حقیقی و حقوقی در تاریخ جهان به اصطلاح دومرتبه به صحنه می آیند ، بار نخست بصورت تراژدی و بار دوم به صورت کمیدی ! درکشور ما  افغانستان نیز بویژه پس از حادثه یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ و انعقاد کنفرانس تاریخی بن که نظام مافیایی شبه اقتصادی بازار آزاد را در جامعه سنتی وروبه انکشاف جامعه افغانی حک زد و بصورت تراژدیک و در زیر باران صد ها بیلیون  دالر تکامل یافت که سرانجام در بازیی قدرت  به جایی اشرف غنی  که به قول طراحان نقشه راه مافیائی مبتتنی بر بازارآزاد که قبلأ از فضائل این سیستم یاد آوری بعمل آمد ،

زمام داروهمه کاره شبه قدرت درافغانستان بود شخص مجهول ومجعولی بنام شیخ هیبت الله آخندزاده رادرمقام امیرالمؤمنین که یک جایگاه مقدس نزد مسلمانان صدراسلام برخوردار بوده است ودرعصرحاضربه چشم دیده نه میشود وازعالم بالا حتی درباره تعیین وانتصاب یک آبدار چی نیزاحکام وفرامین استخباراتی صادرمی کند منصوب ساخته شده است.واقیعت این است که درتفکرشریعتمدارغیراجتهادی طالبانی که آخیرأبه مقتضای منافع استخباراتی کشورهای منطقه وجهان باسرپیچی ازمفرادات معاهده دوحه برکابل مستولی گشتند اصولأهیچگونه برنامه ای برای نظام سیاسی واقتصادی درجامعه بویژه افغانستان ندارند . البته حامیان و اکثر پیروان این تفکر شبه مذهبی با اطمینان برکتب قدیم مانند نورالایضاح ، مجلة الاحکام ، فتاوی قاضی خان ، جهانگیری وغیره کتب فقه تاریخی را برای حل مسائل این روزگارو همه زمانه ها  مناسب ترین نسخه بحساب می شمارند  لهذ ا آنرا در مقابله با تیوری های جدید نظام اقتصادی جهان معاصر عرضه میکنند و تیوری های جدید اقتصادی را محصول نظام کفر و الحاد می نامند اما واقیعت چیز دیگری است .چنانچه می بینید یکی از مهمترین نقاطی که در پیام عیدیی محمد اشرف غنی به نظر می خورد بی توجهی طالبان به موضوع استفاده از ذخائر طبیعی کشور و معادن است که وی آنرا بدینگونه بیان داشته است : دوی د دین په نامه له ملت او دین سره په شخړه دي. د افغانستان طبیعي ثروت یې د عاجلې ګټې له پاره لیلام کړی او له دې امله یې ځان له تاریخي مسوولیت سره مخامخ کړی دی. نه طالبان دا مشروعیت او حق لري چې د افغانستان کانونه په پټو معاملو چاته ورکړي او نه بهرني هېوادونه او شرکتونه دا حق لري چې د مشروعیت په خلا کې د هېواد زېرمې تالا کړي. زموږ جغرافیه، زموږ فضا، زموږ اوبه، زموږ چاپېریال او نور، زموږ د کانونو غوندې ډېر ارزښتناک دي او هره ذره یې دقیق پام او ساتنه غواړيوقتی گفتیم اساسأ گفتمان و تفکرغیراجتهادی شریعتمدار و بنیاد گرای مذهبی درحوزه ایجاد یک نظام سیاسی بر مبنایی هویت ملی یک قوم و جامعه معیوب شمرده میشود طبیعی است که در خوشبینانه ترین تحلیل و نگاه به این گفتمان آنگاه که  زمام امور جامعه را بدوش می گیرند نقشه راهی را تعقیب و پیروی میکنند که قبلأ از سوی زمام داران و حاکمان ساقط شده به مقتضای منافع کشورهای بزرگ برویت دیدگاه امنیتی واستخباراتی کشورهای گوناگون براه افتاده است .البته ازقول هگل فیلسوف بزرگ آلمانی که گفته بود رویداد ها در تاریخ جهان به اصطلاح دومرتبه به صحنه می آیند ، یک بار بصورت تراژدی و بار دوم به نحو  کمیدی ! بدون شک که پس از انعقاد کنفرانس تاریخی بن روی همین نظریه ودرتمامی حوزه های زندگی مردم افغانستان بربنیاد یک سیستم مصنوعی و تراژدیک اقتصاد بازارآزاد مهر تائید حک زده شد. ولزومأ دموکراسی نیزکه لازمه یک اقتصاد لبرال درجامعه بود بصورت مستعجل ازهواپیما های B52  شلیک گردید که این وضعیت سبب گردید تا برتمامی شئون جامعه افغانی اثرتراژدیک داشته باشد. زیرا

جامعه افغانی که درتقسیم بندی های جامعه شناسی یک جامعه سنتی وبیشترقبائلی به حساب می آمد ولازم بود راه سنت بسوی پیشرفت و مدرنیته را گام به گام بپیماید آنرا بصورت مستعجل ومصنوعی طی نمود که هیچگاه منجربه عدالت واستقلال ملت ها نه گردید وسرانجام با اندکترین بادی ازدرون جامعه به زوال وسقوط مواجهه شد که پس از پانزدهم آگست سال ۲۰۲۱بصورت معجزه آسابه نفع تنها قدرت مسلح جامعه یعنی ” تحریک طالبان افغانستان” که درداخل افغانستان بصورت مسلحانه می رزمیدند منهدم گردید چنانچه بار ها گفته ایم و نوشته که این اشرف غنی که در عصر حجر به احمدزی شهرت داشت با حضور شرکت لبنانی خطیب العالمی  که آخیرأ و پس از واگذاریی اعمار مجدد قصرتاریخی  دارالامان کابل و شکایت بسیاری از شرکت های ساختمانی  که برای اعمار مجدد قصر دارالامان برویت شرائط وضع شده از سوی وزارت شهر سازی  پیشنهاد اعمار داده بودند و بدون آنکه  داؤطلبی صورت گیرد  قصر دارلامان را به شرکت لبنانی خطیب العالمی واگذار نموده بودند و بصورت دراماتیک اسم شرکت خطیب العالمی را به شرکت انکشاف ملی افغانستان تغییر نمود و با سرمایه گذاریی یکی از سهمداران افغان تباری که در امارات متحده عربی زندگی میکند واز سهمداران مهم  شرکت خطیب العالمی به حساب می آید با احیای دوازده تصدیی دولتی منجمله شرکت بنائی افغان کار کانال قوش تیپه را نیزکه  پنجصد میلیون دالرهزینه داشت در بدل اجاره  معدن زغال سنگ ولسوالی بلخاب ولایت سر پل  به اجاره گرفت  وقتی جناب محمد اشرف غنی رئیس جمهور فراریی افغانستان طی پیام عیدی که استراحتگاهش در ابوالظبی منتشر ساخته است می گوید : دوی (طالبانو ) د دین په نامه له ملت او دین سره په شخړه دي.

د افغانستان طبیعي ثروت یې د عاجلې ګټې له پاره لیلام کړی او له دې امله یې ځان له تاریخي مسوولیت سره مخامخ کړی دی. نه طالبان دا مشروعیت او حق لري چې د افغانستان کانونه په پټو معاملو چاته ورکړي او نه بهرني هېوادونه او شرکتونه دا حق لري چې د مشروعیت په خلا کې د هېواد زېرمې تالا کړي. درتعجب رفتیم که خدایا این چه رازیست  است که یک  آدم فریب کار و دروغگو را با چنین شارلاتان بازی ها با القاب بلند بالای رساندی و برخلا ف گفته هایش که از مرمی نه می هراسند با حالت ذلیلانه درآوردی !واقیعت این است که حاکمیت طالبان مرحله تکاملی تمامی رژیم های بوده است که طی پنج دهه بر افغانستان حکومت نموده اند .

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا